Guden Ull kvarleva av solkulten
Tors Styvson Ull som frun Siv hade med en annan man. Det låter som när katolikerna placerar in hednisk religion i sin egen. Man placerar in Ull i nya Asa religionen som en bifigur. Styvson och styvfar drar sällan jämnt är ett kännt faktum
Idegranar är vanliga på hällristningar från bronsåldern. Ull bor i idegransdalar. Före sol och månkult hade man väl modergudinna
Indicierna är kanske svaga i mina resonemang. När på Gotland Närpes i Österbotten och Överkalix i Norrbotten har samma språk. Fornjot var kung över Finland Kvenland och Gotland i en gammal isländsk saga jag översatt som ratades av historiker redan under 1700-talet eftersom man troligen faulerade i Rudbäcks anda med den. När det sedan finns en muntlig bevarad berättelse i en borgarsläkt i Luleå om solens söner. Guden Ull dyrkades innan Tor och Njord innan Frej. Ull var en kvarleva av solguden från bronsåldern. Berättelsen talar om att dom fick fly. Vem som helst med slutledningsförmåga kan väl se att allt detta pekar på någonting
Idegranar är vanliga på hällristningar från bronsåldern. Ull bor i idegransdalar. Före sol och månkult hade man väl modergudinna
Indicierna är kanske svaga i mina resonemang. När på Gotland Närpes i Österbotten och Överkalix i Norrbotten har samma språk. Fornjot var kung över Finland Kvenland och Gotland i en gammal isländsk saga jag översatt som ratades av historiker redan under 1700-talet eftersom man troligen faulerade i Rudbäcks anda med den. När det sedan finns en muntlig bevarad berättelse i en borgarsläkt i Luleå om solens söner. Guden Ull dyrkades innan Tor och Njord innan Frej. Ull var en kvarleva av solguden från bronsåldern. Berättelsen talar om att dom fick fly. Vem som helst med slutledningsförmåga kan väl se att allt detta pekar på någonting
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Även Tor hade med sig styvbarn i äktenskapet. Ingen undersöker väl mystiken med deras anonymitet för det vad jag vet... Att Ull är en bifigur tolkas ju snarare som att hans betydelse minskat i realiteten. Man behöver inte dra till konspirationsteorier för det.fornjot skrev:Tors Styvson Ull som frun Siv hade med en annan man. Det låter som när katolikerna placerar in hednisk religion i sin egen. Man placerar in Ull i nya Asa religionen som en bifigur. Styvson och styvfar drar sällan jämnt är ett kännt faktum
Ja, Ull är bevisligen en betydande guddom tidigare, i Uppland tillexempel. Ingen förnekar det.Idegranar är vanliga på hällristningar från bronsåldern. Ull bor i idegransdalar. Före sol och månkult hade man väl modergudinna
Har du någon exempel på idegranar på hällristningar? Hur ofta förekommer de, och vart?
I urtiden skiftar betydelsen av Himmelsguden och Modersgudinnan, som ett bipolärt par. Att himlafenomen varit betydande i uppkomsten av dyrkan kan vi väl utgå ifrån med tanke på blixtar, regn, värme och annat från himlen.
Är det här diftongerna igen? Barzan har ju ifrågasatt det här.Indicierna är kanske svaga i mina resonemang. När på Gotland Närpes i Österbotten och Överkalix i Norrbotten har samma språk.
Att Fornjot framträder som sagokung kopplar honom knappast till Ull.Fornjot var kung över Finland Kvenland och Gotland i en gammal isländsk saga jag översatt som ratades av historiker redan under 1700-talet eftersom man troligen faulerade i Rudbäcks anda med den.
Från 1921, i Norrland, som inte på något vis nämner sydliga trakter som ursprunget för "solens söner" (vad de nu ska representera). Det kan lika gärna handla om att fly från Pite Havsbad till Boden.När det sedan finns en muntlig bevarad berättelse i en borgarsläkt i Luleå om solens söner.
Ull dyrkades samtidigt som Tor verkar det som, men Ull var mer betydande tidigare, och Tor mer betydande senare. Något komplett religionsskifte tyder ingenting på. Njord/Nerthus och Frej/Freja verkar vara olika namn på samma guddom ursprungligen, som sedan alltså delats i två i Snorre och Saxo.Guden Ull dyrkades innan Tor och Njord innan Frej.
Det är fullt möjligt, med liknande aspekter. Men på vilket sätt visar detta på ett religionsskifte med förvisning?Ull var en kvarleva av solguden från bronsåldern.
Frågan är vem, vartifrån, till vart, och när skedde det. Kan berättelsen kopplas till svensk forntid?Berättelsen talar om att dom fick fly.
Tydligen. Von Däniken skulle dock tolkat det hela annorlunda. Åhrbysagan tyder ju på att varelser större än människor kunde använda psykokinetiska krafter för att döda med tanken, ett uppenbart tecken på utomjordisk närvaro i genpoolen.Vem som helst med slutledningsförmåga kan väl se att allt detta pekar på någonting
*Edit*: Frej/Freja = Nerthus/Njord
Med empirisk prövning försök och misslyckanden formades allmogebåtar och kreatursraser genom årtusenden. Till slut formas också människan utrustas med empirisk känsla träffar rätt direkt. Det finns två exempel när det gäller historieforskning en är omnämnd på min hemsida och en i detta forum
Heinrich Schlieman som hittade Troja. Han tog Homerus Illeaden och Odyssén på fullaste allvar tvärt mot alla dåtida historiker. Utifrån sagornas instruktioner gjorde han utgrävningar som mest liknade skattjakt. Han hittade Troja. I efterhand har man klagat på att han förstörde mycke då han grävde och att sagornas Troja låg några kulturlager längre ner. Han hade empirisk känsla för att hitta rätt
Dag Stålsjö med sin västgötaskola
fornjot skrev:
Hur bemöttes Dag Stålsjös terorier om Västergötland av forskningsetablissemanget. Var dom inte häftigt kritiska
Dûrion Annûndil skrev:
Jo, det var dom. Stålsjös bevistråd innehöll nämligen en del helt orimliga spekulationer. Att se TV-debatten om det här var riktigt roligt, för vissa historiker (vilket inte Stålsjö var) var riktigt upprörda. Medan Stålsjö idag snarast framstår som en lite lustig kuf när vi diskuterat hans teorier på seminarierna.
Trots att han var en lustig kuf banade han en ny väg i historieforskningen med sin empiriska känsla
Innom andra områden känner man till att den som är välutbildad innom sitt område inte kommer någon vart för att han lärt sig att det är omöjligt medan den okunnige ser möjligheterna
Det är ingen konspirations teori att en ny religion tar upp saker ur en äldre religion i den nya
På bokrean köpte jag en bok om träd den visade att idegranar fanns på hällristningar från bronsåldern
Barzam ifrågasatte diftongerna eftersom jag inte angav källa. Läs mer härhttp://www.fornjot.se/dialekter.htm det finns dialektkartor och var i Sverige och Finland heter sjöarna träsk
Min empiriska känsla kopplar ihop Fornjot med Ull vidare undersökningar kommer visa att jag får rätt i något avseende
Jag har iaktagit en konstig shism mellan Pite och Boden den var inte aktuell i sagan. Sagan talar om lösandet av en konflikt som gav Skelefteå dess namn och om en konflikt med lösdrivande finne som dödades med sitt eget vapen
Dom källor jag snubblat över säger att det varit förändringar. Gamla sädeslag slutade odlas på fastlandet blev kvar på Gotland. Samgermanska runraden blev förändrad till 16 tecken från tidigare 24. Dyrkan och offer skedde ute på sjöar och kärr tidigare och sen flyttade in på gårdarna. Vikingatiden var en nedgångstid på många sätt.
Utomjordisk närvaro i genpolen tror jag inte på även om det säkert finns intelligent liv på andra planeter. På min indexsida ser jag såna saker som påståenden att utomjordingar Atlantis och liknande grundat civilisationer som dåliga bortförklaringar på att hirarkier lider till degenerering. Eftersom överlevnaden baseras på lydighet och inte nydanande och skicklighet t.ex empirisk känsla för nytänkande i historia
Heinrich Schlieman som hittade Troja. Han tog Homerus Illeaden och Odyssén på fullaste allvar tvärt mot alla dåtida historiker. Utifrån sagornas instruktioner gjorde han utgrävningar som mest liknade skattjakt. Han hittade Troja. I efterhand har man klagat på att han förstörde mycke då han grävde och att sagornas Troja låg några kulturlager längre ner. Han hade empirisk känsla för att hitta rätt
Dag Stålsjö med sin västgötaskola
fornjot skrev:
Hur bemöttes Dag Stålsjös terorier om Västergötland av forskningsetablissemanget. Var dom inte häftigt kritiska
Dûrion Annûndil skrev:
Jo, det var dom. Stålsjös bevistråd innehöll nämligen en del helt orimliga spekulationer. Att se TV-debatten om det här var riktigt roligt, för vissa historiker (vilket inte Stålsjö var) var riktigt upprörda. Medan Stålsjö idag snarast framstår som en lite lustig kuf när vi diskuterat hans teorier på seminarierna.
Trots att han var en lustig kuf banade han en ny väg i historieforskningen med sin empiriska känsla
Innom andra områden känner man till att den som är välutbildad innom sitt område inte kommer någon vart för att han lärt sig att det är omöjligt medan den okunnige ser möjligheterna
Det är ingen konspirations teori att en ny religion tar upp saker ur en äldre religion i den nya
På bokrean köpte jag en bok om träd den visade att idegranar fanns på hällristningar från bronsåldern
Barzam ifrågasatte diftongerna eftersom jag inte angav källa. Läs mer härhttp://www.fornjot.se/dialekter.htm det finns dialektkartor och var i Sverige och Finland heter sjöarna träsk
Min empiriska känsla kopplar ihop Fornjot med Ull vidare undersökningar kommer visa att jag får rätt i något avseende
Jag har iaktagit en konstig shism mellan Pite och Boden den var inte aktuell i sagan. Sagan talar om lösandet av en konflikt som gav Skelefteå dess namn och om en konflikt med lösdrivande finne som dödades med sitt eget vapen
Dom källor jag snubblat över säger att det varit förändringar. Gamla sädeslag slutade odlas på fastlandet blev kvar på Gotland. Samgermanska runraden blev förändrad till 16 tecken från tidigare 24. Dyrkan och offer skedde ute på sjöar och kärr tidigare och sen flyttade in på gårdarna. Vikingatiden var en nedgångstid på många sätt.
Utomjordisk närvaro i genpolen tror jag inte på även om det säkert finns intelligent liv på andra planeter. På min indexsida ser jag såna saker som påståenden att utomjordingar Atlantis och liknande grundat civilisationer som dåliga bortförklaringar på att hirarkier lider till degenerering. Eftersom överlevnaden baseras på lydighet och inte nydanande och skicklighet t.ex empirisk känsla för nytänkande i historia
- Olof Ekström
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Ja, som Teodric påpekade, kanske du menar "intuition"? Visst hittades Troja och Mykene genom att använda Homeros och andra skrifter som källor. Mycket forskning har nått frukt genom antaganden och chansningar. Vad som var banbrytande då var att Schlieman använde sagorna som källor. Men jämförelsen är inte riktigt rimlig i det här fallet. Homeros talar utryckligen om de forna städerna, och vart de ligger ungefär, och andra källor hänvisar till dem. I ditt fall så finns ingen jämbördig saga som utryckligen talar om att Ull hade ett prästerskap som flyr undan den nya religionen, eller att Katolska Kyrkan påverkar den nya religionen. Det är här benämningen "konspirationsteorier" kommer in.fornjot skrev:Med empirisk prövning försök och misslyckanden formades allmogebåtar och kreatursraser genom årtusenden. Till slut formas också människan utrustas med empirisk känsla träffar rätt direkt. Det finns två exempel när det gäller historieforskning en är omnämnd på min hemsida och en i detta forum
Stålsjö rörde om i grytan. Men det var inte så att han bevisade sina teorier om att Sveriges ursprung låg i Västergötland, utan efterföljande historiker visade att det inte gick att definitivt fastställa Sveriges ursprung.fornjot skrev:Dag Stålsjö med sin västgötaskola
fornjot skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
vilka områden då? Säg det till Stephen Hawking. Eller påstår du att Schlieman var obildad?fornjot skrev:Innom andra områden känner man till att den som är välutbildad innom sitt område inte kommer någon vart för att han lärt sig att det är omöjligt medan den okunnige ser möjligheterna
Att nytt och gammalt blandas inom religioner är väl inget nytt, och ingen konspirationsteori mycket riktigt. Men påvisa att en äldre religion förföljts är en annan sak. Alla idegranar på hällristningar behöver inte tyda på Ull, och det vore intressant vart de förekommer, för att kunna bedöma mönster om det nu finns något.fornjot skrev:Det är ingen konspirations teori att en ny religion tar upp saker ur en äldre religion i den nya
...
Dyrkan och offer skedde ute på sjöar och kärr tidigare och sen flyttade in på gårdarna.
På hällristningar förekommer även båtar, djur och vapen. Överlag så tyder väl detta knappast på någon pacifistisk religion utan vapen?
Att sjöar i Norrland och på Gotland heter "Träsk" istället för sjö kan ju ha andra förklaringar än att områdena blivit tillflyktsort för en äldre religion. Eftersom du väl menar att Ull tillbes med sjöar? Vattensamlingar och vattendrag är ju ett inslag i vikingatidens religion likaså.
Att dyrkandet utövas på gården i större utsträckning är inte heller något bevis för någon omtumlande förändring, bara på en förändring, och inte stor eftersom kulten forsatte att bedrivas vid vattendrag, forsar och dylikt.
Dessutom så bedrevs ju mången bronsålderskult vid mossar av krigisk eller straffande natur, med mördade lik eller vapen.
Varför behålls de teofora ortsnamnen på så många ställen, om nu Ull tillhört en bortförd hierarki som rimligen skulle glömmas bort, och han ersattes av nya gudar? Varför heter inte Ulleråker Frejsåker?
Tills du framlägger några konkreta bevis (likt Schlieman), så är din teori enbart en teori (och dessutom om det gäller Katolska Kyrkans inblandning en konspirationsteori).
Frågan är hur dessa förändringar hänger samman, och om de gör det överhuvudtaget.fornjot skrev:Dom källor jag snubblat över säger att det varit förändringar. Gamla sädeslag slutade odlas på fastlandet blev kvar på Gotland.
Mvh -Dan
I mitt fall finns Flatöbokens två berättelser som säger Fornjot rådde över Gotland Finland och Kvenland. Dialektkartor visar på gemensama drag.
En hypotes som är rimligare än att övertolka Alberto Rivera som är död och inte går att fråga ut. Det är läs Tintin av Hergré. Jag minns inte om den hette solens tempel. Tintin skulle offras brännas levande men hans sista önskan var att välja tidpunkt och valde solförmörkelsen ur sin almanacka. detta räddade livet på honom
Denna berättelse hämtade Hergré ur Columbus resor i västindien. Några kanibaler skulle äta upp honom men han sa att han skulle förmörka solen det blev solförmörkelse som han kände till och infödingarna bar honom runt och hyllade honom som en gud.
Ett prästerskap som ligger och håller på högre kunskaper kan naturligtvis utnyttja detta på liknande sätt. Antroposoferna använder särskilda almanackor för att optimera skördarna. Kunskaper kring detta använder ett prästerskap för att öka skördar och välstånd och sin egen popularitet.
Men år 536 händer någonting kyla och missväxt. Detta har studerats världen runt av dendrologer. Med stor sannorlikhet förlorade ett dåvarande prästerskap förtroende och popularitet.
Andra såg chansen att föra religionen vidare i annan tappning. Solen är rund i vidskepliga trokter ville allmogen inte göra något runt på en torsdag för att inte vredga tor står det på min sida. Solen är rund Ull en kvarleva av solguden
En hypotes som är rimligare än att övertolka Alberto Rivera som är död och inte går att fråga ut. Det är läs Tintin av Hergré. Jag minns inte om den hette solens tempel. Tintin skulle offras brännas levande men hans sista önskan var att välja tidpunkt och valde solförmörkelsen ur sin almanacka. detta räddade livet på honom
Denna berättelse hämtade Hergré ur Columbus resor i västindien. Några kanibaler skulle äta upp honom men han sa att han skulle förmörka solen det blev solförmörkelse som han kände till och infödingarna bar honom runt och hyllade honom som en gud.
Ett prästerskap som ligger och håller på högre kunskaper kan naturligtvis utnyttja detta på liknande sätt. Antroposoferna använder särskilda almanackor för att optimera skördarna. Kunskaper kring detta använder ett prästerskap för att öka skördar och välstånd och sin egen popularitet.
Men år 536 händer någonting kyla och missväxt. Detta har studerats världen runt av dendrologer. Med stor sannorlikhet förlorade ett dåvarande prästerskap förtroende och popularitet.
Andra såg chansen att föra religionen vidare i annan tappning. Solen är rund i vidskepliga trokter ville allmogen inte göra något runt på en torsdag för att inte vredga tor står det på min sida. Solen är rund Ull en kvarleva av solguden
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Flatöboken från slutet av 1300-talet som talar om en mytisk kung specifikt, inte en flydd religion? Är det ordet Träsk endast? Används det i Finland? När förändras användandet i resten av landet? Varför finns det på Öland och i Småland?fornjot skrev:I mitt fall finns Flatöbokens två berättelser som säger Fornjot rådde över Gotland Finland och Kvenland. Dialektkartor visar på gemensama drag.
Oavsett dina sagor om Tintin och Columbus... Att någon sådant prästerskap existerat har du inte påvisat. Och att någon besatt kunskap nog för att förutsäga solförmörkelser har du inte heller påvisat.Ett prästerskap som ligger och håller på högre kunskaper kan naturligtvis utnyttja detta på liknande sätt. Antroposoferna använder särskilda almanackor för att optimera skördarna. Kunskaper kring detta använder ett prästerskap för att öka skördar och välstånd och sin egen popularitet.
Därmed kan du inte påvisa att något prästerskap har något förtroende eller populäritet att förlora.
Däremot kan man påvisa att godar eller kungar som förlorar förtroendet under vikingatiden tas av daga för missnöjet med skördar och dylikt. Men det visar som sagt ingenting om något prästerskap.
...Står det på din sida ja. Står det det någon annanstans?Solen är rund i vidskepliga trokter ville allmogen inte göra något runt på en torsdag för att inte vredga tor står det på min sida.
Även Frey, Frej, och Tor kan kallas kvarlevor av solguden. Gyllenborste färdas över himlen likt solen, och skiner gyllene. På natten lyser den i mörkret. Det finns mycket glänsande med Frej, och hans plats i världen verkar vara densamma som Ull tidigare, varför det inte är orimligt att istället utgå ifrån att det är samma guddom det rör sig om, under nytt namn. Likt Nerthus - Njord - Frey - Freja - Frej. Släktskapet mellan gudarna och deras plats och attribut verkar ju vara ganska röriga bland Snorre och Saxo.Solen är rund Ull en kvarleva av solguden
Och: Varför behålls de teofora ortsnamnen på så många ställen, om nu Ull tillhört en bortförd hierarki som rimligen skulle glömmas bort, och han ersattes av nya gudar? Varför heter inte Ulleråker Frejsåker?
Mvh -Dan
-
Christer Samuelsson
- Medlem
fornjot:
Hur i hela friden kan man på en hällristning se att det är en idegran som avbildas.
Som små påminner idegranar om vilken buske som helst. När träden blir stora och gamla, så är dom som regel ganska låga men utbreder sig väldigt i sida och blir omfångsrika. Idegranen kan, liksom sin kusin enen, bli oerhört gammal, man brukar prata om upp till 1000 år. Att man på en hällristning skulle kunna se att det är en Idegran som avbildas håller jag för uteslutet.
Idegranen är intressant i ett annat perspektiv. Bland svenska historiker, för sådär 50 - 150 år sedan, fördes en ganska intensiv debatt om inte självaste asken Yggdrasil, i själva verket var en Idegran. Är det måhända därför att Ull bor i idegransdalar?
Undrar
Christer Samuelsson.
Detta är ett märkligt påstående:Idegranar är vanliga på hällristningar från bronsåldern. Ull bor i idegransdalar.
Hur i hela friden kan man på en hällristning se att det är en idegran som avbildas.
Som små påminner idegranar om vilken buske som helst. När träden blir stora och gamla, så är dom som regel ganska låga men utbreder sig väldigt i sida och blir omfångsrika. Idegranen kan, liksom sin kusin enen, bli oerhört gammal, man brukar prata om upp till 1000 år. Att man på en hällristning skulle kunna se att det är en Idegran som avbildas håller jag för uteslutet.
Idegranen är intressant i ett annat perspektiv. Bland svenska historiker, för sådär 50 - 150 år sedan, fördes en ganska intensiv debatt om inte självaste asken Yggdrasil, i själva verket var en Idegran. Är det måhända därför att Ull bor i idegransdalar?
Undrar
Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 19 gånger.
Ortnamn ändras ytterst sällan när de fått fäste i de omkringboendes språk. Men om det nu rör sig om en sorts religiös revolution där allt det gamla medvetet rensades bort är det ju en annan sak. Det finns väl knappast någon Adolf Hitler Strasse i Tyskland längre (?).. I övrigt håller jag med om dina anmärkningar.Dûrion Annûndil skrev:Och: Varför behålls de teofora ortsnamnen på så många ställen, om nu Ull tillhört en bortförd hierarki som rimligen skulle glömmas bort, och han ersattes av nya gudar? Varför heter inte Ulleråker Frejsåker?
Har ni läst Jan de Vries Altgermaniche Religionsgeschicte del två eller ett kapittel om guden ull Per Vikstrands avhandling. Han jobbar på språk och folkminnesinstitutet. Han skrev förra våren att man kan iakta förändringar i gravskicket och att man flyttade in sina ritualer till stormännens gårdar på 500-talet
Man kan inte säga någonting säkert om bronsåldern över huvud taget. Man har tolkat ull som en kult i avtagande eller utdöd. men eftersom källorna är västliga kan kulten ha levt kvar i östnordiskt område längre
Man kan inte säga någonting säkert om bronsåldern över huvud taget. Man har tolkat ull som en kult i avtagande eller utdöd. men eftersom källorna är västliga kan kulten ha levt kvar i östnordiskt område längre
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Du upprepar sådant som vi redan vet. Det vore ju intressantare om du argumenterade för hur detta stödjer dina teorier.fornjot skrev:Har ni läst Jan de Vries Altgermaniche Religionsgeschicte del två eller ett kapittel om guden ull Per Vikstrands avhandling. Han jobbar på språk och folkminnesinstitutet. Han skrev förra våren att man kan iakta förändringar i gravskicket och att man flyttade in sina ritualer till stormännens gårdar på 500-talet
Man kan inte säga någonting säkert om bronsåldern över huvud taget. Man har tolkat ull som en kult i avtagande eller utdöd.
Källorna beskriver väl det östnordiska området?... men eftersom källorna är västliga kan kulten ha levt kvar i östnordiskt område längre
-Dan
Precis, avhandlingens titel (förresten mycket läsvärd) är ju Gudarnas platser - De teofora ortnamnen i Mälardalen.Dûrion Annûndil skrev:Du upprepar sådant som vi redan vet. Det vore ju intressantare om du argumenterade för hur detta stödjer dina teorier.fornjot skrev:Har ni läst Jan de Vries Altgermaniche Religionsgeschicte del två eller ett kapittel om guden ull Per Vikstrands avhandling. Han jobbar på språk och folkminnesinstitutet. Han skrev förra våren att man kan iakta förändringar i gravskicket och att man flyttade in sina ritualer till stormännens gårdar på 500-talet
Man kan inte säga någonting säkert om bronsåldern över huvud taget. Man har tolkat ull som en kult i avtagande eller utdöd.Källorna beskriver väl det östnordiska området?... men eftersom källorna är västliga kan kulten ha levt kvar i östnordiskt område längre
Fornjot och Ull är givetvis inte samma sak. Där har jag uttryckt mig oklart. Det är bra att jag får mothugg från insatta människor så att jag kan göra min sida bättre.
Dom där litteraturtipsen jag gav har jag inte ens läst själv. Per Vikstrand tipsade mig om dom personligen förra våren då han skrev till mig om kultförändring på 500-talet.
När ni pratar om att element av solkult finns även hos andra gudar så blir jag ännu mer övertygad om mina teorier.
Grundandet av Norge och Hur Norge byggdes passar bättre in på dendrokronologernas år 536. Då man räknar antalet generationer i Hur norge byggdes. En generation är i snitt 30 år men snabbare i regentlängder med äldste sonen om man räklnar mellan Harald Hårfagre och Norr
Solkulten finns kvar mest hos Ull mer än dom andra gudarna kan vi kanske enas om. Fornjots och Ulls gemensama ursprung i solkulten måste placeras före 536 som i Årbysagansagan: ’’Långt borta i tiden, så långt tillbaka i tiden, att det ej kan mätas med vår tid’’. Går det att hitta en sådan förändring i arkeologiska fynd.
Då ni kritiserar sidan kan jag ana vissa paranoida nazistfobier hos Barzam och Dûrion Annûndil. Barzam:’’ Men om det nu rör sig om en sorts religiös revolution där allt det gamla medvetet rensades bort är det ju en annan sak. Det finns väl knappast någon Adolf Hitler Strasse i Tyskland längre (?)’’. Dûrion Annûndils inlägg på raderade sidan om Normander oförtjänta vikingaättlingar har också sådana drag.
Vad för slags solkult är det Hitler utnyttjade till sitt vansinne då alla människor runt europa och världen tvingades ut i krig eller ockupation utom svenskarna Många blev dödade och lemlästade. Judar mördades industriellt. Jag har inga syften att dra igång något sådant. Tråkigt då historieintresserade skandinaver blir beskyllda för att vara nazister
Langobarder och Östgoter byggde Italien Franker och Burgunder Frankrike Västgoter Spannien Vandalerna var först om att plundra Rom. Dom var ljushyade skandinaver som ser ut att ha blåa blodådror Folkvandringsfolken. Med tiden blev blåblodig synonymt med kunglig. Faginerande att spåra allt dettas ursprung om det ännu finns kvar spår i legender och fornlämningar i skandinavien. Fornjotska ätten flätar in sig i diverse folkvandrings dynastier läs hur Norge byggdes
Kanske ni oroar er för att dom som är mindre fridfull än jag börjar använda hemsidan i ondare syften så att ni måste såga den totalt. Jag är ny i diskussionsforumet. Förutom likheter i dialekter finns likheter i sättet att diskutera i norra Sverige och svensktalande Finland. Man pratar först svävande oprecist ämnet tar form varefter diskussionen fortskrider. En utomstående från södra sverige som lyssnar tror att personerna alltid kännt varandra. Jag upplever att personen söderifrån med denna iaktagelse var nästan helt omöjlig att prata med
Dom där litteraturtipsen jag gav har jag inte ens läst själv. Per Vikstrand tipsade mig om dom personligen förra våren då han skrev till mig om kultförändring på 500-talet.
När ni pratar om att element av solkult finns även hos andra gudar så blir jag ännu mer övertygad om mina teorier.
Grundandet av Norge och Hur Norge byggdes passar bättre in på dendrokronologernas år 536. Då man räknar antalet generationer i Hur norge byggdes. En generation är i snitt 30 år men snabbare i regentlängder med äldste sonen om man räklnar mellan Harald Hårfagre och Norr
Solkulten finns kvar mest hos Ull mer än dom andra gudarna kan vi kanske enas om. Fornjots och Ulls gemensama ursprung i solkulten måste placeras före 536 som i Årbysagansagan: ’’Långt borta i tiden, så långt tillbaka i tiden, att det ej kan mätas med vår tid’’. Går det att hitta en sådan förändring i arkeologiska fynd.
Då ni kritiserar sidan kan jag ana vissa paranoida nazistfobier hos Barzam och Dûrion Annûndil. Barzam:’’ Men om det nu rör sig om en sorts religiös revolution där allt det gamla medvetet rensades bort är det ju en annan sak. Det finns väl knappast någon Adolf Hitler Strasse i Tyskland längre (?)’’. Dûrion Annûndils inlägg på raderade sidan om Normander oförtjänta vikingaättlingar har också sådana drag.
Vad för slags solkult är det Hitler utnyttjade till sitt vansinne då alla människor runt europa och världen tvingades ut i krig eller ockupation utom svenskarna Många blev dödade och lemlästade. Judar mördades industriellt. Jag har inga syften att dra igång något sådant. Tråkigt då historieintresserade skandinaver blir beskyllda för att vara nazister
Langobarder och Östgoter byggde Italien Franker och Burgunder Frankrike Västgoter Spannien Vandalerna var först om att plundra Rom. Dom var ljushyade skandinaver som ser ut att ha blåa blodådror Folkvandringsfolken. Med tiden blev blåblodig synonymt med kunglig. Faginerande att spåra allt dettas ursprung om det ännu finns kvar spår i legender och fornlämningar i skandinavien. Fornjotska ätten flätar in sig i diverse folkvandrings dynastier läs hur Norge byggdes
Kanske ni oroar er för att dom som är mindre fridfull än jag börjar använda hemsidan i ondare syften så att ni måste såga den totalt. Jag är ny i diskussionsforumet. Förutom likheter i dialekter finns likheter i sättet att diskutera i norra Sverige och svensktalande Finland. Man pratar först svävande oprecist ämnet tar form varefter diskussionen fortskrider. En utomstående från södra sverige som lyssnar tror att personerna alltid kännt varandra. Jag upplever att personen söderifrån med denna iaktagelse var nästan helt omöjlig att prata med
Min enda anledning till att ta upp Adolf Hitler var att visa hur ett tabu fungerar. På samma sätt som man döpte om de gator med tabubelagda namn (som t.ex. Adolf Hitler Strasse) kunde det ha gått till när påstådda teofora ortnamn döptes om. Detta syns klart och tydligt i mitt inlägg så jag har svårt att se hur du kan misstolka det, dessutom svarade jag inte på ditt inlägg utan ville förtydliga en sak som Dûrion sade.fornjot skrev:Då ni kritiserar sidan kan jag ana vissa paranoida nazistfobier hos Barzam och Dûrion Annûndil. Barzam:’’ Men om det nu rör sig om en sorts religiös revolution där allt det gamla medvetet rensades bort är det ju en annan sak. Det finns väl knappast någon Adolf Hitler Strasse i Tyskland längre (?)’’. Dûrion Annûndils inlägg på raderade sidan om Normander oförtjänta vikingaättlingar har också sådana drag.
[...]
Du är alltså inte beskylld för att vara nazist eller något i den stilen.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Är detta ett exempel på hur man är svävande oprecis? Vad menar du egentligen? Jag tycker du ska tala klarspråk hur allt detta hänger ihop.fornjot skrev:Grundandet av Norge och Hur Norge byggdes passar bättre in på dendrokronologernas år 536. Då man räknar antalet generationer i Hur norge byggdes. En generation är i snitt 30 år men snabbare i regentlängder med äldste sonen om man räklnar mellan Harald Hårfagre och Norr
Först och främst, det kanske borde förtydligas att det är skillnad på "solkult", och att nämna solen som ett attribut för himmelsguden. Av Ulls namn att döma, och hans funktion så som den beskrivs i källorna, så är han en himmelsgud. Eftersom han förknippas med skidlöpning och isbelagt hav, och kallas "skidguden" (onduráss), så kanske man kan spekulera i att han manifesterar vinterns stjärnhimmel. Likaså med Wulthus (skinande, glänsande, därav Ullr), vilket alltså inte betyder "Solen" specifikt. I Atlakvi(dh)a talas om eder "svurna vid sol som står i söder och Sigtys (Odens) berg, vid vilobäddens rum och vid Ulls ring". Att Ulls ring står för solen är alltså inte självklart. Att solen och Ull är samma sak är alltså inte alls belagt. Snarare verkar det skilja sig.fornjot skrev:När ni pratar om att element av solkult finns även hos andra gudar så blir jag ännu mer övertygad om mina teorier.
Intressant är ju också att Tyr verkar vara en himmelsgud i skymundan i den senare mytologin, hans namn är detsamma som det germanska Tiwaz, besläktat med indiska Dyaus och grekiska Zeus, dagshimmelns gudar.
Många gudomligheter har genom tiderna manifesterat sig med solen. Jag har själv argumenterat i en bortglömd tråd för att hebreernas Gud skulle kunna kopplas till Echnatons solgud Aton (eftersom Jahve troligen från början är en solgud).
Frej har som sagt attribut som kopplar solen till honom. Frej är skirr, "strålande", han har den strålande galten Gyllenborste, han bor i det himmelska Alfheim där ljusalverna även bor, och i isländsk poesi nämns solen som álfro(dh)ull, "alfernas glans".
Att detta tyder på att Ull haft ett prästerskap som förlorat makten och sopats bort, och Ull avsiktligt förkastats, och att katolska agenter gett hans attribut till andra asar, kan jag inte se...
Det tyder bara på att Ull i senare tid inte är betydande. Frågan är varför.
Ingen har beskyllt dig för nazism. Att man drar upp gamla rasistiska tankar (av typen "nordbor är bättre, normanderna blev sämre av att blandas med sämre folk...") kan däremot vara misstänksamt, men kanske beror det bara på okunskap. Från andra skribenter.fornjot skrev:Då ni kritiserar sidan kan jag ana vissa paranoida nazistfobier hos Barzam och Dûrion Annûndil...Dûrion Annûndils inlägg på raderade sidan om Normander oförtjänta vikingaättlingar har också sådana drag.
Jag vill inte var petig, men tänk på kommatering och punkter. Det blir enklare då.fornjot skrev:Langobarder och Östgoter byggde Italien Franker och Burgunder Frankrike Västgoter Spannien Vandalerna var först om att plundra Rom. Dom var ljushyade skandinaver som ser ut att ha blåa blodådror Folkvandringsfolken. Med tiden blev blåblodig synonymt med kunglig. Faginerande att spåra allt dettas ursprung om det ännu finns kvar spår i legender och fornlämningar i skandinavien. Fornjotska ätten flätar in sig i diverse folkvandrings dynastier läs hur Norge byggdes
När det gäller "blått blod", så är det kommet från spanskans "sangre azul". Spanska ädlingar ville markera att de inte var besläktade med de besegrade morerna, och pekade på sina blå vener som sågs genom huden. Detta dök upp i engelskan under 1800-talet, och spreds sedan till de germanska språken (först då alltså). Det har alltså inget att göra med ljushyade skandinaver. Snarare med ljushyade spanjorer (som då kan vara ättlingar till västgoter, keltiberer, romare, kartager, greker, basker... allt utom mörkyade afrikaner).
Så, återigen, dra gärna trådarna konkret och tydligt när du påtalar hur allt är förbundet i din teori. Det är ju inte så uppenbart för oss oinvigda nämligen.
Mvh -Dan