Om för- och efternamn

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 26 september 2005, 23:47

Jag håller absolut med Dig om att begreppen släktnamn och familjenamn egentligen är bättre, eftersom det per automtik utesluter den ursprungliga, föränderliga varianten av fadersnamn.

/ Probstner

Par
Medlem

Inlägg av Par » 27 september 2005, 17:58

Pratade (for ett tag sedan) med en kompis fran Indien. Han berattade att i hans provins (Bangalore i sodra indien) att det inte fanns direkta efternamn. Nar han skaffade pass sa var man tvungen att uppge efternamn och det vanliga var att man tog efternamnet efter den byn som man vaxte upp i. Han berattade ocksa att denna sed var mer eller mindre pa vag ut eftersom det mer moderna vasterlandska samhallet haller pa att etablera sej i storre delen av indien. Min kompis ar dock runt 45 ar gammal sa denna sed kan vara omodern sedan 20 ar sedan (jag vet inte riktigt).

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 27 september 2005, 18:14

Par skrev:Nar han skaffade pass sa var man tvungen att uppge efternamn och det vanliga var att man tog efternamnet efter den byn som man vaxte upp i.
Det har ju förekommit i våra trakter också - tänker på namn som Oppenheimer, Szombatfalvy, Veronese, Slánský och Nobel. Visserligen inte orten rakt av (även om det också förekommer ibland), men i alla fall.

/ Probstner

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 28 september 2005, 19:30

Det var vanligt även i Sverige att ta namn efter sin bostadsort eller födelseort. Även soldatnamn hade ibland anknytning till orten.

Här kommer några exempel bland mina släktingar: Anders Hansson Wångelström som var ryttare för Vångelsta, Uppsala-Näs, Johan Göransson Hultman (1697-1780) som också var ryttare, men för Östra Hult, Almesåkra. En annan släkting hette Lars Löfberg (1757-1805) och var dagkarl på Lövstabruk samt bosatt i Körbo, Österlövsta, medan Erik Hagstedt (1740-1820) var klockare i Hagby.

Detta var bara några exempel. Förutom namnet Wångelström kom alla dessa namn att gå i arv som släktnamn.

/a81

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 28 september 2005, 19:51

Och Alfred Nobel var ju från Nöbbelöv / Probstner

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem

Inlägg av von Holmen » 28 september 2005, 21:54

Ni pratade förut på kunganamn och jag har bara en liten parantes jag vill fråga om. Stämmer det att medans en kung lever stavas namnen "Gustaf" och "Carl" men "f" och "c" men att när kungen är död stavas namnen "Gustav" och "Karl" med "v" och "k". Är det bara något jag har fått för mig eller är det så att det stämmer?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 29 september 2005, 15:38

Som släktforskare kan jag säga att man alltid brukar normera äldre stavningar på namn. Det gör man eftersom man förr i tiden inte hade några enhetliga stavningsregler. Samma Erik Persson kunde alltså på olika ställen stå som: Erich Pährsson, Eric Pehrsson, Eric Pärsson, Erik Persson och så vidare. Därför normerar man namnet till ett slags nutida standardstavning. Läs gärna mer om detta på:

http://www.genealogi.se/namnnorm.htm

Jag skulle med 99 procents säkerhet säga att det är därför äldre kungar får sina namn normerade. Någon som har andra förslag? Däremot kommer sannolikt Carl XVI Gustaf även i historieböckerna stå som just Carl XVI Gustaf, eftersom han alltid stavar det så. (Någon gång händer det väl att han råkar stava det Cal XVI Gustf :), men man ska inte driva med dyslektikers stavning...)

/a81

Amazon
Medlem

Inlägg av Amazon » 15 oktober 2005, 18:06

von Holmen skrev:Ni pratade förut på kunganamn och jag har bara en liten parantes jag vill fråga om. Stämmer det att medans en kung lever stavas namnen "Gustaf" och "Carl" men "f" och "c" men att när kungen är död stavas namnen "Gustav" och "Karl" med "v" och "k". Är det bara något jag har fått för mig eller är det så att det stämmer?
Ja, så har jag fått det förklarat för mig.

KP-31
Medlem

Inlägg av KP-31 » 23 oktober 2005, 19:02

Probstner skrev:
KP-31 skrev:besserwisser
Vilken sorts namn är det? Jag minns inte längre, men jag har för mig endera av namntypen "Mikkonen" eller "Ounasvuori" är riktigt gammal.

/ Probstner
mikkonen

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 oktober 2005, 08:55

O k, tack / Probstner

Skriv svar