Saker som stör i filmen
Om man går för att se första delen av "Sagan om Ringen" och inte förstår att filmen inte kommer att ha ett "riktigt slut" (vad nu det är???), så får man nog faktiskt nästan skylla sig själv. Med tanke på att i stort sett varenda recension/artikel m.m. betonat att det egentligen handlar om en enda lång film (precis som boken i själva verket är en enda lång bok, och inte en trilogi).
Dessutom protesterar jag mot att Star Wars-filmerna skulle gå att se fristående. Visst, den första (förlåt, nummer IV, dvd "A New Hope") skulle möjligtvis gå att se ensam, eftersom den är filmad så, men i övrigt så är det nog i det närmaste omöjligt. Särskilt film två (dvs, film V "Rymdimperiet slår tillbaka") "saknar" ju slut.
I den mån det går att hänga med i Star Wars-filmerna ändå, är det för att de har en tämligen okomplicerad handling (förutom de två nyaste, där handlingen är för politisk för att man ska orka bry sig), som mest går ut på skojiga effekter och tuffa actionscener. Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Star Wars, men Tolkien är det verkligen inte...
Jag undrar vad man egentligen tror om man går och ser "Sagan om Ringen" i förhoppning om att det ska vara en fristående film...
Dessutom protesterar jag mot att Star Wars-filmerna skulle gå att se fristående. Visst, den första (förlåt, nummer IV, dvd "A New Hope") skulle möjligtvis gå att se ensam, eftersom den är filmad så, men i övrigt så är det nog i det närmaste omöjligt. Särskilt film två (dvs, film V "Rymdimperiet slår tillbaka") "saknar" ju slut.
I den mån det går att hänga med i Star Wars-filmerna ändå, är det för att de har en tämligen okomplicerad handling (förutom de två nyaste, där handlingen är för politisk för att man ska orka bry sig), som mest går ut på skojiga effekter och tuffa actionscener. Missförstå mig inte, jag gillar verkligen Star Wars, men Tolkien är det verkligen inte...
Jag undrar vad man egentligen tror om man går och ser "Sagan om Ringen" i förhoppning om att det ska vara en fristående film...
Du får ursäkta mig, men det var nog bland det dummare jag har hört!Regissören kunde ju ha kortat ner hela Tolkienserien till en film på tre timmar.
Ta du och knåpa ihop ett filmmanus som reducerar Tolkiens bok till tre timmar, så ska vi se hur fint det går.
Det kanske bör tilläggas att Peter Jacksons ursprungliga manus var uppdelat på två filmer. Han hade egentligen ingen förhoppning om att han skulle få göra filmen överhuvudtaget (eftersom han varit runt på en hel massa filmbolag, som inte vågade ta en sådan risk), men när han kom till New Line fick han reaktionen "varför bara två filmer? varför inte tre?", något som PJ inte ens vågat drömma om.Och genom att göra tre filmer tjänar han tre gånger så mycket pengar....
Jag tror faktiskt inte att Peter Jackson i första hand valde att göra "Sagan om Ringen" för att tjäna massa schaber. Jag må vara naiv, men om man tar en titt på Jacksons filmografi ser man att han bara verkat sysselsätta sig med projekt för skojs skull.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
6 filmer kanske hade varit och ta i...Jag tycker det är bra att boken är uppdelad i tre filmer. Visst finns det mycket mer man hade velat ha med som finns i boken - men det hade blivit för mycket. Och vilken jä*la jämförelse med kristna fundamentalister...
Vad gäller slutet, jag hade inte läst Lotr innan jag såg filmen o kunde ändå uppskatta slutet.
Vad gäller slutet, jag hade inte läst Lotr innan jag såg filmen o kunde ändå uppskatta slutet.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Du vet inte mycket du... Ta en koll på forumen på t.ex. http://www.tolkienonline.com/ Där finns det de som tycker att filmen fångade SoR mycket väl, och de som förespråkar en film på minst fyra timmar, samt de som tycker att filmerna inte borde göras ö.h.t.Dalmas skrev:Er syn på Tolkien är ju på samma sätt som kristna fundamentalister ser på Bibeln.
Att korta ned hela handlingen till en tretimmarsfilm låter sig inte göras. Kan du ge ett förslag på hur manuset skulle se ut? Har du läst SoR, eller är du bara här och trollar?
Med tanke på att första filmen gjort succé, så torde inte New Line gå i putten. Man kan säga att det säkraste sättet att göra pengar på SoR hade varit att göra en film. Genom att göra tre filmer har man tagit en avsevärd ekonomisk risk, så det är uppmuntrande att det fortfarande finns lite konstnärlig integritet.Varför skulle ett nerkortande av böckerna i filmerna vara lika med flopp? Tolkienfundamentalisterna räcker inte för att få filmerna att gå runt.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Brännande fråga...
Tänkte bara göra ett inlägg i diskussionen om vad Gandalf vet om ringen...
Även om Gandalf inte visste vilken av maktens ringar som Frodo hade fått tag i, så visste han väl att det var en av dem. Även om de andra ringarna var "lättare" att förstöra än den enda, så var de också rätt eldtåliga. Gandalf visste inte vilken ring det var, men han kunde ändå vara rätt säker på att den inte skulle bränna Frodo.
Eldtången använde han(som någon annan redan påpekat) för att ta ringen ur elden, även en mäktig Maia kan väl vara rädd för att bränna sig
-------------
Underbart att vara tillbaka efter sommaren... Jag har knappt varit ute på nätet på mer än en månad...
Jag har förresten hittat en bild på gamle Ohlmarks som jag tänkte försöka lägga in i veckan.
Även om Gandalf inte visste vilken av maktens ringar som Frodo hade fått tag i, så visste han väl att det var en av dem. Även om de andra ringarna var "lättare" att förstöra än den enda, så var de också rätt eldtåliga. Gandalf visste inte vilken ring det var, men han kunde ändå vara rätt säker på att den inte skulle bränna Frodo.
Eldtången använde han(som någon annan redan påpekat) för att ta ringen ur elden, även en mäktig Maia kan väl vara rädd för att bränna sig
-------------
Underbart att vara tillbaka efter sommaren... Jag har knappt varit ute på nätet på mer än en månad...
Jag har förresten hittat en bild på gamle Ohlmarks som jag tänkte försöka lägga in i veckan.