Tilltalssätt

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Tilltalssätt

Inlägg av Markus Holst » 27 maj 2008, 10:02

Många kallades kort och gott fröken.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 27 maj 2008, 16:24

Markus Holst skrev:Många kallades kort och gott fröken.
Just detta med ordet "Fröken", det har jag märkt att det kan ligga kvar hos många äldre man möter, speciellt de man mötte när jag jobbade inom hemtjänsten. Just det lät så mysigt på ett sätt när de äldre kallad mina kvinnliga kolleger för "Fröken". :D

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 26 juli 2008, 08:35

Angus skrev: ... "comandante" är inte att föredra till en kapten i en reguljär latinamerikansk armé...
I see... det låter väl för gerilla antar jag. Men vad ska man säga då?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 26 juli 2008, 08:52

Träffade en via jobbet här om dagen, som var väldigt noga med att säga dessa fraser "ni",, "herr",, "God dag", ja alla dessa fina fraser man kan tänka sej.. Hos den personen gick det inte hem att säga "Hej",, "du",, dessa enkla fraser blev han nästan förnärmad av och det syntes på hela ansiktsuttrycket att han blev nästa sur när jag kom med vanliga enkla fraser.. Men den personen är nog en av de få kvarvarande som lägger vikt vid alla fina fraser som låter som man är på en lyxig tillställning. 8-)

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 26 september 2008, 13:25

Commendante är väl befälhavare, d.v.s. inte en specifik militärang-titel, Kapten borde väl översättas till Capitano?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 27 september 2008, 10:08

von Adler skrev:Commendante är väl befälhavare, d.v.s. inte en specifik militärang-titel, Kapten borde väl översättas till Capitano?
Just dessa Tilltalssätt som du nämner, de låter Italienska.. :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 september 2008, 10:56

Jag har läst en bok om Äskhults by i norra Halland, en plats väl värd att besöka. I boken beskrivs byns sista och orginella invånare. Där finns en del citat från 40-talet.

På ett ställe säger den unge mannen till den äldre "Sitt nu inte å sjåpa sig, Johannes!"

På ett annat ställe går gamla Anna-Britta (tror jag hon hette) till banken med för att sätta in pengar. På plats bjuder hon sina följeslagare på polkagriskarameller. Då lägger hon huvudet på sned, tittat över disken på tjänstemannen och säger "Han kanske också vill ha?" Det ville han.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 28 september 2008, 09:31

Markus Holst skrev:Jag har läst en bok om Äskhults by i norra Halland, en plats väl värd att besöka. I boken beskrivs byns sista och orginella invånare. Där finns en del citat från 40-talet.

På ett ställe säger den unge mannen till den äldre "Sitt nu inte å sjåpa sig, Johannes!"

På ett annat ställe går gamla Anna-Britta (tror jag hon hette) till banken med för att sätta in pengar. På plats bjuder hon sina följeslagare på polkagriskarameller. Då lägger hon huvudet på sned, tittat över disken på tjänstemannen och säger "Han kanske också vill ha?" Det ville han.
:D Just detta ord som du nämner här i ditt inlägg "SJÅPA" det används även i mina trakter av de äldre,, å jag vet med mej själv att ibland så kan detta ord sjåpa smyga sej in i mina meningar.. :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 28 september 2008, 10:34

Det sade jag som barn på 60-talet, men det stämmer nog att det är länge sedan jag använde det.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 28 september 2008, 15:58

Markus Holst skrev:Det sade jag som barn på 60-talet, men det stämmer nog att det är länge sedan jag använde det.
Men det är ju väldigt sällan man hör det ordet nu för tiden... Någon enstaka gång bara.. :oops:

Skriv svar