Hitler och astrologin

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 26 november 2007, 20:40

Inte fanns det några stjärnkammare på Berghof! Stället var inte stort!
Hade det funnits några (eller något mera anmärkningsvärt över huvud taget) skulle detta ha varit känt. US Army hade ju om inte annat personal på plats som sedan sprängde hela anläggningen. Det var inte heller svårt!

Att sedan Hitler, med den roll han tilldelat sig själv, hamnade i ett utomordentligt pressat läge när motgångarna satte in på allvar är en annan historia. Denna hans högst personliga psykiska belägenhet har å andra sidan inget vare sig med nazismen eller med det tredje riket att skaffa utan får nog sägas tillhöra just den personliga sfären.

E_Vogel
Medlem

Inlägg av E_Vogel » 26 november 2007, 23:49

Vi är nog alla överens om att Hitler inte hade något påtagligt astronomiskt intresse, inte hade någon "hovastrolog" eller att det fanns någon "stjärnkammare" på Berghof. Ingen anledning att slå den döda hästen. Vad jag finner intressant är att försöka spåra föreställningens ursprung.

"Kohlers"/Colliers bok är väl till sitt upplägg en rätt klassisk smädelseskrift. Ofta har de ju skrivits på religiösa grunder, var författaren protestant handlade boken om att katoliker i allmänhet och munkar och jesuiter i synnerhet ägnar sig åt sodomi, skända jungfrur, ritualmord och allehanda ogudaktighet. Och vice versa. Så är också, så vitt jag kan minnas, I was Hitler's maid fylld av promiskuitet, S/M och allmän dekadens, nästan så man önskar att nazisterna vunnit kriget...

Just detta att författaren sägs ha rymt från vilka perversa typer det nu handlar om har jag för mig också är ett standardinslag. Jag är helt säker på att jag har en bok i hyllan som skriver lite om denna genre men kan för mitt liv inte komma på vilken. (Möjligen Mattias Gardells Rasrisk, i så fall står den i o f inte i bokhyllan.)

Jag undrar om astrologi utgör ett tillägg i genren. Det har ju värderats olika under kristendomens långa historia.

Utöver vad Hexmaster skriver ska man ju inte glömma att det faktiskt finns efterkrigsnazister som på fullaste allvar framlägger idéer som får Hellboy att framstå som en plausibel verklighetsbeskrivning.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 november 2007, 08:44

E_Vogel skrev:fylld av promiskuitet, S/M och allmän dekadens, nästan så man önskar att nazisterna vunnit kriget...
:lol:
E_Vogel skrev:Just detta att författaren sägs ha rymt från vilka perversa typer det nu handlar om har jag för mig också är ett standardinslag.
Intressant kommentar. Men är det inte märkvärdigt lite som skrivits om denna uppenbara bluff-bok!?
Bild
Denna måste letas fram. (Kort men upplysande info i Libris: "1.-7. uppl. 1944". Sju upplagor på samma år, det låter som en s.k. kioskvältare.)
E_Vogel skrev:Utöver vad Hexmaster skriver ska man ju inte glömma att det faktiskt finns efterkrigsnazister som på fullaste allvar framlägger idéer som får Hellboy att framstå som en plausibel verklighetsbeskrivning.

Bild
Haunebu - det tyska tefatet
:)

E_Vogel
Medlem

Inlägg av E_Vogel » 27 november 2007, 10:35

Hexmaster skrev: Men är det inte märkvärdigt lite som skrivits om denna uppenbara bluff-bok!?
Ja, visst är det märkligt. Har alls ingen idé om varför.

Ska se om jag inte under dagen kan få tag på boken (och undersöka om det möjligen var Rasrisk som kunde vara av intresse i sammanhanget).

Bild
Ett annat UFO.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 november 2007, 10:49

Ja Herre du min skapare. Gott å blandat:
She considered Hitler to be Kalki, the tenth and final avatar of Vishnu, and called him "the god-like Individual of our times; the Man against Time; the greatest European of all times" [...] They distribute pamphlets claiming that the Aryan race originally came to Atlantis from the star Aldebaran [...] Serrano thus considered Hitler as one of the greatest emissaries of this High God, rejected and crucified by the tyranny of the Judaicized rabble like previous revolutionary light-bringers.
Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Esoteric_Hitlerism

En liten "reality check":
The Nazis banned works of Germanic Neopagan and Occultist authors (for instance Lanz von Liebenfels, Ernst Issberner-Haldane and Reinhold Ebertin).
http://en.wikipedia.org/wiki/Germanisch ... meinschaft

(Börjar bli lite OT, men det här skulle kunna passa i en egen tråd.)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 november 2007, 12:50

HUR gör man en sånt där GIGANTISKT 'shockface'??????

Jag tjatar här och i andra trådar om en 'Hitlerindustri'....

Det är lätt att vinna tilltro till de mest bisarra egenskaper - hos seklets (seklens??) mest begabbade, mest publicerade, mest fotograferade, mest
älskade - och mest hatade personlighet.

Han tillskrivs omväxlande - att ha lidit/njutit - av varenda känd sexuell/psykologisk deviaton.....såsom....
Abasiophilia · Amaurophilia · Andromimetophilia · Autogynephilia · Biastophilia · Bondage (BDSM) · Chronophilia · Coprophilia · Dacryphilia · Emetophilia · Erotic asphyxiation · Erotic lactation · Exhibitionism · Food play · Frotteurism · Homeovestism · Human animal roleplay · Hybristophilia · Katoptronophilia · Klismaphilia · Macrophilia · Mysophilia · Necrophilia · Nyotaimori · Olfactophilia · Omorashi · Osmolagnia · Paraphilic infantilism · Pedophilia · Pyrophilia · Sadism and masochism · Salirophila · Sexual fetishism · Somnophilia · Statuephilia · Sthenolagnia · Tamakeri · Teratophilia · Tightlacing · Transvestic Fetishism · Trichophilia · Troilism · Urolagnia · Vorarephilia · Voyeurism · Wakamezake · Xenophily · Zoophilia
Eftersom mannen är död (ja t.o.m. dödassst) - kan han inte försvara sig - och dom som kände honom var för rädda att försvara honom.

Så vilken 'phantasmagoria' som behagar - kan torgföras - och bli trodd.
Om historien når en balanserad sanning - kommer den inte i vår - eller den kommande generationen och kanske knappast senare, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 november 2007, 12:57

Facinerande vad faktisk en del människor tror på.
varjag skrev:HUR gör man en sånt där GIGANTISKT 'shockface'??????
Man stjäl Hex's :lol:

(img)http://www.hexmaster.com/jox/icon_big_eek.gif[/img]

Runt det första img skall det vara [ och ].

Då blir det såhär.
Bild

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 november 2007, 13:01

Tack Hans...en del poster KRÄVER minst den storleken!!!!, Varjag

E_Vogel
Medlem

Inlägg av E_Vogel » 29 november 2007, 10:34

Nedanstående är vad Jag var Hitlers kammarjungfru har att förtälja om Ossietz, Hitler och astrologin. Mycket nöje. Jag återkommer med andra godbitar ut denna bok vid senare tillfälle i bättre lämpad tråd.

[quote=""Pauline Kohler""]Det fanns fem rum på Berchtesgaden, som aldrig blivit fotograferade. Jag såg dem bara en enda gång. De kallades för stjärnrummen. Endast två män ägde obehindrat tillträde till dem — Hitler själv och hans astrolog, en herr Karl Ossietz.
Det största rummet i stjärnsviten utgjordes av ett planetarium. Det höga, välvda taket var av mörkblått glas. Genom att trycka på en knapp kunde man där följa planeternas och stjärnbildernas gång. Jenas främsta optiker arbetade på detta rum i över ett år, innan Hitler blev nöjd med det. Bilder ur zodiaken bildade mönster på väggarna. I ett annat av rummen utgjordes den enda belysningen av skenet från ett fyrfat, där elden glödde natt och dag. Hitler tillbringade ofta timmar i följd med att sitta och se in i glöden eller med att stirra på en kristallkula, i vars växlande skuggor han försökte läsa framtiden.
Ossietz var en mager, mörk medelålders man. Det var endast få människor, som kände till honom. Det var förbjudet att tala om honom, och likväl var han, och är kanske ännu, en av de mest betydande männen i det Tredje Riket förutom Hitler själv. Ingen hade reda på hur han kommit i kontakt med Hitler. Han bara kom till Berchtesgaden en vacker dag, och sen stannade han där. Han är Nazi-Tysklands Rasputin. Jag tror, att han själv ärligt går upp i sin astrologi. Han tror, att han kan läsa framtiden i stjärnorna, och Hitler är övertygad om hans utomordentliga gåvor. Kort efter att jag anlänt, tillbringade Hitler tre dagar och tre nätter ensam i stjärnrummen med Ossietz. Göring kom från Berlin i ett mycket angeläget ärende — men även den frodige fältmarskalken fick vackert vänta, tills Hitler behagade lämna stjärnrummen. Hitler är nämligen mycket vidskeplig! Han rådfrågade alltid stjärnorna, innan han fattade ett eller annat viktigare beslut. Och han påstods hellre taga råd av Ossietz än av sina generaler. Hitler och Ossietz lära gemensamt ha samlat den förnämsta kollektion av böcker om ockulta ting, som visst någonsin funnits i världen. Man har för deras räkning genomforskat museer och bibliotek i hela Tyskland på jakt efter dylika böcker, och varje beskickning har fått order om att köpa och skicka till Berchtesgaden varje ockult arbete av betydelse, som publicerats i utlandet.
[…]
Alla medlemmarna av Hitlers stab hatade Ossietz. De voro alla svartsjuka på det inflytande, han utövade. I synnerhet Göring. Han avskydde honom mera än de andra. Två gånger vägrade han att stanna kvar i samma rum som han. Men Ossietz stannade oberört kvar.
Ingen tycktes kunna rubba Ossietz inflytande. Det berodde kanske på att han förutsagt Hitler att han skulle regera i Tyskland ända till sin död och att han fastslagit Hitlers dödsår till 1962.
Det är allmänt bekant, att Hitler icke dricker sprit. Men det är inte många, som veta, att hans favoritdryck är en brygd, som Ossietz komponerat. Ingen kunde tala om för mig vad den bestod av. Vissa medlemmar av Hitlers stab kallade den vanvördigt för »Adolfs tonic». Den var en skär vätska, som Ossietz tillagade i sitt privata laboratorium i tunna glasflaskor. Hitler drack tre sådana flaskor varje dag. Ingen visste vad drycken var avsedd att ha för slags verkan.
Ossietz privata laboratorium var ett av de få rum, jag aldrig såg. Jag träffade ingen, som varit där. Men Ossietz uppehöll sig där dagen lång, utom när han var tillsammans med Hitler.
s. 40-42[/quote]

(Finns det något sätt att fixa trepunkters indrag? De finns i rutan jag skriver i men finns inte med i själva posten.)

feffe
Medlem

Re: Hitler och astrologin

Inlägg av feffe » 4 mars 2008, 09:47

Hej.

För att fortsätta diskussionen...

Verkar som att åtminstone engelsmännen ansåg att herr H var mottaglig för vidskepelse och skrock:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_937181.svd

Hälsningar
F

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 mars 2008, 10:12

SvD skrev:Storbritannien försökte gissa Adolf Hitlers strategier genom att läsa hans horoskop. Det visar dokument som nu blivit offentliga för första gången, rapporterar brittiska BBC.
För första gången? :D Citerar mig själv:
Knowing that Adolf Hitler relied on the advice of an astrologer during the war, the British War Office employed one also. That is the story, unpublished until now, that The Daily Herald told this morning.

/ New York Times 26 juni 1945
Artikeln SvD hänvisar till:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7276217.stm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 mars 2008, 11:20

SvD förtydligar:
Dokumenten går att se på National Archives i Kew i västra London, men uppgifterna är inte nya. Som exempel tog boken The Fated Sky från 2005 upp om stjärnornas betydelse för historien, och i boken nämns de Wohl.

Hans uppdrag har varit föremål för en rad artiklar ända sedan andra världskrigets slut.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 april 2009, 13:33

I AB recenseras Timothy W. Rybacks Hitler’s Private Library:
Claes Wahlin skrev:Astrologi, krigshistoria och Wagner är ämnen vi vet intresserade Hitler, liksom antisemitisk litteratur och vegetarianism, ockultism eller esoterika; pseudovetenskap som formade hans världsbild.
http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrec ... 4933208.ab

Vet vi det? Snabbkoll:
Claes Wahlin skrev:Jo, enligt Ryback fanns det en påtaglig andel böcker om astrologi, ockultism, etc. Åtskilliga med förstrykningar, vilket tyder på att de lästs av Hitler.
Ifall någon stöter på eller kanske redan läst Ryback, så vore det intressant att höra mer om just det astrologiska.

Skriv svar