tyska prick- och skarpskyttar

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 27 oktober 2002, 09:44

Oj Lindir, vilka slutsatser du drar (och vilket arbete du lägger ner)! Tack för hjälpen, det här kan man kanske arbeta vidare med, jag ska försöka kontakta ägaren till sidan. Jag har en rysk granne som jag ska fråga också, han kanske känner till någon hjälte.

mvh/daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 november 2002, 20:55

Jag hittade dessa två på ebay.

Skölden hittades vid Leningradfronten, jag har inte stött på något liknade förr.

Bild

Bild

Enligt utsago: Nätvästen hittades i Kurland i Lettland. Den är välbevarad då den hittades i en metallbehållare i en bunker. Plagget är oerhört ovanligt.

Bild

Bild

Eventuella kommentarer, ytterligare information etc om dessa föremål mottages gärna.

mvh/ daniel

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 12 november 2002, 11:11

Enemy at the gates är fiktiv men ändå inte historisk inkorrekt.
Ryssarna drog igång en porpaganda myt om att vassili duellera mot en SS major. Men den fanns inga SS killar i stalingrad. Enemy at the gate shandlar ju mycket om propagandan- så på sätt är den verklig för den skildrar myten på rätt sätt. :? :P fattar ni? 8O :wink:

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 8 maj 2004, 23:42

Här är en bra bild på en prickskytt ur SS divition Reich, på den ryska stäppen sommaren 1942.

Bild

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 8 maj 2004, 23:56

Protiwa, jag tror snarare att det rör sig om en vaktpost. Förövrigt kan jag meddela att min efterforskning är klar i och med den artikel som publicerades på Skalman.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 9 maj 2004, 10:41

Någonstans har jag snappat upp att tyska prickskyttar inte använde kikarsikte. Jag kommer inte ihåg vart jag har hört det men kan det stämma?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 maj 2004, 11:13

Anton Severin skrev:Någonstans har jag snappat upp att tyska prickskyttar inte använde kikarsikte. Jag kommer inte ihåg vart jag har hört det men kan det stämma?
Låter inte troligt. Däremot har jag uppfattningen efter att läst en del att så fort de allierade hamnade i strid och blev beskjutna så ansåg de sig vara utsatta för prickskyttar trots att det oftast kunde vara vanliga gevärskyttar.
Men de kanske definerar allt som de blir beskjutna av och inte ser som prickskyttar.

:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 9 maj 2004, 18:41

Anton Severin skrev:Någonstans har jag snappat upp att tyska prickskyttar inte använde kikarsikte. Jag kommer inte ihåg vart jag har hört det men kan det stämma?
Generellt sett så stämmer det inte men det är möjligt att enstaka prickskyttar föredrog att inte använda kikarsikte. Det finns ett antal fördelar med detta.

mvh/ Daniel

Confident
Tidigare medlem

Kikarsikte

Inlägg av Confident » 9 mars 2005, 21:04

Hej! Daniel, vad var fördelen med att inte använda kikarsikte?

Man tycker ju att det borde vara en stor resurs för att sikta rätt redan långt innan man är upptäckt och dödad, som prickskytt.
Nu känner jag ju inte till detta alls, då jag är ren amatör. Däremot intresserar ämnet mig och denna nyfunna tråd var mycket intressant läsning.

(Jag fördjupar mig just nu en hel del i ´prickskyttekrigsföringen´, om prickskyttar och Waffen-SS.)

Vore tacksam för svar på min fråga om kikarsikten. :)

Mvh Dagwood

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 10 mars 2005, 00:03

Protiwa: mycket camouflagemässigt att ha vapenbältet utanpå vassruggen. :)

Angående kikarsikte eller inte: Jag tror nog också det handlar om en "förbittring" i den allierade benämningen av "sharpshooters" eller "snipers". Precis som alla strv var Tigrar så var förmodligen de flesta "ensamma" skyttar, prickskyttar.

Jag kan, av min egen lilla erfarenhet, inte hitta någon fördel att inte använda kikarsikte. Visst, det har sina nackdelar men det har kornsiktet också.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 10 mars 2005, 08:57

Att inte använda kikarsikte kan ha flera fördelar, bland annat att man inte behöver sticka upp huvudet lika högt och att man kan undvika reflektioner i kikarsiktets glas.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 10 mars 2005, 09:54

D. Löwenhamn skrev:Att inte använda kikarsikte kan ha flera fördelar, bland annat att man inte behöver sticka upp huvudet lika högt och att man kan undvika reflektioner i kikarsiktets glas.

mvh/ Daniel
Imma är heller inte skojigt. En av finnarnas skarpaste prickskyttar hade väl aldrig kikarsikte?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 10 mars 2005, 10:29

http://www.axishistory.com/index.php?id=2031 Intressant länk med en del referenslitteratur

Bild

Bilden kommer ifrån [/url]http://one-six-one.fifthinfantrydivisio ... np.jpg[url]

[/url]http://www.ihffilm.com/379.html[url] En film om tyska prickskyttar

[/url]http://www.wehrmacht-awards.com/war_bad ... er.htm[url] Några prickskytte märken

[/url]http://www.paladin-press.com/detail.aspx?ID=340[url] En bok

[/url]http://salc.wsu.edu/Fair_S02/FS12/chara ... gs.htm[url] Prickskyttar i Stalingrad

[/url]

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 10 mars 2005, 10:38

Imma är heller inte skojigt. En av finnarnas skarpaste prickskyttar hade väl aldrig kikarsikte?

MVH

Hans
Och regn på linsen... Jag tror du tänker på Simo Häyhä - 505 "kills" med bland annat en Mosin Nagant 28 med öppna sikten.

Confident
Tidigare medlem

Finsk prickskytt

Inlägg av Confident » 10 mars 2005, 15:35

Det är mycket starkt, speciellt utan kikarsikte! 8O

505 nedskjutna...

Skriv svar