Extended Version
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Jag vet, jag har den. Men de ägnade i princip bara tio minuter åt Tolkien, och resten av tiden tjatar PJ om "hur trogen vi är Tolkiens verk... vi har inte ändrat nååågot" etc.
Dessutom har jag svårt att förstå en sak; de tog bort Tom Bombadill p.g.a av att han inte påverkade Frodo och Ringen särskilt mycket. Men Arwen då? Hur mycket påverkar hon? Allt hon gör med Frodo är att prata lite på slutet med honom i RotK och ge honom ett halsband (Som hon i denna film gav till Aragorn - eller?). Och grott-trollet; han tillför ingenting alls. Allt för spänningen.....
Dessutom har jag svårt att förstå en sak; de tog bort Tom Bombadill p.g.a av att han inte påverkade Frodo och Ringen särskilt mycket. Men Arwen då? Hur mycket påverkar hon? Allt hon gör med Frodo är att prata lite på slutet med honom i RotK och ge honom ett halsband (Som hon i denna film gav till Aragorn - eller?). Och grott-trollet; han tillför ingenting alls. Allt för spänningen.....
Arwen är ju för att "modernisera" lite och få med ngn kvinnlig figur.. SAMT att Arwen+Aragorn beskrivs rätt bra i Ringens Värld (som är med i RotK på eng.) dvs de håller sig till boken även därFlikkan skrev:Jag vet, jag har den. Men de ägnade i princip bara tio minuter åt Tolkien, och resten av tiden tjatar PJ om "hur trogen vi är Tolkiens verk... vi har inte ändrat nååågot" etc.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Inte vid vadstället. Då är det Glorfindel som räddar Frodo, och han för inte ens Frodo över floden, utan det gör Asfaloth med Frodo ensam på ryggen.Someone skrev:Arwen är ju för att "modernisera" lite och få med ngn kvinnlig figur.. SAMT att Arwen+Aragorn beskrivs rätt bra i Ringens Värld (som är med i RotK på eng.) dvs de håller sig till boken även där
Sa förresten inte PJ att Arwen inte var med för att få mer kvinnliga karaktärer?
- D. Andersson
- Medlem
Men?
Han har inte lagt till fler kvinnliga roller. Istället har han gjort så att det är färre karaktärer. Glorfindels storhet tar man lätt till sig om man läst mer än själva trilogin, men med tanke på tempot i filmen skulle Glorfindel mest kännas löjlig.
Jag tror de valde att inte ha med Glofrindel av en enda orska - det är redan fullt med karaktärer och folk att hålla reda på för majoriteten av biobesökarna som troligen inte är lika välbelässta i Tolkiens värld.Flikkan skrev:Tror jag inte. Jag tror de hade kunnat få till Glorfindel väldigt mäktig.
Jag tror itne heller jag velat sett en "Hej då älskling" scen mellan Glorfindel och Aragon.
Jag vet väl det, jag vet väl det! Men glorfindel blir bara en onödgi figur som skall introduceras och dumma jänkar-hjärnor klarar bara av så mkt nytt.. därav ArwenFlikkan skrev:Inte vid vadstället. Då är det Glorfindel som räddar Frodo, och han för inte ens Frodo över floden, utan det gör Asfaloth med Frodo ensam på ryggen.Someone skrev:Arwen är ju för att "modernisera" lite och få med ngn kvinnlig figur.. SAMT att Arwen+Aragorn beskrivs rätt bra i Ringens Värld (som är med i RotK på eng.) dvs de håller sig till boken även där
Sa förresten inte PJ att Arwen inte var med för att få mer kvinnliga karaktärer?
Angående Arwen:
Tolkien själv var ju (som jag sagt vid ett flertal tillfällen) ledsen över att han inte fick med historien om Aragorn och Arwen i själva boken, och mig stör det inte att de tagit med mer för att förklara vem Aragorn är. Aragorn är väl en av de minst utvecklade personerna i Tolkiens bok.
Och när de nu har med Arwen måste de ju låta henne ha något att göra. Tycker att det är helt naturligt att hon fått ersätta Glorfindel, som ändå inte var särskilt intressant. Tyvärr lät de ju henne mer eller mindre ersätta Frodo också vid vadstället...
Vi får väl vara glada över att hon inte dök upp vid Helm's Deep för att slåss (som det ju gick rykten om...).
Tolkien själv var ju (som jag sagt vid ett flertal tillfällen) ledsen över att han inte fick med historien om Aragorn och Arwen i själva boken, och mig stör det inte att de tagit med mer för att förklara vem Aragorn är. Aragorn är väl en av de minst utvecklade personerna i Tolkiens bok.
Och när de nu har med Arwen måste de ju låta henne ha något att göra. Tycker att det är helt naturligt att hon fått ersätta Glorfindel, som ändå inte var särskilt intressant. Tyvärr lät de ju henne mer eller mindre ersätta Frodo också vid vadstället...
Vi får väl vara glada över att hon inte dök upp vid Helm's Deep för att slåss (som det ju gick rykten om...).
-
Bungo Baggins
- Ny medlem
Precis... och eftersim ringens värld är ett appendix till boken så ingår den ju indirekt i triologinDanne skrev:Angående Arwen:
- D. Andersson
- Medlem
Men?
Bara jag som tycker att Glorfindel är en av de "bästa" karaktärerna? Jag älskar honom i LOTR 
Re: Men?
Han är helt OK.. men ärligt talar saknar jag honom ej i filmen..Haldir skrev:Bara jag som tycker att Glorfindel är en av de "bästa" karaktärerna? Jag älskar honom i LOTR
- Flikkan
- Medlem
Tycker han är okej, men jag älskar honom inte direkt. Har svårt att "känna något för" (guuu hur jag uttrycker mig, låter som att jag är kär!) de som inte beskrivs särskilt mycket. De i Brödraskapet är det mycket enklare att "älska".Haldir skrev:Bara jag som tycker att Glorfindel är en av de "bästa" karaktärerna? Jag älskar honom i LOTR
Har aldrig riktigt förstått hur man kan tycka det, han förekommer typ bara kort vid floden och ingen annanstans...saknade honom inte alls i filmen.Haldir skrev:Bara jag som tycker att Glorfindel är en av de "bästa" karaktärerna? Jag älskar honom i LOTR
Han har ju överhuvudtaget ingen karaktär alls!Bara jag som tycker att Glorfindel är en av de "bästa" karaktärerna? Jag älskar honom i LOTR
Allvarligt talat, visst, det är väl coolt i boken att en alvfurste dyker upp på ett par sidor och glänser lite, men rent filmiskt är det mycket mer logiskt at byta ut honom mot någon som har något ytterligare att göra än att bara glänsa. Jag förstår både PJ och Bakshi i det här fallet, och då tycker jag att PJ:s lösning (i.a.f. i teorin) är bättre, eftersom Arwen åtminstone har med Vattnadal att göra, medan Legolas kommit som turist från Mörkmården.
Sen ska Arwen ge f*n i att själv sitta upp på Asfaloth. Hon ska låta Frodo rida iväg ifred!