Ok, I'll bite... men jag är inte fanatisk Globemasterfundamentalist, jag tycker egentligen att allt som är mer kapabelt än Tp 84 är ok. Ryskt lär försvaret nog aldrig köpa till en såpass viktig kapacitet, eftersom det skulle innebära att tillgången till reservdelar mm skulle göra oss beroende av rysk/ukrainsk välvilja.
Största fördelen med C-17 är att den finns här och nu och definitivt kommer att vara tillgänglig från 2008, medan A400M precis har fått en motor ihopmonterad med en propeller och provkörts. Tveksamt om Sverige skulle få förtur till 2008 med tanke på att övriga länder också behöver kunna ställa upp med liknande tpflygkapacitet.
Jag håller med om att redundans och flexibilitet inte är det bästa med bara två stora transportflygplan. Men tänk på hur det gick till förra gången Sverige köpte idiotstora transportplan: Det införskaffades en (1) Hercules, och alla utom tpflygdiv tyckte att det var helt vansinnigt med så stora plan. Dom fick stå med stabilisatorn utanför hangaren på Såtenäs för det fanns inte plats för hela planet inuti. Efter ett par år införskaffades två till... och till slut ytterligare fem! Så jag skulle inte bli förvånad om det smygs in ytterligare några stora transportflygplan inom tio års tid - kanske någon mer C-17, kanske ersätts Hercorna med A400M... eventuellt i samarbete med något annat land...
Eller inte alls, jag kanske bara yrar. Det är bara en fundering utifrån tidigare mönster av inköp av försvarsmateriel - har man väl lirkat igenom en introduktion av ett system, så är "följdleveranser" eller "komplettering av förmåga" o dyl. inte helt ovanligt.
I det senaste glunket om den svenska delen av NBG så har ju det tunga mekinf-inslaget lättats en smula: endast ett strf90-komp och två RG32M-kompanier. Och enligt tidigare uppgifter så är strf-90 kompaniet inte aktuellt för flygtransport alls, det ska gå sjövägen oavsett. Vi har alltså två skyttekompanier med RG32M (6,7 ton), men jag är osäker på exakt hur många fordon det innebär. Inte desto mindre innebär det att man torde kunna köra nästan hela kompaniets fordonspark i ett plan, om det skulle vara nödvändigt. Dessutom snabbare än A400M.
Men i ljuset av detta blir ju kravspecen på 28800 kg något överflödig, om nu strf 90 ändå ska gå med båt? Min gissning är att man vill ha kapacitet att snabbt kunna ersätta utslagna strf 90, som när en SISU flögs ner till Kosovo 2004. Eller så är konspirationen ett faktum och man vill ha C-17, kosta vad det kosta vill...
F.ö. förutspår jag att man, sedan transport per vingar är avklarad, kommer att rikta uppmärksamheten mot flottan och transport per köl
(hör Psilander i bakgrunden). Holländska Enforcer någon?