Militär ID bricka

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Militär ID bricka

Inlägg av Hans » 4 februari 2009, 19:44

Wooster skrev:Ja termologin är jag helt överens om. Men ID-brickan (dödsbrickan, dogtag) kom ju till i en tid då ID-handlingar ovanliga och ganska bräckliga. Idag är ID-handlingar i form av plastkort såväl allmänt spridda och beständiga mot såväl väta, värme, yttre stötar etc.. Och därmed bör brickan delvis spelat ut sin roll.
Skall vi göra truppförsök? Du slänger in ditt ID-kort och jag min "dödsbricka" i brasan när glöden är perfekt för att grilla - den som har mest kvar vinner :lol: Dessutom sitter ju min kvar runt min hals om vi slänger in oss själva medans dina skjorta lär brinna upp och därför vet man inte vem ID-kortet tillhörde - makabert, jag vet.

Skämt åsido, är moderna ID-kort verkligen så värmebeständiga?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 4 februari 2009, 21:34

Vad är "så" värmebeständiga? :)

Vet inte exakta specifikationer på ID-korten men de tål mer än man tror (du kan ju testa med en tändare om du vågar :)) - framförallt vad gäller slitage och väta men också mot värme (sedan är väl inte ID-brickan endast gjord för scenariot att man skall brinna upp och förvandlas till partiklar), definitivt inte lika tåliga som en metallbricka, men den har ju en del andra fördelar - till exempel att den bär mer information.

Jag menar inte heller att ID-kortet är mer beständigt än ID-brickan, men beständigheten har ökat och när dessutom användningen av ID-kort är närmast total så försvinner mycket av nyttan av ID-brickan.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 5 februari 2009, 07:53

predator skrev:Du menar med namn och vilket förband man var på?

I så fall kallas det för just namnbricka
Ja jo det var just den jag menade.
Annars var jag förvånad och lite besviken över att man inte fick en "dödsbricka" i lumpen. Kollar ibland avundskjukt på farsans dogtags med den där lilla "utstansningen" som sägs vara till för att slå in ena brickan mellan tänderna på den döde.

Sonderling

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 6 februari 2009, 20:36

sonderling skrev:Kollar ibland avundskjukt på farsans dogtags med den där lilla "utstansningen" som sägs vara till för att slå in ena brickan mellan tänderna på den döde.

Sonderling
Vilka hartänder skall man ha då? :lol: Till er som träter om ID-kort eller plåtbrickor. Plåtbrickan är gjort för att enkelt delas så att man kan ta in en del i patient/begravningsadministrationen samtidigt som den andra delen stannar kvar runt halsen med personnummret och identifierar personen. Försök det med plastkort i plånboken. :wink:

J.K Nilsson

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 10 mars 2009, 22:16

Jag är född 1988 och har en "dödsbricka" märkt med namn, personnummer, födelseförsamling och -län. Såvitt jag vet har hela min "årskull" dylika. Det var inget krav att vi skulle bära den i lumpen, men heller inte förbjudet. De flesta som bar den gjorde det helt enkelt för att det såg coolt ut, även om vi fick höra nån skräckhistoria om två "missionärer" som hamnat i en bilolycka och ej kunnat identifieras förrän man gått igenom hela bataljonen och kollat vilka som inte var på rätt plats vid rätt tillfälle.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 mars 2009, 22:43

Om jag minns rätt så fick vi när vi ryckte in frågan "har du en ID-bricka", jag svarande nej, och så var det inte mer med det. Jag hittade inte min bricka förrän långt efter jag hade muckat, den låg i en låda hos mina föräldrar. Jag gjorde lumpen 1994-95, är född 1975.

Tror att det var en eller ett par pers på min pluton som använde den under värnplikten, men inte mer än så. Men att de verkar delas ut fortfarande hade jag ingen aning om...

Skriv svar