Huliganismen

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2005, 11:16

Leonidas skrev:
Stefan Lundgren skrev: Leonidas, jag har varit med ganska så länge själv nu så jag vet hur det går ut på. :)
Inget du har skrivit pekar på det.
Har en känsla att huliganismen håller på att bli organiserad i Sverige också eftersom de s k "firmor" gör upp på bestämda platser utanför matchområdet.
Huliganerna i Sthlm har varit organiserade i minst 15 år.
Jag har gått på olika matcher, har bl a stått i VSK-klacken så jag vet iallafall nånting. Det var i början på 90-talet som man hörde om olika "firmor" inom idrotten.

Stefan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 21 mars 2005, 11:29

Stefan Lundgren skrev:
Leonidas skrev:
Stefan Lundgren skrev: Leonidas, jag har varit med ganska så länge själv nu så jag vet hur det går ut på. :)
Inget du har skrivit pekar på det.
Har en känsla att huliganismen håller på att bli organiserad i Sverige också eftersom de s k "firmor" gör upp på bestämda platser utanför matchområdet.
Huliganerna i Sthlm har varit organiserade i minst 15 år.
Jag har gått på olika matcher, har bl a stått i VSK-klacken så jag vet iallafall nånting. Det var i början på 90-talet som man hörde om olika "firmor" inom idrotten.

Stefan
Ok. Jag uppfattade att du hade "en känsla att huliganismen håller på att bli organiserad i Sverige".

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2005, 11:33

Ok. Jag uppfattade att du hade "en känsla att huliganismen håller på att bli organiserad i Sverige".
Det var iallafall inte så under 1980-talet, men visst är jag medveten om att "firmorna" har utvecklats under de sista tio åren iallafall, inte bara inom Stockholmsområdet utan även också på landsbygden.

Stefan

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 21 mars 2005, 13:07

Kan hålla med om att man inte var organiserade på samma sätt under 80 talet. Mer beroende på att på den tiden Stod alla upp för alla. Man hade inte olika falanger inom samma grupp som nu. Jag hävdar på fullaste allvar att vi alla var mer eller mindre "hulliganer" då. Ganska kul att diskutera detta med kamrater som idag spyr galla över allt som händer. Jag har ju själv sett samma personer i diverse handgemäng med både ordningsmakt och annat löst folk :D Dessutom organiserade man sig mest som svar på att polisen fick mer och större befogenheter. Helt plötsligt kunde man inte lita på mannen till höger eller vänster om sig. Jag har själv varit aktiv supporter ( inte organiserad huligan ) sedan 80 talet, och första gången jag kom i kontakt med vad som kan kallas firma är 1992. Sedan dess kan man väl lugnt säga att utveckligen gått extremt framåt ( inte positivt kanske ). Jag har tidigare skrivit om hur många fimor det finns i sverige idag, och nu verkar även Malmös gamla gäng vaknat till liv igen. Vi har nog ett svårt år framför oss ( +/- ).

Bajen har sovit ett par år men har fått ett otroligt uppsving den senaste tiden. I allafall när det gäller organisation. Träffade på 30 man på Broder Tuck förra helgen. Trevliga killar ...........
Annars har nog Hammarby varit lite mer förskonat än gnaget och jyvgården. Visst har dom oxå haft sina problem. Men jag har fått den känslan av att man inte varit med på allvar sedan tumba ligen härjade på 80 talet. Då var jag väldigt rädd för dom :D Sedan har det varit mest snack och liten verkstad. Det har dom då tagit igen nu. Det låter kanske som jag är positiv till allt detta. Nja, kanske. Jag har alltid facinerats av sub kulturer och annat. Och den här världen är ganska speciell. Jag annser inte att huliganerna är ett hot mot fotbollen. Dom har alltid funnits. Mer eller mindre. Det har bråkats inom svensk fotboll sedan 1900 talets början. Fotboll engagerar helt enkelt. Ibland något för mycket kanske, beroende på stånd punkt. Levde själv bara för mitt lag under många år. Min nuvarande flickvän och jag träffades 1995, och jag gjorde klart för henne att hon "alltid" kommer vara nummer 2 i mitt liv. Mitt lag skulle då självklart vara allt. Detta får jag idag äta upp ett par gånger om året vid släkt träffar när hon envisas med att visa upp sin seger över gnaget. Och berätta den idag väldigt pinsamma och dråpliga historien. Hoppas bara hon inte talar om det för våra döttrar någon gång :D Men nog finns gnaget med i stort sett allt jag gör eller tänker, även om damerna hemma tar första platsen ( just nu ).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 mars 2005, 17:54

Det är ju lätt att skylla på storstadsregionernas "firmor", men sen återstår även glesbygdklackarna som också kan vara mer eller mindre våldsamma. Boltic-klacken hade ju en svans efter sig som skränade runt lite för några år sedan. När Boltic för en gångs skull spelade i norrgruppen, tror det var säsongen 1992-93 så misshandlade de flera personer i Falun.

Min f d körskolelärare har hållit på Djurgården under många år, han sa en gång att Brynäsklacken var ibland likadana eller värre än "Firman", men det står aldrig om det i tidningen. DÅ kan man ju nästan undrar om medierna gömmer sig för att berätta sanningen om glesbygdsklackarna.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 21 mars 2005, 23:56

Leonidas skrev: Bevisa motsatsen? Det var du som påstod att de använde vapen, så bevisbördan ligger nog på dig. Jag har sett fotografier från möten mellan firmor, men har inte lyckats hitta dem på nätet, så du får helt enkelt tro mig.
Eftersom du inte har varit där vet du inte vad du talar om. Att det används vapen kan inte ha undgått någon som är intresserad av huliganism.
Leonidas skrev: Kom upp med ett fall där en firmamedlem anmält en annan firmamedlem. Det är av denna anledning som de aldrig fälls för brott, vilket leder till att vissa instanser tror att det är fel på lagarna. Problemet är ett annat.
Jag kan bara konstatera att polisanmälningar förekommer. Du kan inte vara omedveten om detta. Senast var det en anmälan nere i Malmö. Du hävdar att huliganer med grädde på är för fina för sånt, men sannolikhetskäl talar för att du har fel. Bra att du skriver "problemet är ett annat". Du kanske vill utveckla och äntligen tillföra något.
Leonidas skrev: F.ö. är det inte jag som påstått att de är ointelligenta så det ansvaret ligger på dig. Jag vet att det är vanliga människor, banktjänstemän, fabriksarbetare, brevbärare och fäder, med genomsnittligt IQ. Har du sett en uppgörelse?
:) Du såg kanske inte att jag inte hade ett o framför intelligens. Allt nog: jag har redan visat det. Vid ett skapande av delgrupper är det alltid så att det existerar skillnader jämfört med hela populationen. Intelligens är en variabel. Du har inte visat att huliganerna har lika stor intelligens som andra delgrupper. Ansvarsbördan är således helt på din sida. Försök att ta upp ett konkret exempel om intelligens. Du skulle kunna kåsera runt Tony Deogans stora intelligens som visade sig i att han befann sig i Högalidsparken. Kort sagt Leonidas - du har ingen aning om vad du pratar om, och har ingen aning om distribution av intelligens inom delpopulationer.

Det är bra att du tillför så mycket i debatten genom att ställa ytterligare en fråga. Mitt råd är att du släpper taget om hörnflaggan och åtminstone försöker försvara några av dina påståenden.

Leonidas skrev: Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar dina påståpenden. De blir inte mer sanningshalt i dem för det. Du har inte kommit med en enda källa som stöder dina påstående.
Det här är väl rätt typiskt vad gäller ditt bidrag till en diskussion om huliganism. :)

Vi kanske kan sammanfatta.

Du anser att jag har fördomar.
Du anser att det Stefan har skrivit tyder på att "han inte har varit med länge"
Du nämner att Hammarby minsann har haft organiserade huliganer i 15 år.

Det är inte mycket att komma med. Förresten - har du några belägg för det där sista, eller är det bara önskedrömmar?

Förutom det har vi sett att du är oförmögen att försvara dina ståndpunkter. Du ber oss bara tro på dig. Men det finns ingen anledning att tro på myter och fluffigt tal.

Vi kan rekapitulera mina ståndpunkter.

De visar ointelligens. Att dö för lite fotbolls skull är kanske inte så smart.
De visar brist på empati. Att slå på sina egna är brist på empati.

Det är inte fördomar. Snarare är det så att med facit i hand - vilket jag skrev i mitt förra inlägg - är det så att du har förutfattade meningar och fördomar, när du tror att de skulle ha samma intelligens och empati som eventuella kontrollgrupper vuxna män.

Återigen vill jag be dig att försöka förklara och utveckla lite, för allt är verkligen inte bara svart och vitt. :)

Till detta vill jag tillägga aspekter om omanlighet. Vad vi ser är tramsig myspyshuliganism. För att låna ord ifrån Ebba Gröns pervers politiker, "Jag vill att dom ska skita, piska å slå, då känner jag kuken, ja då vill den stå." Det är alltså frågan om folk som behöver det där lilla extra. Fast de är rädda förstås, och vågar inte riskera livet i en verklig kamp. Man kan också jämföra med vissa töntar inom festvärlden, vilka behöver piller för att få riktigt roligt.

Samtidigt som de behöver det lilla extra, är de också tölpar nog att inte kunna kontrollera sig.

Eftersom du inte kan försvara dig ska jag hjälpa dig lite i ditt funderande kring huliganism. Du kan dela upp bråken i olika typer av bråk, och huliganerna i olika typer av huliganer. Sätt gärna etiketter på olika grupper och händelser. Fundera sedan återigen över orden "allt är inte svart eller vitt", och kåsera över det. Det finns för- och nackdelar med allting, och männniskor är inte 100 % dumma eller goda. Det var därför jag skrev som jag gjorde i mitt inlägg för några dagar sedan, men du tycks inte ha läst det eftersom du gick in i försvarsställning med en gång.

Efter att ha gått igenom olika sådana aspekter av huliganism kanske vi kan fundera lite över framtiden och hur vi ska förhålla oss till våldet.

En sak till: om du lyckas avhålla dig ifrån att skriva ord som fördomar, eller babblande, och istället tillför något, då kommer du finna att jag kan förändra mitt språk. Ävenså ska jag gärna tro på det du skriver.

Lycka till!
Marcus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 22 mars 2005, 00:11

koroshiya, tagga ner lite, och kom med egna källor för dina påståenden istället. Du verkar tro att du kan allt, så om du nu gör det borde det inte vara några som helst problem att bevisa att du har rätt. Du påstår att Leonidas bör lägga fram bevis för att firmasnubbarna har lägre intelligens än snittet. Varför skulle han göra det? Eftersom det är du som påstår något som går utanför det normala (att ha medelhög intelligens får väl anses vara normalt), så anser jag att bevisbördan ligger på dig. Så kom igen, prestera nu. Du säger att det använts vapen. Ja, men en höna gör ingen fjäder. Det är snarare regeln som bekräftar undantaget de få gånger de använder vapen. Så kom igen, fram med bevis för att vapen är vanligt förekommande när firmorna drabbar samman.
koroshiya skrev:De visar ointelligens. Att dö för lite fotbolls skull är kanske inte så smart.
Du har ju faktiskt ingen koll på vad du pratar om. Det ligger för det första inte i firmornas natur att vilja döda medlemmar ur andra firmor. För det andra kan ditt argument appliceras på andra aktiviteter med förvånandsvärda resultat: Brandmän är i allmänhet ointelligenta eftersom de utsätter sig för stora risker i sitt arbete. Äventyrare är i allmänhet ointelligenta eftersom de utmanar ödet många gånger. Bilister är i allmänhet ointelligenta eftersom det är säkrare att åka buss. O s v, o s v...
koroshiya skrev:De visar brist på empati. Att slå på sina egna är brist på empati.
Slå på sina egna?

/Johan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 22 mars 2005, 03:30

Nej Johan, jag tror inte att jag kan allt. Och jag är helt lugn. Jag får be om ursäkt om du tycker att det är för mycket, för det är bara ett försök att visa Leonidas resultatet av hans sådd.

Du missuppfattade vad jag skrev. När man mäter egenskaper hos delpopulationer är det så att det alltid existerar skillnader. Låt oss mäta egenskapen "deltagit i huliganupplopp" hos huliganerna, och hos jämförbara grupper. Vi ser en klar skillnad. På samma vis kan det vara med intelligens och empati. Det är därför jag bad Leonidas att visa något som kunde tyda på att de hade samma värden som jämförbara grupper. Lägg märke till att jag alltså bad om något som är tvärtom mot vad du tror. Vad gäller orden prestera så har jag redan pekat på några konkreta exempel. Leonidas har inte lyckats göra något.

Det är förresten intressant att se att du också tror att de skulle ha samma intelligens. Varför tror du det? Det måste bygga på någon kunskap eller uppfattning om huliganerna. Utveckla gärna.

Du nämner ordet vapen och lägger ord i min mun. Jag har aldrig skrivit att det är vanligt. Men man kan konstatera att det användes senast i Malmö. Orsaken till att jag förde fram det här var förstås för att visa på problem kring huliganismen. Hammarbyaren som blev sänkt av ett järnrör var uppenbarligen inte behjälpt av en eventuell regel.

Jag ser att du jämställer brandmäns arbete med ett destruktivt nöje som ledde till döden för en människa. :) Du har ju faktiskt ingen koll på vad du pratar om.

Ja, och så har vi det här med att slå på sina egna. Har du levt i en källare de senaste åren? Är du omedveten om dessa bråk? Som jag skrev i ett tidigare inlägg förekommer de, och jag har själv varit i dem.

Marcus

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 22 mars 2005, 10:35

koroshiya skrev:
Leonidas skrev: Bevisa motsatsen? Det var du som påstod att de använde vapen, så bevisbördan ligger nog på dig. Jag har sett fotografier från möten mellan firmor, men har inte lyckats hitta dem på nätet, så du får helt enkelt tro mig.
Eftersom du inte har varit där vet du inte vad du talar om. Att det används vapen kan inte ha undgått någon som är intresserad av huliganism.
Jag börjar tröttna på dessa frontalanfall där du tror att dina fördomar vinner mark genom att jag inte kan bevisa ngt och inte har ngn koll. Ingen regel utan undantag. Självklart har det förekommit vapen, men detta har snarare varit undantag än regel. Om man läser på Sverigescenen och följande länk, http://www.sthlm-sodra.com/, får man intrycket av att vapen använts i mkt liten omfattning.
koroshiya skrev:
Leonidas skrev: Kom upp med ett fall där en firmamedlem anmält en annan firmamedlem. Det är av denna anledning som de aldrig fälls för brott, vilket leder till att vissa instanser tror att det är fel på lagarna. Problemet är ett annat.
Jag kan bara konstatera att polisanmälningar förekommer. Du kan inte vara omedveten om detta. Senast var det en anmälan nere i Malmö. Du hävdar att huliganer med grädde på är för fina för sånt, men sannolikhetskäl talar för att du har fel. Bra att du skriver "problemet är ett annat". Du kanske vill utveckla och äntligen tillföra något.
Frågan var om en firmamedlem anmäler en annan. Det kan du uppenbarligen inte svara på. Sannolikheten talar nog för att jag har rätt och det beror på att det vore ytterst kontraproduktivt för firmorna att anmäla varandra, oavsett firmatillhörighet. Detta bevisas av att man inte funnit Deogans mördare. Om de blir fällda så blir det för att man tagit dem på bar gärning, dvs våldsamt upplopp.
koroshiya skrev:
Leonidas skrev: F.ö. är det inte jag som påstått att de är ointelligenta så det ansvaret ligger på dig. Jag vet att det är vanliga människor, banktjänstemän, fabriksarbetare, brevbärare och fäder, med genomsnittligt IQ. Har du sett en uppgörelse?
:) Du såg kanske inte att jag inte hade ett o framför intelligens. Allt nog: jag har redan visat det. Vid ett skapande av delgrupper är det alltid så att det existerar skillnader jämfört med hela populationen. Intelligens är en variabel. Du har inte visat att huliganerna har lika stor intelligens som andra delgrupper. Ansvarsbördan är således helt på din sida. Försök att ta upp ett konkret exempel om intelligens. Du skulle kunna kåsera runt Tony Deogans stora intelligens som visade sig i att han befann sig i Högalidsparken. Kort sagt Leonidas - du har ingen aning om vad du pratar om, och har ingen aning om distribution av intelligens inom delpopulationer.

Det är bra att du tillför så mycket i debatten genom att ställa ytterligare en fråga. Mitt råd är att du släpper taget om hörnflaggan och åtminstone försöker försvara några av dina påståenden.
Ovanstående inlägg säger inget och du har fortfarande inte bevisat ditt ursprungliga påstående om huliganers ointelligens.
Jag kan inte kalla dem ointelligenta bara för att de gör saker som inte tillhör normen. Stenkastarna i GBG är nog egentligen inte ointelligenta bara för att deras handlande inte ansågs tillhöra normal demonstrationsteknink. Observera att jag inte försvarar dem, lika lite som jag försvara huliganernas agerande, men jag tycker inte att det har med deras intelligens att göra.
koroshiya skrev: Till detta vill jag tillägga aspekter om omanlighet. Vad vi ser är tramsig myspyshuliganism. För att låna ord ifrån Ebba Gröns pervers politiker, "Jag vill att dom ska skita, piska å slå, då känner jag kuken, ja då vill den stå." Det är alltså frågan om folk som behöver det där lilla extra. Fast de är rädda förstås, och vågar inte riskera livet i en verklig kamp. Man kan också jämföra med vissa töntar inom festvärlden, vilka behöver piller för att få riktigt roligt.

Samtidigt som de behöver det lilla extra, är de också tölpar nog att inte kunna kontrollera sig.
Detta är en mkt lång diskussion som handlar om det filosofiska ställningstagandet om vad som styr människan, intellektet eller drifterna. Omanlighet och manlighet är bara ord som ändrat betydelse under årens lopp. Vilken värdering och betydelse man lägger i det beror på var man kommer ifrån och när. Det är av denna anledning som jag vägrar att kalla dem ointelligenta.
koroshiya skrev: De visar ointelligens. Att dö för lite fotbolls skull är kanske inte så smart.
koroshiya skrev: Fast de är rädda förstås, och vågar inte riskera livet i en verklig kamp.
Motsägelsen är talande för dina fördomar. Först är de ointelligenta nog att dö för fotboll, för att sedan egentligen vara rädda om livet.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 22 mars 2005, 13:33

koroshiya skrev:Nej Johan, jag tror inte att jag kan allt. Och jag är helt lugn. Jag får be om ursäkt om du tycker att det är för mycket, för det är bara ett försök att visa Leonidas resultatet av hans sådd.
Ursäkta, men du misslyckas faktiskt kapitalt. Du upprepar ju bara samma goja, om och om igen.
Du missuppfattade vad jag skrev. När man mäter egenskaper hos delpopulationer är det så att det alltid existerar skillnader. Låt oss mäta egenskapen "deltagit i huliganupplopp" hos huliganerna, och hos jämförbara grupper. Vi ser en klar skillnad. På samma vis kan det vara med intelligens och empati. Det är därför jag bad Leonidas att visa något som kunde tyda på att de hade samma värden som jämförbara grupper.
Du har kallat dem ointelligenta genom hela debatten, så det är upp till dig att visa på någon undersökning som kommit till den slutsatsen. Eller ska du fortsätta villa bort dig i vetenskapliga termer som "delpopulationer" utan att kunna visa på ett dyft och framstå som dummare än du troligtvis är?
Lägg märke till att jag alltså bad om något som är tvärtom mot vad du tror. Vad gäller orden prestera så har jag redan pekat på några konkreta exempel. Leonidas har inte lyckats göra något.
Vilka konkreta exempel? Din argumentation består ju idel av flytande uttalanden utan någon som helst uppbackning av källor.
Det är förresten intressant att se att du också tror att de skulle ha samma intelligens. Varför tror du det? Det måste bygga på någon kunskap eller uppfattning om huliganerna. Utveckla gärna.
Var har jag sagt att jag tror att de har samma intelligens? Eftersom du här nedan klagar på att jag lägger ord i din mun, vilket jag dock uppenbarligen inte gör, så får jag härmed säga åt dig att inte kasta sten i glashus. Jag påstår bara att bevisbördan ligger på dig, och så länge du inte kommer med något konkret så utgår jag från att firmamedlemarna i snitt har normalintelligens. Gammal hederlig "oskyldig tills motsatsen är bevisad" med andra ord. Eller dömmer du folk på förhand ute i ditt sociala liv också?
Du nämner ordet vapen och lägger ord i min mun. Jag har aldrig skrivit att det är vanligt.
Vad ska man då tro om det här?
koroshiya skrev:
Leonidas skrev:Väldigt få drabbningar sker med vapen. Firmorna träffas inför varje säsong och bestämmer regler för kommande säsong.
Jag tror att du har helt fel, men du får gärna visa mig motsatsen.
Jag antar att du inte är så bortkollrad att du betvivlar att firmorna träffas och gör upp regel, det enda rimliga är således att du betvivlar att väldigt få drabbningar sker med vapen. Den enda kvarvarande tolkningen är alltså att du tror att det är relativt många drabbningar sker med vapen.
Men man kan konstatera att det användes senast i Malmö. Orsaken till att jag förde fram det här var förstås för att visa på problem kring huliganismen. Hammarbyaren som blev sänkt av ett järnrör var uppenbarligen inte behjälpt av en eventuell regel.
Och det betyder att firmorna vill att vapen ska vara inblandade?
Jag ser att du jämställer brandmäns arbete med ett destruktivt nöje som ledde till döden för en människa. :) Du har ju faktiskt ingen koll på vad du pratar om.
Eftersom medlemmarna i firmorna självmant valt att deltaga i boxen och riskerar liv och hälsa, likt brandmännen självmant väljer att riskera livet i bränder, ser jag faktiskt ingen skillnad. Upplys mig, du vise.
Ja, och så har vi det här med att slå på sina egna. Har du levt i en källare de senaste åren? Är du omedveten om dessa bråk? Som jag skrev i ett tidigare inlägg förekommer de, och jag har själv varit i dem.
Och det betyder att firmorna vill att man ska slå sina egna?

Kom igen Marcus, prestera! Du har ju tagit ett steg framåt och två steg bakåt i den här debatten! Dags att visa lite källor som stödjer din åsikt!

/Johan

Användarvisningsbild
DavidAfGöteborg
Medlem

Inlägg av DavidAfGöteborg » 22 mars 2005, 15:47

Jag håller på med ett projektarbete om huliganism just nu faktiskt. Kul att en sån här tråd kom upp på skalman.
Själv är jag IFKare sen barnsben. Jag är inte huligan, däremot är jag vän med några i gais yngre gäng och bekant med några i IFKs yngre.

Jag tycker att ni alla verkar väldigt färgade av de upplevelser som ni har haft utav fotbollsvåld. Något som jag dock med säkerhet kan säga är att vapen FÖREKOMMER vid bråk men det är oftast oerfarna killar som använder dessa och om några av "top boysen" får reda på vilka det var kan de räkna med ett samtal eller två.

Anmälningar har förekommit men en huligan har i Sverige aldrig fällt en annan. Isåfall är det julgranar som råkat illa ut som anmält och inte sedan tagit tillbaka anmälan.

Att säga att huliganer skulle va dummare(eller smartare för den delen) än "vanliga" personer visar bara på vilken felaktig uppfattning man har. Det finns huliganer som är utbildade akademiker och föräldrafädrar samtidigt som de finns yrkeskriminella som inte ens klarat grundskolan. Kort sagt så speglar egentligen bara en grupp huliganer samhället. Det finns alla möjliga sorter. Det som förenar dom är kärleken till laget och lusten att slåss.

Sedan så är gränsen på vad man anser en huligan vara olika beroende på vem man frågar...
Är en person som efter en riktig skitmatch slår ner en supporter från det andra laget utanför arenan en huligan? Eller är det killen som alltid deltar i bråk och klär sig casual? Kanske är det killen som aldrig slagits i hela sitt liv men står och hetsar hela matchen ? Eller så är alla fotbollssupportrar huliganer?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 22 mars 2005, 16:45

DavidAfGöteborg skrev:Sedan så är gränsen på vad man anser en huligan vara olika beroende på vem man frågar...
Min uppfattning är följande. Om ett gäng som kallar sig supporters från en klubb i förhand kommer överens med ett gäng från en annan klubb om att mötas för att ha ett slagsmål på någon avskild plats så ger jag f****n. Så länge de slår varandra sönder och samman helt frivilligt så varsågod.......Kanske det blir en naturlig utrensning vilket möjligen kan ses som något positivt.

MEN när de här genierna ger sig på helt utomstående blir det en annan sak. Eller om de bestämmer sig för att ha sin uppgörelse inne på arenan eller på puben eller på andra platser där oskyldiga människor kan komma i vägen. Då skulle de helst råka ut för samma medicin som polisen i alla år har gett demonstranter de inte gillar, dvs batongen - och mycket av den varan.

Sett som ett historiskt fenomen så är den här typen av pöbelfasoner inte något nytt. Gängslagsmål har funnits i alla tider. Det nya är att det anknyts till fotboll eller annan idrott. Och att man förstör för så många som gläder sig över att gå på match i all fridsamhet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2005, 18:00

DavidAfGöteborg skrev:Jag håller på med ett projektarbete om huliganism just nu faktiskt. Kul att en sån här tråd kom upp på skalman.
Själv är jag IFKare sen barnsben. Jag är inte huligan, däremot är jag vän med några i gais yngre gäng och bekant med några i IFKs yngre.

Jag tycker att ni alla verkar väldigt färgade av de upplevelser som ni har haft utav fotbollsvåld. Något som jag dock med säkerhet kan säga är att vapen FÖREKOMMER vid bråk men det är oftast oerfarna killar som använder dessa och om några av "top boysen" får reda på vilka det var kan de räkna med ett samtal eller två.

Anmälningar har förekommit men en huligan har i Sverige aldrig fällt en annan. Isåfall är det julgranar som råkat illa ut som anmält och inte sedan tagit tillbaka anmälan.

Att säga att huliganer skulle va dummare(eller smartare för den delen) än "vanliga" personer visar bara på vilken felaktig uppfattning man har. Det finns huliganer som är utbildade akademiker och föräldrafädrar samtidigt som de finns yrkeskriminella som inte ens klarat grundskolan. Kort sagt så speglar egentligen bara en grupp huliganer samhället. Det finns alla möjliga sorter. Det som förenar dom är kärleken till laget och lusten att slåss.

Sedan så är gränsen på vad man anser en huligan vara olika beroende på vem man frågar...
Är en person som efter en riktig skitmatch slår ner en supporter från det andra laget utanför arenan en huligan? Eller är det killen som alltid deltar i bråk och klär sig casual? Kanske är det killen som aldrig slagits i hela sitt liv men står och hetsar hela matchen ? Eller så är alla fotbollssupportrar huliganer?
Vilken tur att jag tänkte på att ordnar upp en tråd om huliganer då.

Det finns böcker, filmsnuttar och lite av varje, dessutom så finns denna tråd också att tillgå. Så det är nog bara för att ta för dig här. :)

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 22 mars 2005, 23:30

Leonidas skrev: Frågan var om en firmamedlem anmäler en annan. Det kan du uppenbarligen inte svara på. Sannolikheten talar nog för att jag har rätt och det beror på att det vore ytterst kontraproduktivt för firmorna att anmäla varandra, oavsett firmatillhörighet. Detta bevisas av att man inte funnit Deogans mördare. Om de blir fällda så blir det för att man tagit dem på bar gärning, dvs våldsamt upplopp.

Ovanstående inlägg säger inget och du har fortfarande inte bevisat ditt ursprungliga påstående om huliganers ointelligens.
Jag kan inte kalla dem ointelligenta bara för att de gör saker som inte tillhör normen. Stenkastarna i GBG är nog egentligen inte ointelligenta bara för att deras handlande inte ansågs tillhöra normal demonstrationsteknink. Observera att jag inte försvarar dem, lika lite som jag försvara huliganernas agerande, men jag tycker inte att det har med deras intelligens att göra.

Detta är en mkt lång diskussion som handlar om det filosofiska ställningstagandet om vad som styr människan, intellektet eller drifterna. Omanlighet och manlighet är bara ord som ändrat betydelse under årens lopp. Vilken värdering och betydelse man lägger i det beror på var man kommer ifrån och när. Det är av denna anledning som jag vägrar att kalla dem ointelligenta.

koroshiya skrev: Fast de är rädda förstås, och vågar inte riskera livet i en verklig kamp.
Motsägelsen är talande för dina fördomar. Först är de ointelligenta nog att dö för fotboll, för att sedan egentligen vara rädda om livet.
Det här var bra funderingar, och det var bra att du pekade på min ohederlighet i att beskriva dem som ointelligenta och mesar. Det kan man inte göra utan byte av utgångspunkt. Jag ska be om ursäkt för det, men jag gjorde det för att försöka få fram inlägg som ditt nu. Det blir inte mycket till diskussion om man alltid bara försöker nå en punkt med minsta motstånd.

Din uppfattning om anmälningar är mer riktig än min. Det är talande att ingen blev fälld vid huliganrättegången i Göteborg.

Du skriver att ords betydelse varierar från person till person, och jag kan bara hålla med. Jag har argumenterat utifrån mitt perspektiv. För mig är det så att det skulle kosta för mycket att vara med i huliganverksamhet. Man kanske då kan säga att det skulle vara ointelligent av mig, ifall jag var med?

Ur andra perspektiv kan man skapa förhållanden där medlemskap i firman är resultatet av rimliga och logiska övervägningar. I så fall kan man ha samma intelligens - i betydelsen förmåga till problemlösning - som alla andra.

Vi måste alla fylla vår tid med något. Och väldigt få mäniskor är väl skapta så att de bara tänker på nytta och karriär. Jag spelar en massa spel, och ur ett perspektiv är det ointelligent, men jag skulle inte fungera som människa om jag inte höll på med dem.

Kanske kan man i sammanhanget använda sig av ordet visdom? Något man får med åren, och som kan göra att man byter perspektiv?

En sak tycker jag dock är dumt. Och det är om man finansierar sin huliganverksamhet med brott. Det är en dumhet som går utanpå andra aktiviteter.

Det kanske bara är ett uttryck för rädsla när jag pladdrar om ointelligens och brist på empati. Rädsla för egna tankar och för att jag lätt skulle kunna vara en av dem.

Hm, vad jag vill ha är funderingar kring vad det är vi ser. Det kan ju vara så att huliganbeteendet är något som historiskt sett har varit nyttigt. Beredskap till våld är kanske inte så smart i dagens samhälle där staten har monopol, men det kan ha varit bra i en värld där björnarna försöker äta upp din fru varje dag. Man kan jämföra med vårt gillande av socker. Det var bra i en värld där det knappt fanns något, men dumt i en värld av sockerberg. Jag ska inte skriva mer om det nu, utan läsa de andra artiklarna först.

Marcus

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 23 mars 2005, 00:30

Johan Elisson skrev:
Vilka konkreta exempel? Din argumentation består ju idel av flytande uttalanden utan någon som helst uppbackning av källor.

Jag påstår bara att bevisbördan ligger på dig, och så länge du inte kommer med något konkret så utgår jag från att firmamedlemarna i snitt har normalintelligens. Gammal hederlig "oskyldig tills motsatsen är bevisad" med andra ord. Eller dömmer du folk på förhand ute i ditt sociala liv också?

Och det betyder att firmorna vill att vapen ska vara inblandade?

Eftersom medlemmarna i firmorna självmant valt att deltaga i boxen och riskerar liv och hälsa, likt brandmännen självmant väljer att riskera livet i bränder, ser jag faktiskt ingen skillnad. Upplys mig, du vise.

Och det betyder att firmorna vill att man ska slå sina egna?

Kom igen Marcus, prestera! Du har ju tagit ett steg framåt och två steg bakåt i den här debatten! Dags att visa lite källor som stödjer din åsikt!

/Johan
Johan - jag har inte pekat på många konkreta exempel men åtminstone något. Jag tycker faktiskt att det var något ointelligent av Tony att vara på en plats som gjorde att hans liv tog slut. Det är ok att du inte ser någon skillnad mellan brandmännen och firmamedlemmarna, men jag tror att de har olika attityd till faror. Brandmän har ett farligt jobb, men de försöker minimera risker. Jag ska be om ursäkt här för att jag valde att lyfta fram just brandmännen. Du gav några andra och mycket bättre exempel.

Johan, jag dömer ingen. Jag bara konstaterar att intelligens varierar inom olika grupper. Antag till exempel att vi skapar en grupp av folk som inte kan läsa vilka bor på institutioner. En iq-test av dem skulle ge vid handen att de har lägre iq än kontrollgrupper. Utifrån mitt perspektiv tycker jag mig se tecken på att så kan vara fallet med en grupp "medlem i firma". Läs gärna mitt svar till Leonidas om vidare funderingar kring det här. Jag vet att utifrån andra utgångspunkter kan det tvärtom vara så att denna grupp verkar väl så intelligent. Man kan känna folk där, eller kanske vara medlem själv. Det är en svår situation eftersom ingen kan peka ut en huligan och uttala sig om dennes intelligens.

Vad gäller vapen pekar jag på ett problem. Jag sade aldrig att de vill ha med vapen, utan att det händer. Du för fram firmor och box, och säger att vapen är ovanliga, och jag tror dig.

Om empati: jag lyfte fram bråk inom det egna laget som ett typexempel på dålig sådan. Du pekar återigen på en delgrupp fans, och jag kan inte bemöta ditt argument, eftersom jag inte vet exakt vilka som är med. Men - i allmänhet - när fans beter sig illa mot tränare, spelare och andra fans, vad ska man kalla det? Jag tycker brist på empati är rätt ok.

Låt mig försöka säga några försonande ord. Det är fullt möjligt att en organiserad huliganism är bättre än en oorganiserad. Det kan vara så att olika risker minimeras, och det kan - som Leonidas har påpekat - vara ett väl så bra sätt att kanalisera olika behov.

Dessutom är självfallet huliganerna inte bara 100 % våld och destruktivitet. Deras entusiasm för ett lag tar sig även andra former. Några av dem kan vara mycket positiva. Men ur mitt perspektiv vore det bättre om de kunde hålla sig till enbart sjungande och sådant. Jag har varit i livshotande situationer med inslag av våld, fast inte i samband med fotboll. För mig var det inget bra. Jag hoppas du har förståelse för det, Johan.

Marcus

Skriv svar