M 58 och M 59

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: M 58 och M 59

Inlägg av sonderling » 11 november 2010, 07:48

Gjorde lumpen mellan mars 87 till november samma år på I22 i Kiruna.
Kan inte minnas att vi nånsinn använde vadmalls uniformen M/58. Möjligtvis att vi provade byxorna nångång, extremt varmt och kli:it material, huva! Den låg där i skåpet hela tiden.

Jo jag vill minnas nått snack att m/58:an skulle vara bättre mot, va var det napalm, kemiska stridsmedel, äh minnet sviker. (och sedan vet man att det skitsnackades så mycket i lumpen.) Men jag tänkte på första inlägget om att M/58:an skulle endast användas i krig och förklaring på detta.

Jag verkar tillhöra de få som använde bäversvansen på m/59:an :) Det höll ju jackan på plats när man ålade igenom terrängen, så att inte jackslutet kasade upp.

Kom m/90:an på prov redan då? Jag vill minnas att vissa officerare hade m:90? Men det kan vara en inbillning.

Sonderling

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 11 november 2010, 11:09

Bäversvansen användes inte så ofta, men "kanin" svansen som snöblusen hade använde jag jämt, bland annat höll den uppe 58 byxorna om man skulle ha dom vid stark kyla. Vi hade befäl som hade en provvariant av m/90. Jag tror de var nyexaminerade från InfSS kaptenskurs. Den variant som jag såg på I 13 var helgrön med galon/goretex på knä och armbågar. Angående m/58 så var den hel överlägsen som skydd mot brandstridsmedel, den var faktiskt bättre än vad nuvarande m/90 är. Även vid C beredskap var 58 anbefald klädsel, det tog tid för Cvätskedropparna att tränga igenom vadmalen. Det var inte så kul att testa högsta C beredskap med långkalsonger, undertröja, M/58, regnkappa nedfällt hjälmdok i 25 gradig sommarvärme. För mig var det helt ofattbart att det inte fanns någon slags heltäckande regnställ som kunde utgjort C vätskeskydd innan "enmanskondomen" togs fram tidigt 90tal.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 november 2010, 16:32

Försök med vad som sedemera skulle bli m/90 gjordes 1985-1986 på InfSS. Själva uniformen liknade m/90 men var i samma färg som m/59. Då fanns det inga galonförstärkningar. Hela uniformsystemet provades, nya kängor, vindrock strumpor, handskar m.m. Turligt nog glömdes visst någon vapenrock kvar i min storlek så man överlevde fram till när m/90 kom. Jag vill minnas att det kördes försök på ett par förband till.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 12 november 2010, 20:33

Rickard skrev:Vad heter/kallades resten den M59-liknande gröna dräkt man hade under 90-talet t.ex. i samband med fordonsvård och liknande? Den hade samma gröna färg, men var enklare, ingen "riktig" uniform.
Överdradräkt/klädsel, grötstället, m.m. Kanske den bästa mekanikerstassen som försvarsmakten haft men bestämmt sig för att inte längre ha. :x

J.K Nilsson

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 12 november 2010, 20:47

J.K Nilsson skrev:
Rickard skrev:Vad heter/kallades resten den M59-liknande gröna dräkt man hade under 90-talet t.ex. i samband med fordonsvård och liknande? Den hade samma gröna färg, men var enklare, ingen "riktig" uniform.
Överdradräkt/klädsel, grötstället, m.m. Kanske den bästa mekanikerstassen som försvarsmakten haft men bestämmt sig för att inte längre ha. :x

J.K Nilsson
Du råkar inte tänka på flygvapnets överdragsställ? Det är milsvida bättre än arméns gröna grötställ.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 12 november 2010, 21:09

Grötkläderna kombinerat med damasker m/39 fungerade utmärkt som "ler"uniform under första gröntjänsten. Den största fördelen var att den kunde bytas på tvätbytet varannan vecka. Vi fick ut någon slags skjorta som var beage,urtvättad?, med metallknappar. Jag har för mig att vi genomförde det mesta av den grundläggande gröntjänsten i grötkläder får att få befodras med M59 efter soldaterinran. En annan anektdot kring grötkläderna upplevde jag senare när några befäl på en pluton lyckades övertyga sina soldater om att dom där gröna extrakläderna var pyjamas. En utförlig förklaring kring att man fick tvättbyta pyjamasen varannan vecka och sängkläderna varannan vecka och med betoning på vikten av hygien gjorde att hela plutoen sov första dagarna i grötkläder. Skämtet avslöjades när grannplutonen ställde upp med pyjamas och stridsutrustning. Det var på den tiden när det gick att göra såna saker, åt båda hållen, utan att det blev PAN av det hela.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 13 november 2010, 10:25

Jag lärde känna m/58 och m/59 före vpl-tiden och tyckte nog att båda systemen var rätt OK.
Särskilt m/58 vintertid i norr. I FBU tidigt 90-tal fick vi ut m/59 uniformer och bar dom till en början, men möjligheten att för egna penningar köpa en m/90 fanns och det gjorde vi alla till slut.

Det skämtades en del om möjligheten att ragga brudar på bussen till FBU-lokalen var begränsad med "bäversvansen" hängande, men ute i busken, när man blev lite frusen och så, knäppte man fast den mellan benen och det var det.

Ryckte in på LV7 1996. Vi hade enbart m/90 uniformer och i stort sett splitternya hjälmar, kängor osv.
Dock användes fortfarande den gröna "Kalle Anka" kepsen och m/59 skjortorna.
Grötkläder användes vid vård och på vissa övningar användes äldre uniformsdelar som skademarkörer använde för att kunna klippa i (man trixade ihop fejkade skador med hjälp av teaterblod och ett sorts vax samt delar av f.d. uniformssystem som man på lämpligt sätt klippte sönder). Jag tog olovandes tillvara på ett par helt oanvända m/58 byxor då jag tyckte det var både synd och skam att förstöra dem på detta sätt. Har fortfarande kvar dessa.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 13 november 2010, 10:49

Der Löwe skrev:Vi fick ut någon slags skjorta som var beage,urtvättad?, med metallknappar.
Jag har för mig den hette "trikåskjorta M/39". Helskön.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 14 november 2010, 21:18

King Kong skrev: Det skämtades en del om möjligheten att ragga brudar på bussen till FBU-lokalen var begränsad med "bäversvansen" hängande,
Angående bäversvans så minns jag mest en sådan från kroppsskyddet (eller vad den hette, västen som skulle skydda mot splitter). Där hängde det ned en svans baktill som nog var till för att ge skydd sittandes om ett fordon körde på en mina. Jag minns att man dock kunde vika in svansen in i ryggen istället vilket såg lite bättre ut.
King Kong skrev: Dock användes fortfarande den gröna "Kalle Anka" kepsen och m/59 skjortorna.
Vi hade också dessa 96/97, men jag tyckte m/59-skjortorna var snyggare än m/90-tshirten, som dels kändes lite för enkel och dels inte hade möjlighet för gradbeteckning som på skjortan.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 14 november 2010, 23:52

Rickard skrev:Angående bäversvans så minns jag mest en sådan från kroppsskyddet
Sant - men det var en mycket bredare historia än den "bäversvans" som fanns på m/59. Det där kroppskyddet gjorde en fort svettig vill jag minnas..., finns det fortfarande kvar?

En detalj som jag inte var överförtjust i ang. m/59 var det där midjebältet som man hade utanpå vapenrocken..., men kepan och skjortan får klart godkänt. :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 november 2010, 20:59

lampros skrev:
Der Löwe skrev:Vi fick ut någon slags skjorta som var beage,urtvättad?, med metallknappar.
Gick även under namnet "skjorta övrig".
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 17 november 2010, 22:01

King Kong skrev: Sant - men det var en mycket bredare historia än den "bäversvans" som fanns på m/59. Det där kroppskyddet gjorde en fort svettig vill jag minnas...
Och tog mycket plats på kroppen. Jag minns känslan när vi ryckte in i januari i iskyla (Boden) och hade mängder med undertröjor, sedan kroppsskyddet, sedan uniformen och utanpå det snödräkten. Vi alla tultade runt som Michelin-gubbar.. :)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 november 2010, 22:42

MD650 skrev:
lampros skrev:
Gick även under namnet "skjorta övrig".
Nej, "skjorta övrig" var ett "uppsamlingsheat" för diverse olika modeller. Den kom när skjorta m/52 var standard. Trikåskjortan hette från början m/11.Grå skjorta för slips men utan axelklaffar och endast en bröstficka (vänster) utan lock är m/39, med tiden även den "skjorta övrig".
Grön skjorta med "ryssknäppning" är m/55 och med krage m/59.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 november 2010, 23:42

Stellan Bojerud skrev: Nej, "skjorta övrig" var ett "uppsamlingsheat" för diverse olika modeller. Den kom när skjorta m/52 var standard. Trikåskjortan hette från början m/11.Grå skjorta för slips men utan axelklaffar och endast en bröstficka (vänster) utan lock är m/39, med tiden även den "skjorta övrig".
Grön skjorta med "ryssknäppning" är m/55 och med krage m/59.
I mitt persedelkort stod det "skjorta övrig" och då avsågs den gråa trikåskjortan. Men jag förstår att det var ett samlingsnamn för flera olika typer.
Har även sett beteckningen skjorta fm/55 för "rysskjortan". Har även hört att den gått under epitetet pvskjorta och jägarskjorta.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 20 november 2010, 09:31

sonderling skrev:Gjorde lumpen mellan mars 87 till november samma år på I22 i Kiruna.
Kan inte minnas att vi nånsinn använde vadmalls uniformen M/58.

Sonderling
Kan det berott på att du tillhörde berkomp?! och hade huvuddelen av tjänstgöringen under årets varmare delar?

Skriv svar