Total War inom kort

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 13 oktober 2004, 09:10

Armfeldt skrev:Jag undrar också hur det här med förstärkningar fungerar. När jag som bäst behöver förstärkning så står de bara och tittar på! Snacka om fegt! :x

EDIT: I manualen så står det att är "förstärkningsarmén" under befälet av en general så styrs den av AI.
Är den under befäl av en kapten så får man själv styra den.
Ah, bra information där. Men Gud vilket fånigt system! Tycker dessutom att de vanliga armeérna kan hålla alldeles för få enheter, en 30-40 st hade iaf varit lämpligt.

//EMS

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 16 oktober 2004, 12:04

När man ser in i städer och vill se varför de vill göra uppror och sånnt, så kan man se att ibland är de missnöjda över typ att de tillhör en annan kultur än en själv , och ibland för att stadens befolkning tycker att de bor för långt ifrån ennns egen huvudstad.(Capital).

Men så finns det en som heter Squalor med en råtta på......? vad är det? att de känner sig smutsiga eller? vad ska man ta sig till för att sänka Squalorn? bygga Sewers eller?
skulle vara trevligt ifall någon kunde berätta, Squalor står det ju inte enns om i manualen!

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 16 oktober 2004, 16:08

Jag har blivit extremt irriterad på alla som gör uppror. Jag hade 25 provinsre (bl a hela Spanien och Frankrike), och så tappar jag hälften av dem pga att jag alltid har valt att ockupera städerna.
När jag återerövrar dem blir det en "extermination" som städerna får smaka på. Det lugnar ju i alla fall ner situationen lite, även om man får in mindre skatt.

Det finns inget sätt att helt få bukt med upproren?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 17 oktober 2004, 09:53

Mitt tips är att:
Se till att de bästa senatorerna är l de mest oroliga städerna (oftast de nyaste eller de som är belägna längst bort). Det är viktigare att senatorn har hög influens än att han pumpar ut mycket pengar ur stan.

Spioner som gör förebyggande spionage (counterspionage) skyddar stan från andra spioner.

Diplomater med god erfarenhet tycks hindra från att stan säljer sig.

Se till att du har en underhållslinje till alla dina provinser, öppen landväg eller sjöväg. Om fienden hindrar någonstans TYCKS moralen sjunka (det står inte ett ord om det här i manualen, men jag förutsatte att det funkar som i föregående spel och jag tror jag har rätt?).

Utöver detta kan det vara bra att ha åtmistonde 160 utbildada fotsoldater av typen townwatch eller liknande i varje stad.

Hoppas detta hjälper något, manualen är något bristfällig.

Någon som är sugen på att spela en omgång över nätet nån gång?

Jag har föressten precis recenserat spelet på vår föreningssida, så om någon är i valet och kvalet huruvida det är värt pengarna så frestar jag med ännu en subjektiv åsikt att ta hänsyn till :D

http://www.gob.nu/arkiv/recensioner/4qkw5026n.shtml

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 oktober 2004, 17:04

Gröfaz skrev:Men så finns det en som heter Squalor med en råtta på......? vad är det? att de känner sig smutsiga eller? vad ska man ta sig till för att sänka Squalorn? bygga Sewers eller?
skulle vara trevligt ifall någon kunde berätta, Squalor står det ju inte enns om i manualen!
Squalor är ungefär "smutsigt och trångbott" i det här fallet. Så logiskt borde det vara sewers, bad och aquedukter som ska byggas (men alla förbättringar räknas ju kulumativt, så det spelar ju ingen roll vad exakt man bygger för förbättringar). Men jag har även fått för mig att förbättrat åkerbruk och större administrativt palats förbättrar det här...

Att ockupera, förslava eller utrota befolkningen är ju alltid en avvägning. Om man ockuperar en stor stad långt från huvudstaden får man alltid problem med lydnaden, och pengar går till spel och låg skatt. Förslavande hjälper mot trångboddhet och lydnad, men ger mindre inkomst i alla fall - men hindrar att pengar går till arméns uppehälle, och kan ge problem för att de fördelade slavarna skapar en plötslig befolkningsökning i någon småstad som ger problem med squalor och olydnad igen... Utrotning ger egentligen bara fördelar (pengar i handen, lydnad), enda nackdelen är mindre inkomst (men det uppvägs av att pengarna inte går till arméns underhåll som sagt) och att uppgradering av staden så att bättre enheter kan produceras tar tid (men å andra sidan brukar befolkningsökningen bli väldigt snabb)... Avvägningar alltså.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 17 oktober 2004, 18:53

Har spelat demot nu ett antal gånger, har även spanat in hemsidan och jag är hel såld.
På grund av min brist på disciplin måste jag vänta två veckor med att köpa det. Måste undanröja tornet av uppsatser och prov först.

En fråga. När är det bäst att sätta in elefanter? Det finns ju bara ett riktigt slagfältsscenario på demot och där brukar jag sätta in elefanterna precis innan romarna når mina linjer. Tyvärr brukar det inte ta lång tid innan dom skenar och fördärvar min stridslinje i sin reträtt.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 18 oktober 2004, 15:27

Är bara tvungen att fråga er skalmanrävar :)

Jag orkar inte köra kampanj så jag sitter och harvar historic battles istället, vilket är rätt intressant. Började med slaget vid Carrhae men fastnade ganska ordentligt. Det tycks helt omöjligt. Fienden har ett perfekt utgångsläge (de omringar min slagordning med beridna bågskyttar vilket tvingar mina legionärer att stå i sköldpadda samtidigt som de kommer ridandes med några skvadroner tungt kavalleri), det går ju inte att göra något åt saken.

Står jag kvar i sköldpadda klarar mina legionärer sig från pilregnet men blir nedridna av fiendens anlöpande tunga kavalleri. Attackerar jag (anfall är bästa försvar) så hinner fiendens pilbågsskyttar decimera mina legionärsgrupper rätt ordentligt innan de får kontakt med det anlöpande kavalleriet.

Nämnas bör att jag har två grupper kavalleri till mitt förfogande. Jag har försökt med en rad olika lösningar, men ingen har fungerat tillfredsställande.

Min slagordning:
Sex kompanier legionärer.
Två skvadroner tungt kavalleri.

Fiendens slagordning:
Runt åtta skvadroner beridna pilbågsskyttar.
Tre eller fyra skvadroner tungt infanteri.

1. Att jaga iväg de beridna pilbågsskyttarna medelst kavalleri så att legionärerna får chansen att strida utan att bli nedgjorda av pilregn.
Fungerade inte så bra, mina två kavallerigrupper står mot fiendes sex eller åtta och hinner därför inte jaga iväg alla på en gång (när man jagat iväg en och vänder för att ge sig på en annan så vänder den första tillbaka in i striden igen).

2. Att rangera upp legionärerna på linje med kavalleriet på flyglarna samtidigt som jag totalt ignorerar pilbågsskyttarna. Infanteriet stannar i sköldpaddeformation tills de ser fienden i vitögat då de stormar an samtidigt som kavalleriet överflyglar fienden.
Låter ju väldigt bra på pappret. Den funkade även i praktiken - åtminstone till en början. Jag lyckades innesluta fiendens tunga kavalleri, men då kom en ny rytteriskvadron från ingenstans samtidigt som de beridna bågskyttarna helt plötsligt fick blanka vapen och stormade an de också. Får försöka den här igen, den kan säkert förfinas. Problemet är bara att det finns en massa pilbågsskyttar kvar när det tunga kavalleriet är nedkämpat, och bågskyttar på häst är förbannat jobbiga om man inte har en massa lätt kavalleri själv, vilket jag inte har.

Någon annan som har något bra förslag? Tänker dock inte kolla forumet på några timmar, vill klara skiten först :D Slutligen ber jag om ursäkt för att jag förmodligen använder felaktiga benämningar på enheterna (kompanier och skvadroner), men jag har ingen aning om vad de kallades på romartiden :P. Dessutom vet jag att skvadroner är större än vad de är i spelet (åtminstone med mina grafikinställningar), men det är lättare att skilja fotfolk från rytteri om man gör så :P. Hoppas att jag slipper bli helt sågad nu ;)

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 18 oktober 2004, 20:30

Lirade lite till och kom fram till att en modifierad 2:a funkar alldeles utmärkt.

Denna går ut på att man kör en dubbel omfattning á la Cannae. När det fientliga tunga kavalleriet var på väg lät jag infanteriet gå ur sköldpaddeformation och ställa upp i klassisk Cannae-formation. Under tiden detta gjordes passade jag på att jaga iväg åtminstone några av de beridna pilbågsskyttarna. Därefter red jag tillbaka och omfattade det tunga kavalleriet. Inledningsvis höll sig bågskyttarna borta och jag kunde utan större problem spöa rytteriet med mina legionärer.

Kolla BILDEN för att få läsa fortsättningen samt några illustrationer :)

Tråkigt nog lyckades jag inte segra. Nu har jag tröttnat, tala om för mig hur man gör :D

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 23 oktober 2004, 20:47

Jag är verkligen torsk på Rome nu, dock är jag trött på kampanjen och har börjat lira online istället. Den största svagheten i mitt tycke är ju att Datororns general-AI är för enkel.

Däremot så söker jag nån "clan" med lite vuxnare attityd där folk leker och ser spelandet som just ett spel. Helst en svensk så man kan använda teamspeak eller ventrilo och snacka ihop sig under slagen. Nån som känner till någon eller är intresserad av att bygga en lös grupp?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Ny svensk Total War clan

Inlägg av Franq » 25 oktober 2004, 19:25

Efter mycket letande efter en svensk soft klan utan större resultat så bästämde jag mig för att starta en istället.

Den kommer att vara ganska löst sammanhållen till en början för att se hur folk trivs. Det viktiga är att man hittar likasinnade man kan spela med och att folk trivs.

Ännu så länge finns bara ett enkelt forum som kan besökas på
http://phpbb.completeforum.com/svione

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 31 oktober 2004, 04:14

Hur är det med de här "ätterna" i kampanjen, de romerska alltså. Romerska rikets historia är verkligen inte min period, men det känns ytterst generaliserat i spelet. Mig veterligen fanns det ett visst antal ätter som ansågs som lite ädlare, och senare vann andra ätter status, även bland plebejerna. Jag känner inte till något om de som är spelbara så här på rak arm, men Bruttianerna var väl nått småfolk som ömsom allierade sig med Rom och ömsom imot Rom?

Förmodligen skulle det väl inte vara spelbart om spelet skulle vara historiskt korrekt, men vad säger ni kunniga om de befintliga "ätternas" placering etc.?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 5 november 2004, 13:22

Alla verkar klaga på att de bara kan ha runt 1500 soldater i varje arme. För tillfället har jag en arme på nästan 3000 och den är inte ens full.
Gå in på options, video och ändra unit scale till large eller huge så får man fler soldater i varje unit fast till samma pris som tidigare. På grundinställningen innehåller t.ex. en vanlig kohort runt 60 man men med ändringen innehåller den 160. Tänk bara på att datorn måste vara ganska kraftig för att orka med så många enheter på samma gång.

En sak jag har problem med är squalor. Trots att jag har Imperial Palace och city plumbing så drar det ner public order ordentligt och leder inte allt för sällan till epidemier. Någon som har tipps på en lösning?

Ett annat problem är att familjemedlemmarna aldrig räcker till vilket orsakar uppror och problem i väldigt många provinser. De dör minst lika snabbt som jag får nya.

Till sist vill jag reda ut det här med förstärkningar. När jag spelar så attackerar de alltid på en gång men om de nu inte gör det så råder följande.
¤ Allies are always controlled by their own leaders, and are never under foreign command - in this case, your commander. You won't be able to issue orders to allied units. An allied army will arrive on the battlefield as a single force.

¤ A friendly army that's led by a general will be independent and under computer AI control during the battle. You won't be able to issue orders to allied units in that army. An independent army like this arrives on the battlefield as a group, all at the same time.

¤ A friendly army under the command of a captain appears as reinforcements under your command. There are restrictions on when reinforcement units become available to you.

Armies can have a maximum of 20 units. A unit with only one man still counts as a unit, and occupies on of the 20 slots that exists within an army.

Unless a spare slot exists, a reinforcement unit cannot enter battle. The unit will wait in the out-of-bounds area until a spare slot opens to receive it. This may be because of your original units have been eliminated in combat, you ordered it to withdraw or it has routed off the battlefield.

A reinforcement’s unit card is transparent when it's out of bounds and about to come into battle. When it enters battle, the unit card becomes opaque; it can the be selected and given orders like any other unit.

Once a reinforcing unit is on the battlefield and under your control, it's treated as being part of your army.

A reinforcing captain's unit has its unit card marked with a silver star, in the same fashion as a subsidiary general.
källa: Rome Total War manualen sid. 69

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 12 november 2004, 13:27

Anton Severin skrev:Ett annat problem är att familjemedlemmarna aldrig räcker till vilket orsakar uppror och problem i väldigt många provinser. De dör minst lika snabbt som jag får nya.
Jag brukar muta unga barbarledare med mina diplomater, sedan skickar jag dem till städer med akademier, så de lär sig lite management, sen är det bara att placera ut dem i städerna.

En irriterande felaktighet är däremot de sk 'Marius-reformerna' som i spelet inträffar ca 220 BC när de i verkligheten inträffade år 107 BC. Som det är nu hinner man knappt använda Triarii-trupperna förrens de är omoderna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 november 2004, 13:03

Robert Sköld skrev:Hur är det med de här "ätterna" i kampanjen, de romerska alltså. Romerska rikets historia är verkligen inte min period, men det känns ytterst generaliserat i spelet. Mig veterligen fanns det ett visst antal ätter som ansågs som lite ädlare, och senare vann andra ätter status, även bland plebejerna. Jag känner inte till något om de som är spelbara så här på rak arm, men Bruttianerna var väl nått småfolk som ömsom allierade sig med Rom och ömsom imot Rom?

Förmodligen skulle det väl inte vara spelbart om spelet skulle vara historiskt korrekt, men vad säger ni kunniga om de befintliga "ätternas" placering etc.?

/Robert Sköld
Jag får för mig att ätternas placering är gjord efter först Caesars ätt, och sedan Scipios ätt. Att ätten Iulius börjar i norr, är för att de ska avancera upp i Gallien, återskapa Caesars historia alltså. Ätten Scipio börjar längst i söder för att kunna avancera in i Karthagos område, upprepa Scipio Africanus historia alltså. Att ätten Brutus börjar i söder för att sedan avancera mot Grekland är jag för tillfället osäker på om man försöker imitera någon Brutus, snarare kanske det är för att man ville ha ett känt romerskt namn som ses som motståndare mot de andra (Brutus mot Iulius)... Det var inte en Brutus som besegrade Makedoniens makt över Grekland...

Att romarna är uppdelade i tre (fyra) fraktioner som är i stark allians fattar jag annars inte, för det har ju inget med verkligheten att göra utan är bara en spelgrej för att göra romarna störst och framtvinga en revolution och "inbördeskrig" på slutet för att vinna spelet... Alla andra fraktioner ligger då minus även på möjligheten att slåss mot en stark allians.

Och sedan är ju fraktionerna i övrigt knappast historiskt korrekta i många avseenden.

Men det är roligast att köra de andra fraktionerna, Greek Cities eller Seleucids! :) Romarna är ju ingen utmaning, speciellt med de nämnda Mariusreformerna redan 220.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem

Inlägg av Dönitz » 15 november 2004, 15:39

Jga har aldrig lyckats få med mig folk då jag mutar dem de bara försvinner. Jag har lyckats tappa bort manualen. Hur får man sina allierade att hjälpa en i slag inte för att man behöver dem så ofta men om du har 1 medlem av familjen, 2 Town watch och 2 bondenheter och anfalls av en 2000man stark barabar armé kan det faktiskt bli svårt? Men jag lyckas. kanska ska man börja om och höja svårighets graden på slagen! Jävligt bra spel annars.

Skriv svar