Roccalas skrev:
...
Ja, helt klart subjektiv. Enligt mig är dessa latinska prefix utmärkt genomskinliga. Deras förekommande i olika ord är oftas mycket logiska: recall, subconcious, dislike osv. Det låter som om du inte gillar att "djupet" kommer från det romanska hållet, menjag kanske har fel?
Citerar mig själv:
"Därmed skulle jag tro att ett stort ord-förråd (vocabulary) snarare kan vara till last, och att genom-skinliga (transparent) samman-sättningar (compounds) är bättre."
Jo, prefixen är i och för sig väldigt genomskinliga. Tror att de flesta (bla jag) skulle kunna särskilja många latinska och grekiska prefix och bestämma deras betydelser då vi har sett så många ord med dessa prefix (in-, ante-, pre-, sub-, pseudo- osv). Dock så anser jag att efterleden, i engelskans fall, inte alltid är genomskinliga så länge inte efterledet är ett vardagsord, vilket jag anser tar bort "djupet" i språket.
Jag tycker inte att det är mer synd att engelskan påverkades av just ett romanskt språk än av något annat. Det är inget fel på romanska språk. Dock så är skillnaden mellan germanska och romanska språk tämligen stor, och om dessa blandas så försvinner stommen i den germanska delen och den romanska påverkan tillför ingen stomme.
När språk blandas så försvinner mycket av finliren, såsom bland annat tex kausativ med omljud som jag tycker tillför "djup" till ett språk (vakna - väcka, sova - söva, fara - föra, falla - fälla osv). Starka verb och adjektiv är ju också mysigt...