Flags of our fathers/ Letters from Iwo Jima

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 10 juli 2007, 09:29

tyskaorden skrev:
Wooster skrev:
tyskaorden skrev:Har nu sett Breven från Iwo Jima också och de kompletterar varandra bra. Intressant är att det i Breven... faktiskt förekommer en amerikansk krigsförbrytelse då marinsoldater skjuter två tillfångatagna japaner. Något som säkert förekom men det är inte så vanligt att det visas.
Nä, bara i bland annat Saving Private Ryan och Band of Brothers
Men så finns det en uppsjö filmer där denna aspekt inte visas. Men det stämmer att mer moderna krigsfilmer inte ryggar tillbaka för att visa denna aspekt av den allierade krigföringen.
Ganske för att det inte hände så ofta som du tror eller önskar. Jag vet inte vad det är för uppsjö av filmer du menar möjligtvis gamla 50-tals filmer. Jag noterar att du inte nämner "Iggys" brutala öde men det kanske var oviktigt i sammanhanget.

Jag har sett filmerna! Jag instämmer med att "letters" var bättre än "fathers". Jag tyckte det kändes som om Fathers inte kunde bestämma sig för att vara en krigsfilm eller ett drama. Och till min förvåning var jag mera intresserad av drama biten.

Jag gillade skildringen av "slacker" Saigo, bagaren som blev soldat. Överhuvudtaget den mänskligare skildringen av japanska soldater. De kunde isåfall lite mer skildrat att japan var en militärdiktatur men scenen med den straffkomenderade Kempetai soldaten skildrade det bra.

(Förresten var det bara jag som tyckte att scenen från Fathers där doc för flash backs och ser olika soldater som stupar, påminde jäkligt mycket om en episod ur filmen "titta vi flyger"?)

Sonderling
"the ballad of Ira Hayes" med Johhny Cash ligger i CD-spelaren..

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 11 juli 2007, 11:10

sonderling skrev:
tyskaorden skrev:
Wooster skrev:
tyskaorden skrev:Har nu sett Breven från Iwo Jima också och de kompletterar varandra bra. Intressant är att det i Breven... faktiskt förekommer en amerikansk krigsförbrytelse då marinsoldater skjuter två tillfångatagna japaner. Något som säkert förekom men det är inte så vanligt att det visas.
Nä, bara i bland annat Saving Private Ryan och Band of Brothers
Men så finns det en uppsjö filmer där denna aspekt inte visas. Men det stämmer att mer moderna krigsfilmer inte ryggar tillbaka för att visa denna aspekt av den allierade krigföringen.
Ganske för att det inte hände så ofta som du tror eller önskar. Jag vet inte vad det är för uppsjö av filmer du menar möjligtvis gamla 50-tals filmer. Jag noterar att du inte nämner "Iggys" brutala öde men det kanske var oviktigt i sammanhanget.
Hur vanligt det var med att allierade sköt krigsfångar kan debatterats. De filmer jag åsyftar är väl i stort sett alla från 1945 fram till idag, undantag finns naturligtvis. "Iggys" öde verkar vara frikopplat från händelsen i "Breven ..." där framställs det som att marinkårssoldaterna skjuter fångarna för att de anser att det blir för besvärligt att vakta dem.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 juli 2007, 13:14

tyskaorden skrev:
sonderling skrev:
tyskaorden skrev:
Wooster skrev: Nä, bara i bland annat Saving Private Ryan och Band of Brothers
Hur vanligt det var med att allierade sköt krigsfångar kan debatterats. De filmer jag åsyftar är väl i stort sett alla från 1945 fram till idag, undantag finns naturligtvis. "Iggys" öde verkar vara frikopplat från händelsen i "Breven ..." där framställs det som att marinkårssoldaterna skjuter fångarna för att de anser att det blir för besvärligt att vakta dem.
(Ja det ena behövde inte ha med det andra att göra.) Ja det där förvånade mig lite grann för jag har hört talas om det problemet i ETO (att man inte hade lust att vakta fångar så man skött dem) men i PTO så var japanska fångar något ovanligt. De borde ju ha varit utomprdentligt värdefulla ur underrättelse synpunkt men befälet kanske var grön och naiv, så att han inte vid tog åtgärder för säkra fångarnas välbefinnande.
PTO var annars ett synnerligen brutal stridskådeplats, (nån har nämnt USA´s svar på östfronten) för vilken japan tidigt satte ribban.

Sonderling

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 13 juli 2007, 13:20

Jag verkar ha blivit bortplockad, men de rasistiska inslagen i stilla havet var påtagliga. Utarbetandet av en plan för en konflikt med japan under 20-30 talet hade rasistiska inslag (Plan Orange). Det är intressant att läsa att ellement inom den amerikanska flottan ansåg att britterna begått rasföräderi pga sitt samarbete med japan och att detta kunde vara orsak nog till en konflikt när man utarbetade plnaerna för en konflikt med England före och efter första världskriget (Plan Röd)

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 14 juli 2007, 16:18

Magnus Lindström skrev:Jag verkar ha blivit bortplockad, men de rasistiska inslagen i stilla havet var påtagliga. Utarbetandet av en plan för en konflikt med japan under 20-30 talet hade rasistiska inslag (Plan Orange). Det är intressant att läsa att ellement inom den amerikanska flottan ansåg att britterna begått rasföräderi pga sitt samarbete med japan och att detta kunde vara orsak nog till en konflikt när man utarbetade plnaerna för en konflikt med England före och efter första världskriget (Plan Röd)
Det rasistiska inslaget i amerikansk politik gentemot Japan hade rötter från Woodrow Wilsons politik. Han avvisade i tiderna en japansk begäran om en artikel i Versaillesfördraget som skulle erkänna pricipen om rasmässig jämlikhet.
Eftersom de inte fick jämlikhet fjärmade sig japanerna från den västliga delen av världen. Dessutom gällde den mest berömda av Wilsons fjorton punkter "självbestämmande för alla folk" bara de besegrade österrikiska ungerska och ottomanska imperierna, och där bara för vita människor.
Självbestämmande erbjöds inte åt folken i brittiska Indien, eller franska Indokina eller t.ex.Fillipinerna.
Wilsons utrikesminister Robert Lansing skrev om detta i sin dagbok: "Ju mer jag tänker på presidentens deklaration om rätten till självbestämmande, desto mer övertygad blir jag om att den oundvikligen kommer att ge upphov till omöjliga krav på fredskonferensen - vilket elände den kommer att förorsaka."
Och hur rätt fick han inte. Den rasistiska politiken som Wilson bedrev, tog Japanerna som en förevändning att själva bedriva ett rasistiskt krig i Kina och andra delar av Asien.
Den här rasistiska aspekten var säkert också påtagliga under striderna i stillahavet mot USA

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 15 juli 2007, 16:57

Som någon skrev: "Racist laws enactedby some american states also offended the japanese - many of whom did not argue with the principle, just the arrangement of the racial hierarchy."

Men man behöver bara se propagandan och rapporter från striderna för att man ska märka de rasistiska inslagen i kriget från båda sidor.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 16 juli 2007, 08:03

Magnus Lindström skrev:Som någon skrev: "Racist laws enactedby some american states also offended the japanese - many of whom did not argue with the principle, just the arrangement of the racial hierarchy."

Men man behöver bara se propagandan och rapporter från striderna för att man ska märka de rasistiska inslagen i kriget från båda sidor.
Ja jag tänkte just säga det: Alla var väl rasister på den tiden.

Du det där med plan orange och plan röd m.m. vad har du fått det ifrån?

Hälsningar
Sonderling

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 16 juli 2007, 12:09

Ja och därmed blir det en annan karaktär på ett krig mellan olika "raser".

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 16 juli 2007, 13:18

Plan Orange och röd var olika tänkbara krigsscenarios vilka USA planerade för. De gällde allafall Stilla havet. Vet ej om motsvarande fanns för insatser på andra ställen, men de borde ha arbetats fram senast vid krigsutbrottet 1939...

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 20 juli 2007, 19:53

Plan Röd syftade på strider i Atlanten mot GB. Det finns även planer för strider i karibien mot tyskland (svart) Frankrike (blå) Italien (grön) sen ska det finnas en plan för strid mot ryssland i stilla havet (Lila?)

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 20 juli 2007, 19:55

Planerna arbetades fram för eventuella konflikter före/under/efter första världskriget. Men detta är OT.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Flags of our fathers/ Letters from Iwo Jima

Inlägg av Wooster » 11 april 2009, 23:43

Såg Flag of our Fathers först nu, och har en något banal fråga:

Varför har 'Doc' någon form av matrosuniform på sig under "touren" genom USA? (och dessutom; Ira Hayes och Rene Gagnon var ju båda "private of first class" och tillhörde samma förband, varför bar Hayes båtmössa, men Gagnon skärmmössa?)

I övrigt en riktigt bra film, tänker se Letters from Iwo Jima imorgon kväll.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 12 april 2009, 01:01

'Doc' är ju sjukvårdare (Hospital Corpsman/HM) och tillhör därför flottan, marinkåren är ju udda på det sättet att sjukvårdarna tillhandhålls av flottan. Något som torde spela en avgörande roll i det faktum att HM är de mest dekorerade i hela flottan ("22 Medals of Honor, 174 Navy Crosses, 31 Distinguished Service Medals, 946 Silver Stars, and 1,582 Bronze Stars")

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 12 april 2009, 07:50

Kapten_Gars skrev:'Doc' är ju sjukvårdare (Hospital Corpsman/HM) och tillhör därför flottan, marinkåren är ju udda på det sättet att sjukvårdarna tillhandhålls av flottan. Något som torde spela en avgörande roll i det faktum att HM är de mest dekorerade i hela flottan ("22 Medals of Honor, 174 Navy Crosses, 31 Distinguished Service Medals, 946 Silver Stars, and 1,582 Bronze Stars")
När sårade marinsoldater skeppats ombord på lasarettsskepp vårdades de alltså av HOSPITAL CORPSMEN tillhöriga flottan. Iförda matrosuniformer.

Ute vid fronten, på de öar de slogs, torde marinkåren ha haft sjukvårdare tillhöriga marinkåren specifikt, klädda i fältuniform, ej matrosuniform. Med andra ord COMBAT LIFESAVERS (motsv).

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 12 april 2009, 12:12

lampros skrev:Ute vid fronten, på de öar de slogs, torde marinkåren ha haft sjukvårdare tillhöriga marinkåren specifikt, klädda i fältuniform, ej matrosuniform. Med andra ord COMBAT LIFESAVERS (motsv).
I fält bar John 'doc' Bradley fältuniform som resten av förbandet, men hemma i USA bar han flottans "service uniform" (har jag googlat mig fram till) medan Hayes och Gagnon bar marinkårens service uniform.

Tack till Gars för upplysningen, misstänkte att det måste vara något sådant upplägg efter att ha sett filmen, men hade ingen aning om det innan.

Så över till de olika huvudbonaderna? :)

Skriv svar