varjag skrev:Widsinth - jag tror inte det var någon tillfällighet - att en
fransk båt på Jules Verne-värdlsomseglingen siktade en jättebläckfisk

........Varjag
varjag skrev:Ledsen
Widsith över felstavningen. Men jag tror fortfarande inte på 'jättebläckfiskar' - f.ö. HUR kunde dom 'räkna armar' under dom omständigheterna? Både en bläckfisk och en squid i vattnet rör sig mycket snabbt och mest i elongerad form - då det inte finns en chans att räkna tentakler..dessutom rapporterades 'mötet' i media men kopplingen mellan Jules Verne och franskt vin - ledde till småleenden över hela världen.
I brist på bättre bevis - ansluter jag mig till de med ett

- på läpparna, mvh, Varjag
varjag skrev:m/s BRUNSWICK måtte ha varit ett fantastiskt fartyg...som gjorde 'mellan 20-25 knop' på tidigt 30-tal. Med 3-4 meters djupgående och propeller kanske det var en norsk torpedbåt på gästning i Stillehavet? Då INGENTING annat gjorde 20+ knop vid den tiden. Förmodar han menar
att destinationen var Samoa - det kanske var en 'oceansångare' i United States Lines? 20 000 ton eller så - men med hyperobservanta passagerare?
Vad betr. NewYorker-länken (låång..) skall jag läsa den med luskam - innan jag kommenterar...
mvh,Varjag
varjag skrev:Hela m/s BRUNSWICK-historien luktar skröna lång väg.....Om hon nu var en tanker borde en norrman ha kallat henne m/t Brunswick, inte m/s. Men mest grotesk är den angivna farten - 20-25 knop! Inget handelsfartyg utom passagerarliners, gjorde '20-25 knop' på den tiden, allra minst ett M/S = ett motordrivet fartyg. Hade farten angetts till 8-12 knop hade jag kanske lyssnat - 20-25 är fantasier.....mvh, Varjag
varjag skrev:OK OK OK - havet kokar av jättebläckfiskar - och norska tankers som inte finns i norska handelsflottans register angrips ständigt av dom.....marinbiologerna står frågande inför norska sjökaptener - kanske M/S BRUNSWICK rent av hade ett parti av
Lysholms Linieaquavit ombord - och befälet tullade av lasten...

Varjag
varjag skrev:Det kanske vore givande - om du googlade fram lite mera detaljer om vår m/s Brunswick? För att liasom sätta lite mera 'kött på benen'...förlåt...sugkoppar på tentaklerna (alla ÅTTA)...mvh, Varjag
Ja, det kanske vore givande, men jag skulle knappast få dig att ändra åsikt. Du säger att en fransk båt på Jules Verne-världsomsegling måste vara en skröna, och antyder felaktigt att "världen" smålett åt en koppling mellan franskt vin och Jules Verne. En full kapten och en full besättning på en icke existerande båt, således. Du häpnar över det fantastiska fartyget m/s Brunswick som gjort 20-25 knops fart med 3-4 meters djupgående, och hävdar att även detta måste vara en skröna, och när jag visar att inget fantasteri föreligger förklarar du att båten aldrig funnits samt att kapten och besättning varit berusade, fast på
Lysholms Linieaquavit denna gång. Jag fruktar, att om jag bevisar frånvaron av fantasteri även i detta fall, så kommer du att hävda att jättebläckfisken aldrig har funnits, samt att den i vilket fall som helst varit berusad. Dvs, här biter inga bevis.
Jag skulle vilja stryka ett streck över hela denna tramsdebatt, vilken kommit sig av att det varit så svårt att ens erkänna existensen av ett djur som vetenskapligt erkänts för länge sedan, och gå vidare till den ursprungliga frågan, vilken var om det ligger något bakom historien om sjömän, som under andra världskriget efter att deras båt förlist, angripits av en jättebläckfisk. Jag tycker mig kunna hävda, att möjligheten för en sådan händelse finns, men det är inte det samma som att hävda att den faktiskt inträffat. Men att betvivla en sådan händelse utifrån påståendet att inga jättebläckfiskar existerar, det är enligt mig inte berättigat.