Fall Schweden

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Trismegistus
Medlem
Kontakt:

Re: Fall Schweden -Luftherravälde

Inlägg av Trismegistus » 12 oktober 2013, 12:08

JohnT skrev: Det jag undrar om Pz 25 är vad för fordn panasrgrenadjärerna hade?
om dom skulle hålla jämna steg med stridvagnarna och åka lastbil så ser jag en svensk möjlighet att stoppa in strv i mottin.
Till största del var det lastbilar som gällde, så här såg det ut den 15:e april och då hade pansargrenadjärerna enbart lastbilar. Det kan ha kommit in en liten del halvbandvagnar under sommaren men inte i speciellt stor utsträckning. I oktober 1943 skulle divisionens pansargrenadjärer (åtminstone på papperet) ha 25% halvbandvagnar och 75% lastbilar.
25Pz_7_wm.jpg

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Fall Schweden

Inlägg av von Adler » 12 oktober 2013, 14:45

I Norge fick de aldrig mer än 10 pansarhalvbandvagnar.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 12 oktober 2013, 15:37

@ von Adler: Kanske du inte såg det...
sveahk skrev:
von Adler skrev:Jag tänkte här samla lite data jag fått tag på om de tyska styrkorna i Norge i juli och augusti 1943, då von Schells Fall Schweden kunde tänkas ha varit aktuell. Även svenska motsvarigheter kommer att postas. Frågor och kommentarer är välkomna.
Intressant - kan du kanske säga vilken källa/vilka källor du nyttjat för dina siffror - och är de tagna för juli eller augusti 1943.

Vänligen
Hans

Trismegistus
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 12 oktober 2013, 16:11

von Adler skrev:I Norge fick de aldrig mer än 10 pansarhalvbandvagnar.
Intressant. Det enda jag klurat ut så här långt är att 25. Panzer-Division den 1 augusti 1943 totalt hade 33 insatsberedda pansarfordon mot de 80 stycken de borde nått upp till. Tyvärr har jag inte fått kläm på exakt vad för fordon som hamnade inom denna kategori på grund av att de använde en ganska diffus mall vid rapporteringen, men jag utgår ifrån att det främst rör sig om halvbandvagnar och spaningsfordon, alternativt även divisionens franska stridsvagnar som annars inte är med i statistiken. Efter flytten till Frankrike och Östfronten så är det däremot bättre specificerat vad som ingår i respektive kategori för divisionen. Intressant är även att man i rapporten den 1 augusti 1943 meddelat att man saknar en musiker...

Var har du hittat uppgifterna om de 10 halvbandvagnarna?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 13 oktober 2013, 08:39

sveahk skrev:@ von Adler: Kanske du inte såg det...
sveahk skrev:
von Adler skrev:Jag tänkte här samla lite data jag fått tag på om de tyska styrkorna i Norge i juli och augusti 1943, då von Schells Fall Schweden kunde tänkas ha varit aktuell. Även svenska motsvarigheter kommer att postas. Frågor och kommentarer är välkomna.
Intressant - kan du kanske säga vilken källa/vilka källor du nyttjat för dina siffror - och är de tagna för juli eller augusti 1943.

Vänligen
Hans
Siffrorna är blandade för slutet av juli och början av augusti. Siffrorna för Luftwaffe kommer från Luftwaffe.dk, siffrorna för 25. Panzer-division kommer från en mängd olika källor, men främst de tyska egna - jag hittar tyvärr inte originalbilden (en skannad tysk inventarielista), men jag har skrivit ner uppgifterna och har dem lokalt.

Informationen om divisionerna kommer från lexikon der wehrmacht.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 13 oktober 2013, 09:01

Det finns också tre kårjägarbataljoner, II., V., och XIX. - dessa skulle förmodligen föra det fria kriget.

Trismegistus
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 13 oktober 2013, 12:17

Här är de till Gen.Insp.d.Pz.Tr.(Heinz Guderian) inrapporterade siffrorna för månadsskiftet juli/augusti 1943 - en rapport som gjordes av alla pansardivisioner. En intressant detalj (som kanske inte är av så stort värde just här) är att en av Guderians söner - Kurt - tjänstgjorde som officer i 25. Panzer-Division och i många fall skrev divisionens Tätigkeitsbericht. En av kommentarerna från von Schell som bifogades denna rapport var att divisionen fortfarande vid denna tidpunkt saknade all form av luftvärn. Just detta med luftvärnet - eller avsaknaden av det - var en återkommande punkt. Månaden innan skrev han följande i månadsrapporten:
Für den Einsatz im skandinavischen Kampfraum wird das Fehlen jeglicher flakeinheiten für Untragbar gehalten.
Trots detta såg han divisionen som insatsberedd den 1 augusti 1943:
25Pz19430801_wm.jpg

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 oktober 2013, 12:59

Jätteintressant, tack för att du tar dig tiden att läga ut bilderna.

Rolig detalj, tre man saknas - desertörer, bonnpermis eller vad de nu kan vara?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 13 oktober 2013, 14:11

Så, om jag läser rätt:

Redo för insats + kortsiktigt snart insatsbredda.

StuG: 10
SPW och andra pansrade transportfordon: 33+1
Pz II: 10+1
Pz III: 42+11
Pz IV: 21+5
Pz Bef Wg: 7+1
Art Pz Bef Wg: 7+1
Motorcyklar med sidovagn: 387+25
Andra motorcyklar: 427+46
Terrängbilar: 473+19
Andra bilar: 312+36
Terränglastbilar: 304+15
Andra lastbilar: 804+74
Halvbandsfordon: 1473+154.
Tungt pansarvärn: 24
Artilleripjäser: 36

Trismegistus
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 13 oktober 2013, 14:27

Hans skrev:Jätteintressant, tack för att du tar dig tiden att läga ut bilderna.

Rolig detalj, tre man saknas - desertörer, bonnpermis eller vad de nu kan vara?

MVH

Hans
Ingen orsak. :) Gällande 25. Panzer-Division och dess sammansättning så krävs det nästan att gå till källorna för att bena ut hur det faktiskt såg ut då siffrorna i diverse böcker både är upphaussade och ibland motsägelsefulla. Som exempel skriver Kent Zetterberg i boken Nya Fronter (sid 70) följande om divisionens styrka under augusti-september (min anmärkning med fetstil):
Den 25:e pansardivisionen är nu i princip rustad med 21,000 man, 400 stridsvagnar, stormkanonvagnar, gott om artilleri, pansarpionjärer o.s.v.
.
Jan Linder verkar ha använt sig av Zetterbergs bok nästan bokstavligen, för så här skriver han i boken Krigsfall Sverige (sid 116):
Den 25:e pansardivisionen är nu rustad med 21 000 man och minst 300 strids- och stormkanonvagnar, motoriserat artilleri och pansarpionjärer.
Jämför man sedan dessa siffror med redovisningen i dokumentet ovan, vilket med lite matematik ger totalt 97 insatsberedda stridsvagnar och stormkanonvagnar i månadsskiftet juli/augusti (eller 150 st om man även räknar med de vagnar som beräknar vara insatsberedda inom en snar framtid) så är det en bit kvar. Till detta kan man addera de beute-panzer som ofta redovisades på separata listor. Den sista lista jag hittat i arkiven är från 31 maj 1943 och då har 25. Panzer-Division totalt 57 stycken franska stridsvagnar att tillgå. Utgår man ifrån att samtliga av dessa 57 vagnar är insatsberedda och kvar hos 25. PD i månadsskiftet juli/augusti så ger detta ändå bara en totalsiffra på 154 st (insatsberedda) alternativt 207 st (insatsberedda + nästan insatsberedda) stridsvagnar - en bra bit under de uppgifter som Zetterberg och Linder redovisar.

Med detta så vill jag inte säga att Zetterberg / Linder har fel, men jag är väldigt nyfiken på vad dom haft till grund för beräkningarna eftersom det vid första anblicken verkar vara väldigt höga siffror i förhållande till de siffror som finns i bevarade dokument.

Trismegistus
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 13 oktober 2013, 14:33

von Adler skrev:Så, om jag läser rätt:

Redo för insats + kortsiktigt snart insatsbredda.

StuG: 10
SPW och andra pansrade transportfordon: 33+1
Pz II: 10+1
Pz III: 42+11
Pz IV: 21+5
Pz Bef Wg: 7+1
Art Pz Bef Wg: 7+1
Motorcyklar med sidovagn: 387+25
Andra motoryklar: 427+46
Bilar: 473+19

Dragfordon (totalt): 1473+154.

Tungt pansarvärn: 24
Artilleripjäser: 36

[Editerar den här listan när jag listat ut mer vad en del av förtkortningarna betyder]

Intressant att jag får det totala antalet dragfordon till 2197, medan den som gjort rapporten får det till 2199.
Ja, så tolkar jag också siffrorna. Angående att totala antalet dragfordon inte stämmer så är detta inte helt ovanligt i tyska rapporter - i varje fall inte gällande pansarstatistik. I många fall verkar det varit mer regel än undantag att man missade på en eller ett par vagnar när man adderade ihop siffror eller försökte få ut procentsatser.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 13 oktober 2013, 22:44

En mer exakt fördelning av stridsvagnarna i pansarbrigaderna.

8:e Pansarbrigaden
10xStrv m/39
21xStrv m/40L

Totalt 31 lätta stridsvagnar.

9:e Pansarbrigaden
10xStrv m/39
44xStrv m/40L
51xStrv m/41SII
34xStrv m/42

Totalt 105 lätta och 34 medeltunga stridsvagnar.

10:e Pansarbrigaden
108xStrv m/41SI
34xStrv m/42

Totalt 108 lätta och 34 medeltunga stridsvagnar.

Strv m/42, med 55mm pansar och en 75mm kanon är helt klart i klass med de Pz III (lång 50mm) och Pz IV (kort 75mm) som tyskarna hade i Norge. De lätta vagnarna är underlägsna Pz III och IV, men överlägsna Hotchkiss-vagnarna och Pz II.

8:e Pansarbrigaden är inte redo för insats, men 10:e förlades under beredskapshöjningen i samband med uppsägandet av permittentavtalet i Sörmland som reserv medan 9:e förlades söder om Vänern för att kunna ingripa mot ett anfall sydvästerut från Oslo-regionen.

stenen2
Medlem

Inlägg av stenen2 » 14 oktober 2013, 20:01

Jättespännande kombination av både faktaredovisning och diskussion i denna tråd (spec von Adler och Trismegistus). För mig är mycket nytt, bra mycket mer än jag trodde igår då man klickade in på tråden, slö som man är för att titta in här. ”Hitlers planer mot Sverige” eller liknande som används av både media och seriösare bokklubbar är ingen favoritrubrik, så att säga. Här fick man dock ”the real shit”.

Att sedan ens egna tankar glider över från historia till kontrafaktisk sådan om hur Sverige skulle ha klarat ett anfall då sommaren 1943 är jag nog inte ensam om. Med dessa nya uppgifter ser det ut som vi hade haft en god chans åtminstone, hade de allierade landstigit i Norra Norge så skulle vi vunnit i denna kontrafaktiska värld som byggs upp här. Von Schells plan var inte vidare bra.

Mycket intressant tråd är ett underord för mig.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 14 oktober 2013, 20:44

Jag kan inte annat än hålla med Stenen2 här. Mycket intressant.

Om vi tar och vidgar vyerna ytterligare, vad händer i stort vid ett Tyskt anfall från Norge? Hur bra svenska trupper skulle emotstått en tysk framryckning vill jag inte spekulera i. Men med tanke på tyskarnas relativt begränsade numerär tror jag att förluster skulle vara svåra att ersätta snabbt.

Hur står det till med logistiken? Allt måste transporteras till krigsskådeplatsen på något sätt. Jag bara antar att det mesta gick på köl från tyska nordkusten till norska syd/västkusten. Med ett neutralt Sverige och kontroll över Danmark verkade den logistiken fungera utan allvarliga problem.

Men sommaren 1943 kunde man se tecknen på krympande tysk makt, Ubåtsvapnet hade praktiskt taget förlorat slaget om Atlanten, stora delar av flottan krävdes för att hålla transporterna vid liv. Plötsligt är östra sidan av sundet inte längre trevligt neutralt. KA beskjuter tyska enheter, svenska ubåtar tar tull på transporter i Östersjön och på västkusten. Minfält växer fram på olämpliga ställen och Kustflottan slår till mot transporter till Finland. Ingen mer skyddad trafik dit genom svenska vatten. Ytterligare en uppgift att lösa med minskande resurser.....De slagkraftiga styrkor Kriegsmarine kan disponera måste plötsligt kraftsamlas för att skydda Östersjön istf att agera aktivt ( nåja) mot övriga allierade. ..
No one can prevent me from raising towers in babylon

Trismegistus
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Trismegistus » 14 oktober 2013, 21:29

dc skrev: Hur står det till med logistiken? Allt måste transporteras till krigsskådeplatsen på något sätt. Jag bara antar att det mesta gick på köl från tyska nordkusten till norska syd/västkusten. Med ett neutralt Sverige och kontroll över Danmark verkade den logistiken fungera utan allvarliga problem.
Problemet här är att det var tack vare Sverige som den tyska logistiken i Norge fungerade under större delen av ockupationen. All militär järnvägstransport (och civil också för den delen) mellan Trondheim och Narvik behövde t.ex. passera genom Sverige och gjorde det under större delen av kriget. Så hade vi i situationen av ett tyskt anfall förstört denna viktiga järnvägslinje riktigt ordentligt så hade tyskarna fått avsevärda problem. Och tills dess att tyskarna reparerat järnvägen var dom således beroende av fartygskonjover för att hålla logistiken igång - vilka säkert britterna gladeligen skulle försöka anfalla med allt de kunnat uppbåda i propellerväg. Ett exempel här är att tyskarna under perioden 1 juli 1942 och 1 augusti 1943 fraktade 28 000 ton bensin eller 1 539 stycken tankvagnar på järnväg över svensk mark mellan Trondheim och Narvik. Bara under perioden 6 juni - 20 september 1943 passerade 530 tankvagnar med bensin Sverige för transport mellan Trondheim-Narvik.

Sverige försåg därutöver även tyskarna i Nordnorge med stora delar av den kol och koks som Wehrmacht och rustningsindustrierna där behövde - det var ju betydligt lugnare för tyskarna att låta skeppa upp till Sundsvall, Härnösand eller Luleå och sedan skicka det till Trondheim/Narvik med tåg än att behöva skeppa det längs med norska kusten och riskera att stöta på RAF eller Royal Navy. :D

Skriv svar