varför stöttade USA röda Khmererna?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 5 januari 2005, 14:08

Just för tillfället är jag inte så intresserad av orsakerna utan mest av om det finns någon motsvarighet till Dahl på amerikansk sida.

Perra: En lokal borgerlig politiker, med en världsbild där nyanser och insikter om realpolitik inte direkt trängs, i mina föräldrars hemstad har skrivit en debattartikel publicerad i dagens lokaltidning som av någon anledning (varför just nu?) kritiserar att Persson var på Arafats begravning medan Djindjic (möjligen felstavat) fick nöja sig med Morgan Johansson. Detta, Dahls citat och ett par saker till var beviset för att sossarna beundrade diktaturer, menade han. Därför blev jag nyfiken på om det fanns något motsvarande från hans bild av ett demokratiskt ideal. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 6 januari 2005, 17:20

Jag menar mord som mord, för egen del spelar det ingen roll vilken ideologi som styr den diktator som suktar efter makt. tror det har med kulturen och människosynen tillsammans med olika demokratiseringsvågor (se där Schumpeters badankor igen) att göra. Syd/latinamerika och karibien har varit förhållandevis skonade mot förtryckande kolonialmakter såsom sydostasien har varit. I sydostasien har vi desutom sett ett japanskt aggresionskrig med ohygliga följder, vilket sedan har följts av ett upvisande av fransk och amerikansk försök till maktutövning, historien har varit lärande att ett människoliv inte är mycket värt. Byt plats på USA och Sovjetunionen och jag tror att dödstalen blivit liknande i sydostasien oavsett vilken idelogi som styrt. (Och där fick jag en leende nick av Huntington).

En annan sak som jag funderar på är hur pass effektivt dödandet var, Latinamerikas upprorsgrupper och stater är ändå inte kända för måttfullhet. Kan någon kolla upp "verkningsgraden/effektiviteten" på regimernas dödande, kom bara inte dragande med Rummel.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 januari 2005, 19:19

Angående urprungsfrågan från min ärade medbroder Gutekrigaren, så kommer jag inte på något direkt anförande av någon socialdemokrat angående just Pol Pot.

Men om man vill jämföra, för att se prisande av diktatoriska mördarregimer från moraliska föredömen likt sossarna, så har ju exempelvis Reagan stöttat sandinistregimen i Nicaragua, och mängder av andra diktaturer har understötts av amerikanska regeringar. Tillexempel en viss Saddam...

Och det spelar ingen roll hur många som dödats (sifforna om Röda Khmererna är ju inte spikade heller förövrigt), för den dagen en svensk regering tar en politisk motståndare, skjuter denne, och sänker kroppen i Mälaren, så kommer i alla fall jag se det som diktatur.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 6 januari 2005, 19:23

Dûrion Annûndil skrev:Men om man vill jämföra, för att se prisande av diktatoriska mördarregimer från moraliska föredömen likt sossarna, så har ju exempelvis Reagan stöttat sandinistregimen i Nicaragua,
Var det inte Contras som var frihetskämparna och Sandinisterna som var terrorister i Reaganadministrationens ögen?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 januari 2005, 19:24

J.K Nilsson skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Men om man vill jämföra, för att se prisande av diktatoriska mördarregimer från moraliska föredömen likt sossarna, så har ju exempelvis Reagan stöttat sandinistregimen i Nicaragua,
Var det inte Contras som var frihetskämparna och Sandinisterna som var terrorister i Reaganadministrationens ögen?

J.K Nilsson
Oops! Jo exakt. Tvärtom ska det vara. :)

Mvh -Dan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 januari 2005, 19:44

Tack Durion, men nu var det inte vad jag frågade efter. ;) :P Jag frågade om berömmande uttalanden från amerikanskt håll som gällde Pol Pot, inte från sossarna (där har vi ju B Dahl redan). :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 januari 2005, 09:43

Jag måste varit riktigt trött, för jag förstod att det var det du frågade om men lyckades inte skriva det... :) I alla fall, något amerikanskt kommer jag inte på, men om man ville jämföra så prisade man andra personer som inte levde upp till de moraliska idealen man själv säger sig ha...

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 7 januari 2005, 15:52

utan att förringa pinochets offer, så var de ju påtagligt mycket färre. Å ena sidan är det miljoner, å andra är det inte över 5000. Visst är det illa så fort en regim överhuvudtaget gör sig av med en motståndare. Men det finns ju gradskillnader på hemskheterna. Pinochet lirar som sagt inte i samma division som polpot gjorde, hans skräckvälde är i det närmaste obeskrivbart. Den ständigt leende mannen gjorde sig av med okring 2 miljoner av kambodjas 8 miljoner invånare, hemliga polisens listor blev bara längre och längre eftersom man torterade fram nya namn hela tiden. Självaste Saddam ligger i lä. Man kan visserligen jämföra de olika regimerna hur som helst, men då måste man också se att det finns skillnader i åtminstone graden av dödsoffer.

Skriv svar