Det blev lite mer knepigt än jag trott. En grekisk-ortodox präst, i en likaledes kyrka, i Paris. Hur känd han är har jag ingen aning om. Hälsade på honom, artigt, trots att jag är hedning. Och då svensk men boendes utrikes.
Jag skall kolla vad AI säger om bilden.
Edit: Google lens vägrade. Djupare än så tänker jag inte gå.
MVH
Hans
Gudfar?
Re: Gudfar?
Och det var inte jag som tog bilden. Det var den spanska proffsfotografen, henne som vi hade till bords på dopmiddagen. Bilder låg ute ett tag offentligt på hennes sida på nätet. Och jag har inte kommenterat prästen ifråga. Så jag tror inte det kommer fyra poliser och ringer på dörren.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Nu ska jag kapa den här tråden också ...
När jag tittade på mitt dopbevis (från Svenska kyrkan) upptäckte jag att jag saknar faddrar (som det heter i Sverige). Jag har varken en gudfar eller gudmor. Lite sökning med Google gav svaret att det är frivilligt med faddrar när ett barn döps i SvK. Det måste ha varit så i minst 50 år, men när blev det så? Jag har släktforskat och i kyrkböckerna från 1800-talet och bakom anges alltid faddrar, så jag utgår att det var obligatoriskt förr i tiden.
Frågan är alltså när det blev så och framför allt varför?
Någon med mer kännedom om SvK som vet besked?
När jag tittade på mitt dopbevis (från Svenska kyrkan) upptäckte jag att jag saknar faddrar (som det heter i Sverige). Jag har varken en gudfar eller gudmor. Lite sökning med Google gav svaret att det är frivilligt med faddrar när ett barn döps i SvK. Det måste ha varit så i minst 50 år, men när blev det så? Jag har släktforskat och i kyrkböckerna från 1800-talet och bakom anges alltid faddrar, så jag utgår att det var obligatoriskt förr i tiden.
Frågan är alltså när det blev så och framför allt varför?
Någon med mer kännedom om SvK som vet besked?
Du är ju värre än Lasse i Gatan.
Helt OK, har dock inte den minsta aning om svaret.
Om katolska har vi som sagt flera instruktionsfilmer, där I och II är riktigt bra.
MVH
Hans
Helt OK, har dock inte den minsta aning om svaret.
Om katolska har vi som sagt flera instruktionsfilmer, där I och II är riktigt bra.
MVH
Hans