Polska husarer

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 2 januari 2008, 17:34

Stort tack, Copernicus!

Ditt inlägg kommer att sparas i en alldeles egen wordfil på min dator.

Kanske är det dags att fundera en sväng till på vad man skulle kunna skriva om, som kunnig i både svenska och polska..så....ja, vem vet vad som händer i framtiden. :)
Språkbarriären i kombination med det faktum att man inte säljer några böcker i Polen på att "nedvärdera" hussarernas bedrifter gör att någon nya siffror för de svenska förlusterna vid Honigfelde lär dröja i den populärvetenskapliga literaturen. Även för de seriösa författarna så är språket ett stort problem, både svensk och polsk forskning skulle må mycket bra av ett utbytte av källmaterial som annars är mycket svårtillgängligt för respektiva sida.

Med all säkerhet en alldeles korrekt iakttagelse Kapten G.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 2 januari 2008, 23:33

stanislav skrev: Har följt denna tråd med stort intresse.
Polska husarer är dock inget jag har ägnat mig åt.

Men nog anser jag att mycket tyckande haglar i luften.

Såvida de som tror/vet/anser att någon/några polska historiker beskriver de polska husarerna som de "bästa" så namnge gärna någon/några av dessa historiker?
Historiker använder rätt sällan så förenklade resonemang som att någon nations trupplsag är "bäst" men tex så tillskriver Radoslaw Sikora de polska hussarerna en rad unika och i sin omfattning närmast mytiska förmågor.

Visst skulle diskusionen må bra av mer fakta och mindre tyckande, jag väntar tex fortfarande att Von Abdank skall föra sitt inledande påstående i någon i bevis.
stanislav skrev: Kapten_Gars, din rangordning av arméer i 1, 2 osv rangens: är det en egen, subjektiv tolkning baserad på dina gedigna kunskaper i ämnet? (OBS, detta är alltså ingen ironi, utan en komplimang).
Det är mycket riktigt min egen tolkning som i sin tur bygger på ett eget "system" jag snickrat ihop. Sedan så är rangordningen inte statisk, tittar man tex på förmågan till rädkrigföring så hamnar tartarerna mycket högt upp på ranglistan medan tex den holländska armen sjunker i rang osv.
Sedan så är det alltid vanskligt att jämföra "öst"&"väst", de lösningar som lämpar sig bäst i Holland är inte automatiskt de som är bäst för ett krig i Vitryssland.

Skriv svar