//Ola
SÄKI i Försvarsmakten
Re: SÄKI i hemvärnet
Förekom aldrig på vårat kompani
//Ola
//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Som orientering så har jag krökt rygg dagarna i ända....ola skrev:
Ja då får väl ja ödmjukt böja mig inför dig MD650.....
- J.K Nilsson
- Medlem
Fast jag skulle ju inte tänka på att tillämpa SäkI vid dessa tllfällen, Ordet strid i moment två kanske tolkas olika?Krook skrev:Det finns vad man måste se som stående avsteg från SäkI när det gäller verksamhet i Utlandsstyrkan. Till det hör exempelvis tillstånd att ha laddad Pistol i hölster och att hölstra en laddad Pistol (det ses som två olika moment). Likaså tillåts att framföra och genomföra en laddad KSP i och genom fordon.
Det är chef på plats som avgör hur man ska göra, med hänsyn taget till hotbilden.
Det var ett par exempel.
Eller så skulle jag tänka på att man vet aldrig när strid uppstår så mycket går under förberedelsebegreppet. Tänk om vi fick styra var, när och hur striden skulle föras.
J.K Nilsson
Om Du ska tjänstgöra i utlandsstyrkan så är det nog bara att du tänker på det. SäkI gäller!J.K Nilsson skrev: Fast jag skulle ju inte tänka på att tillämpa SäkI vid dessa tllfällen,
J.K Nilsson
Självfallet så faller ju vissa saker i SäkI när det gäller stridshandlingar, men genrellt så gäller SäkI.
Borde hava bytt tråden "SÄKI i hemvärnet" till SÄKI i försvarsmakten
...
så slapp tråden glida till höger och vänster
....
så slapp tråden glida till höger och vänster
- J.K Nilsson
- Medlem
Jo men vad är stridshandling och vad är förberedelse för stridshandling?MD650 skrev:Om Du ska tjänstgöra i utlandsstyrkan så är det nog bara att du tänker på det. SäkI gäller!J.K Nilsson skrev: Fast jag skulle ju inte tänka på att tillämpa SäkI vid dessa tllfällen,
J.K Nilsson
Självfallet så faller ju vissa saker i SäkI när det gäller stridshandlingar, men genrellt så gäller SäkI.
För mig så gäller SäkI på ett skjutfält/skjutbana i Afghanistan då syftet är att öva och då skall man öva på säkrast möjliga sätt.
Att patrullera i Afghanistan skiljer sig rätt så lite mot en stridspatrull på en svensk flygbas. Jag tror knappast att alla närskyddsplutoner skulle fått stridskontakt varje dag mot sabotageförband. Stridspatrullerna skulle då fått gå stridsberedda utan att kunna skjuta på någon under större delen av kriget. Skulle SäkI gälla då också?
J.K Nilsson
Den exakta definitionen på vad stridshandling eller dess förberedelser är, har jag inte koll på.J.K Nilsson skrev:Jo men vad är stridshandling och vad är förberedelse för stridshandling?
För mig så gäller SäkI på ett skjutfält/skjutbana i Afghanistan då syftet är att öva och då skall man öva på säkrast möjliga sätt.
Att patrullera i Afghanistan skiljer sig rätt så lite mot en stridspatrull på en svensk flygbas. Jag tror knappast att alla närskyddsplutoner skulle fått stridskontakt varje dag mot sabotageförband. Stridspatrullerna skulle då fått gå stridsberedda utan att kunna skjuta på någon under större delen av kriget. Skulle SäkI gälla då också?
J.K Nilsson
SäkI gäller med vissa undantag, oavsett vilken personlig uppfattning man har.
Hilfe....hilfe....
kan/har/lust/ork MD650 byta trådens namn till SÄKI i försvarsmakten....please...
Så har vi iaf inte glidit av trådens egentliga fråga
.....
Tackar på förhand....
//Ola
kan/har/lust/ork MD650 byta trådens namn till SÄKI i försvarsmakten....please...
Så har vi iaf inte glidit av trådens egentliga fråga
Tackar på förhand....
//Ola
- J.K Nilsson
- Medlem
Fredskadade, övningsskadade skrivbordsnissar....MD650 skrev:SäkI gäller med vissa undantag, oavsett vilken personlig uppfattning man har.
Vad hände med reglementen, uppdragstaktik och handla i chefens anda?
J.K Nilsson
Hmmm...vad har du gjort de senaste åren?J.K Nilsson skrev: Vad hände med reglementen, uppdragstaktik och handla i chefens anda?
J.K Nilsson
Det finns nånting som ligger på Lidingövägen som är en enorm svulst i FM:s kropp.
Klart å betattola skrev:Hilfe....hilfe....
Så har vi iaf inte glidit av trådens egentliga fråga.....
Tackar på förhand....
//Ola
Re: SÄKI i Försvarsmakten
Danke...
Hvala...
Thanks...
Tackar...
//Ola
Hvala...
Thanks...
Tackar...
//Ola
- J.K Nilsson
- Medlem
Försökt släppa förnekandet av FB04. acklimatiserat mig till livet vid Lo/La: 22.1219/65.5436, lekt pedagog vid utbildningsenheten och visat upp ett ännu större förnekande i Tv4 Norrbotten i slutet av April, hurså?MD650 skrev:Hmmm...vad har du gjort de senaste åren?
J.K Nilsson
Det låter som om du inte kände till det som ligger på Lidingövägen..J.K Nilsson skrev: Försökt släppa förnekandet av FB04. acklimatiserat mig till livet vid Lo/La: 22.1219/65.5436, lekt pedagog vid utbildningsenheten och visat upp ett ännu större förnekande i Tv4 Norrbotten i slutet av April, hurså?![]()
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
Jag har ju fördubblat avståndet dit så jag hade en from förhoppning att jag inte skulle behöva influeras lika mycket längre, kanske bara hälften så mycket.MD650 skrev:Det låter som om du inte kände till det som ligger på Lidingövägen..J.K Nilsson skrev: Försökt släppa förnekandet av FB04. acklimatiserat mig till livet vid Lo/La: 22.1219/65.5436, lekt pedagog vid utbildningsenheten och visat upp ett ännu större förnekande i Tv4 Norrbotten i slutet av April, hurså?![]()
J.K Nilsson
(SäkI + reglementen)/2 = Reglementen.
Och lite allvar så trodde jag att man hade reglementen till att styra uppträndet vid verksamhet som inte är övning i utlandstjänst. Tack så mycket för att ni desIllusionerade mig ännu mera.
J.K Nilsson