Skillnad på Ryssland och Sovjetunionen

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 14 augusti 2007, 23:03

Huvudsaken är ju att alla förstår vad som menas.

Vi kan ju tillämpa samma hårklyverier på Sverige under olika perioder. Den absolut största tidsperioden i svensk historia har ju Åbo legat i Sverige, dock inte Lund... :wink:

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem

Inlägg av Johan Olofsson » 15 augusti 2007, 17:55

Ja, det vore ju bra om alla ville och kunne förstå att rysk kan användas för både sovjetisk och "ryssländsk".
;-)

Däremot är din analogi med Sverige kanske inte helt optimal.
Från Gustav Vasa till våra dagar kan man nog problemfritt argumentera för att det handlar om "samma" stat, dock med lite olika statsskick. Landets gränser kan inte rimligen spela någon roll. På samma sätt blev inte Danmark en ny stat bara för att ärkestiftet förlorades år 1658, eller hur?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 3 september 2007, 21:36

Visst har väl Ryssland sina historiska grunder tillbaka till vikingatiden om jag inte minns fel,, har läst någonstanns att det ska ha varit vikingar som slog sej ner någonstanns österut, å blev bofasta, å att det är därifrån som Ryssland började växa fram, å att namnet Ryssland ska härleda från någon vikingahövdingsnamn, hur mycket sanning kan det vara i det.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 4 september 2007, 08:51

Anders,

kan ju dela med mig av min frus sovjetiska undervisning. Sveariket grundades av ryssar, därav namnet Rysslagen. Grundadet kom sig av att det var ryska köpmän som begav sig till landet för sin handel.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 4 september 2007, 09:21

pandersson2 skrev:Anders,

kan ju dela med mig av min frus sovjetiska undervisning. Sveariket grundades av ryssar, därav namnet Rysslagen. Grundadet kom sig av att det var ryska köpmän som begav sig till landet för sin handel.
Undervisade man verkligen så i Sovjet? Den gängse uppfattningen är väl, att namnet Ryssland härstammar från Rusland eller rusernas land. Ruserna var vikingar i österled, som kom från nuvarade Roslagen. Det finska Ruotsi och det estniska Rootsi (för Sverige) torde också kunna härledas till ruserna.

Alltså: Ryssland och Sverige är ett.

För tydlighetens skull; det sista var ett skämt. :)

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 4 september 2007, 14:30

Finns det inte ett samband Roslagen - roddarlag. Var Roslagen en plats där roddarlagen (dvs vikingarna) samlades inför avfärd?

Har för mig att jag hört en sådan teori någon gång...

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 4 september 2007, 15:36

Rootsi/Ruotsi och Rossia har samma ursprung. Detta ord grundar sig på fornsvenskans roths, rothrs, rothskarl, rosbyggiar. Folken kring Finska viken identifierade sjöfarande rospiggar både i öster och väster. Därför kunde svenskarna senare överta termen ruotsi om Rus' svavifierade befolkning. Finnarna hade en förmedlande roll av ordet. Hos finnarna används inte ordet ryssä i salongerna eftersom det är en pejorativ benämning på ryssar. Venäläinen heter det.
Alltså: Ryssland och Sverige är ett.
På isländska heter väl Sverige Svithiod och Ryssland Stora Svithiod?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 4 september 2007, 18:22

Kom på nu att när satt och läste de intressanta inlägg, sedan jag gjorde mitt igår kväll, att just namnet svithiod har jag läst om förut, å även jag har för mej samma sak som Harkett, att det betyder nog sverige. Men en intressant tanke det där som G:son skrev att sverige och ryssland är ett.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 8 september 2007, 05:28

G:son,

sovjetisk och svensk undervisning är vitt skilda. Jag kan ju avslöja att jag sett modeller på ryska vikingabåtar som fört handel med Skandinavien men inga modeller av motsvarande skandinaviska båtar. I sovjetisk historieskrivning glorifieras det ryska minst lika stort som det svenska i svensk.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 8 september 2007, 14:44

OJ OJ. Har det funnits ryska vikingabåtar, men var de kopior av vikinga båtar från skandinavien. Eller ser de annorlunda ut.. Nu blev jag lite nyfiken. :)

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 9 september 2007, 06:17

Kontentan av mitt inlägg om ryska vikingabåtar var väl följande.

I Sovjetunionen var idealmedborgaren en ryss, på precis samma sätt som under tsartiden. Det var det ryska som som framhävdes och glorifierades på samma sätt som andra nationaliteter framhävs i sina nationalstater. Även i den sovjetiska nationalsången sjunger man väl om ryssar eller är jag felunderrättad? Russifieringspolitiken inom Sovjetunionen var ju minst lika stark som under tsartiden, möjligtvis med undantag av de sista åren på 1800-talet.

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 9 september 2007, 17:35

Det finns normanniska och antinormanniska skolor inom rysk historieskrivning angående den rusisk-skandinaviska insatsen i bildandet av Ryssland. Även antimigrativa modeller har varit förhärskande inom arkeologin osv. Det är mycket som skall ha förklarats med utveckling inom den inhemska gruppen (för att inpassas i marxisktisk historiesyn med stadietänkaden osv.) Förklaringar med betoning på influenser utifrån har betraktats som deus ex machina.

Användarvisningsbild
Bader
Ny medlem

Re: Skillnad på Ryssland och Sovjetunionen

Inlägg av Bader » 26 juli 2008, 19:07

Att definitionen av vad som är vad är förvirrande är inte att undra på. Det är den än idag.
Att Sovjet inte existerar idag kan vi lämna därhän.
Jag har läst mycket om rysk historia, och en sak som slår mig. Är att begreppet Ryssland i det ryska folkets medvetande än idag inbegriper det gamla tsaristiska/Sovjetiska imperiet. Det moskovitiska/ryska rikets historia är en som präglades av ständig expansion. Territorier och dess befolkningar (Kazaker, Tjetjener, Uzbekier, Georgier, bara för att nämna några) assimilerades i imperiet rakt av. Och områdena kom att betraktas som ryskt territorium(läs. tillhörigt imperiet) och dess befolkningningar som ryssar (läs.medborgare i imperiet). Detta tankesätt lever fortfarande kvar hos många. Man måste ha detta i åtanke för att kunna förstå varför den Ryska politiken och retoriken ser ut som den gör idag. :) :)

Ps ! För den som skulle vilja läsa om Rysslands historia. Så kan jag varmt rekomendera Geoffry Hosking och hans bok
"Ryssland-Folk och imperium 1552-1917" som en bra början.
" Certe, toto, sentio nos in kansate non iam adesse" ( You know, Toto, I have a feeling we're not in Kansas anymore ).

varjag
Saknad medlem †

Ny Kubakris på gång...?

Inlägg av varjag » 27 juli 2008, 12:13

'Det nya Ryssland' tycks ibland drabbas av 'sovjetiska återfallsryckningar....'
The Times rapporterar att ryssarna 'hotar vedergällning' för amerikanska interceptor-robotar i Polen och radarstationer i Tjeckien.....
Yesterday Izvestia cited Defence Ministry sources as saying that crews from its TU160 Blackjack and TU95MS Bear long-range bombers had already visited Cuba to inspect a potential landing strip for use as a refuelling centre.
It claimed that facilities were also being considered in Venezuela, whose President, Hugo Chávez, agreed to step up military co-operation with Russia in talks with Mr Medvedev and Vladimir Putin, the Prime Minister, in Moscow on Tuesday.

The bases would host refuelling aircraft and maintenance for the nuclear bombers, which resumed round-the-clock patrols last August for the first time since the Cold War. General Pyotr Deinikin, former commander of the air force, said that they would allow Russia to maintain an almost permanent presence off the US coast.
Senare har försvarsministeriet dementerat uppgifterna.
Men - lite ryskt sabelskrammel, är tveklöst på gång här, Varjag

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/w ... 393494.ece

Skriv svar