Rymdhistoria!

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 5 juli 2004, 19:13

Ja77 skrev:Tycker ni är lite väl hårda mot rymdturismen, vad är det för fel på att miljadärer vill bränna pengar på det? Det är inte så att de skulle givit pengarna till 3:e värdens svältande istället, sedan finns det folk som betalar vansinga summer för konst, bara för att den har rätt singnatur eller ett gammalt feltryckt frimärken.
Din jämförelse med konst är malplacerad i det avseende att de förvisso köper en estetisk upplevelse (eller prestige i ett socialt sammanhang :cry: ) men att de materiella resurser som måste tillhandahållas för att realisera denna upplevelse (papper, målafärg, ram) är obetydligt om man jämför med de ofantliga resurser i drivmedel och annat råmaterial som krävs för de flyktiga utsvävningarna i rymden.

Och det säger sig självfallet att tredje person blir lidande om några få överförbrukar jordens tillgångar.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 5 juli 2004, 19:48

Ja rymd turism är ett slöseri med resurser de har du rätt i, MEN om de rika avstod från dessa skulle de endå inte ha någon betydelse för den fattiga bonen i afrika. Vad är det du är så upprörd över?

Du ska vara mer upprörda över vad svensson gör för han är så många fler än rik mångmiljadär. Tänk bara på vilket otroligt slöseri när han köper en större/tyngre bil än vad han behöver, igentligen borde alla köra omkring i små riskokare som drar under 0,5/mil

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 5 juli 2004, 20:59

Har dessa rymdresor gjort livet för mig som privatperson på något vis bättre? I form av någon upptäckt som jag i livet har nytta av? Bara en liten undran...

Jag anser inte att jag har någon större nytta av att man lyckats åka si och så många varv runt jorden utan tankning...

Det jag stör mig på (nu går vi OT...) är att diverse människor i framför allt USA slösar ganska enormt med bensinen/oljan. Just nu har de en kostnad av ca 4 litern, vilket de tycker är dyrt. Här har vi som ni alla vet runt 10 kr. Varav större delen är skatten. Jag har ingen lust att betala en j***a massa i skatt för bensinen när de kan bränna på för fullt till ett mycket billigare pris medans vi som alla andra på jorden drabbas av bieffekterna, nämligen växthuseffekten. Här har ju EU (det enda jag kan komma på också) en viktig roll att fylla. Inte mot USA utan mot diverse öststatsländer som av föreståliga ligger efter i utveckligen och blommar på med inte så miljönyttiga saker.

Sen har vi tydligen en lag som gäller över världen (nu skriver jag ur minnet) som bestämmer hur mycket man får släppa ut. Släpper man sedan inte ut så mycket som man får kan man sälja "det man har över" 8O

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 5 juli 2004, 21:15

Jonteman skrev: Sen har vi tydligen en lag som gäller över världen (nu skriver jag ur minnet) som bestämmer hur mycket man får släppa ut. Släpper man sedan inte ut så mycket som man får kan man sälja "det man har över" 8O
Med början första Januari nästa år skall större privata företag i Sverige betala för sina koldioxidutsläpp.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 6 juli 2004, 09:17

Nu finns det väl i o f s en ganska stor opinion i USA för att reducera koldioxidutsläpp, bara för att vi har bilden av amerikaner som älskar att köra runt i bensinslukande bilar så är det ju inte så för alla :wink:

Och när det gäller privata rymdresor. Tja, jag håller i stort med Ja77. Det kanske är "motbjudande" och "löjlig", men så länge man inte förbjuder privata företag att pyssla med rymdfart så...
Det är (vad jag förstått) privata medel som har använts, och det står denne person fritt att bränna sina pengar på detta om han vill.

Någon som vet om det finns planer på att utnyttja denna teknik för t ex uppskjutning av små satelliter, eller?

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 7 juli 2004, 13:02

Ja77 skrev:Ja rymd turism är ett slöseri med resurser de har du rätt i, MEN om de rika avstod från dessa skulle de endå inte ha någon betydelse för den fattiga bonen i afrika. Vad är det du är så upprörd över?

Du ska vara mer upprörda över vad svensson gör för han är så många fler än rik mångmiljadär. Tänk bara på vilket otroligt slöseri när han köper en större/tyngre bil än vad han behöver, igentligen borde alla köra omkring i små riskokare som drar under 0,5/mil
Rymdturismen är enligt mig ett barockt och osmakligt exempel på vad "låtgåkapitalismen går för anno 2004". Givetvis är det ett systemfel någonstans, tror man att en avreglerad ohämmad kapitalism som är fokuserad på att göra så snabba och stora vinster som möjligt och där allt kan säljas bra det finns en efterfrågan, kan lösa de gigantiska problem männskligheten står inför (resursfördelning, miljöproblem) är man mer än blåögd. Det vore ju ganska enkelt för staten att ej tillåta privata färder rymdledes som sightseeing.

Din jämförelse med bilnyttjande har givetvis en poäng. Här kan dock vi svenskar ha lite bättre samvete än ex ameriknarna vi har en sund prisnivå på bensinen. Vad gäller bilskatt så kan de gärna höja den med vikten på bilen!! amerikanarnas bensinpriser uppmuntrar ej direkt bensinsnåla fordon De tänker verkligen egoistiskt och kortsiktigt. På ett macroplan är givetvis bilnyttjande idag ett mycket större problem i än rymdturismen. Men rymdturismen är i sin linda och kan säkert få en större betydelse i framtiden (antalet dollarmijonärer ökar ju ständigt som ej vet vad de ska göra med pengarna). En annan poäng med bilnyttjandet som du missar är att det är ett praktiskt fordon vilket fungerar som ett viktigt och ibland oumbärligt transportmedel för människor. Bilåkandet i sig står ej i fokus, vilket är fallet med sightseein i rymnden där åkandet är just det primära.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 juli 2004, 15:58

zjukov skrev:
Rymdturismen är enligt mig ett barockt och osmakligt exempel på vad "låtgåkapitalismen går för anno 2004". Givetvis är det ett systemfel någonstans, tror man att en avreglerad ohämmad kapitalism som är fokuserad på att göra så snabba och stora vinster som möjligt och där allt kan säljas bra det finns en efterfrågan, kan lösa de gigantiska problem männskligheten står inför (resursfördelning, miljöproblem) är man mer än blåögd. Det vore ju ganska enkelt för staten att ej tillåta privata färder rymdledes som sightseeing.

Din jämförelse med bilnyttjande har givetvis en poäng. Här kan dock vi svenskar ha lite bättre samvete än ex ameriknarna vi har en sund prisnivå på bensinen. Vad gäller bilskatt så kan de gärna höja den med vikten på bilen!! amerikanarnas bensinpriser uppmuntrar ej direkt bensinsnåla fordon De tänker verkligen egoistiskt och kortsiktigt. På ett macroplan är givetvis bilnyttjande idag ett mycket större problem i än rymdturismen. Men rymdturismen är i sin linda och kan säkert få en större betydelse i framtiden (antalet dollarmijonärer ökar ju ständigt som ej vet vad de ska göra med pengarna). En annan poäng med bilnyttjandet som du missar är att det är ett praktiskt fordon vilket fungerar som ett viktigt och ibland oumbärligt transportmedel för människor. Bilåkandet i sig står ej i fokus, vilket är fallet med sightseein i rymnden där åkandet är just det primära.
Tja, men ALL "lyxkonsumtion" är ju onödig. Det är kanske helkorkat med rymdturism, men jag har svårt att se hur man skulle kunna förbjuda det för att det är "lyxkonsumtion". Enda skulle väl vara säkerhetsaspekter då, det borde väl finnas någon lagstiftning om det.

Men jag tycker personligen att det blir lite konstigt att införa förbud mot detta. Varför ska du då tillåta charterturism, eller låta folk köpa privata flygplan, eller bränna miljoner dollar på att köpa konst, eller bygga lyxiga hus med guldkranar i badrummet o s v.

Det är ju inte så att dessa pengar som (eventuellt) kommer att spenderas av rymdturister skulle ha gått till något "nyttigt" annars.

Det handlar om att folk i västvärlden måste vara beredda att ändra sina livsvanor, inte att förbjuda rymdturism.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 7 juli 2004, 21:24

zjukov skrev:
En annan poäng med bilnyttjandet som du missar är att det är ett praktiskt fordon vilket fungerar som ett viktigt och ibland oumbärligt transportmedel för människor.
Tycker inte att jag missar poängen att bilen är ibland ett oumbärligt transport medel.
Tänk bara på vilket otroligt slöseri när han köper en större/tyngre bil än vad han behöver, igentligen borde alla köra omkring i små riskokare som drar under 0,5/mil

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 7 juli 2004, 23:49

zjukov skrev:Har svårt att känna mig delaktig i entusiasmen. Tycker att jordens redan knappa resurser ska läggas ned på nyttigare projekt än "upplevelseturism" i rymnden. Jag menar hur mycket i material, utrustning, bränsle etc går åt för att sväva några timmar ute i rymnden, utan någon som helst nytta?
Det var bland det mest konservativa jag har hört. :-)
Rymden är en mycket viktig marknad för såväl tekniska applikationer som turism, sägs det. Vad är det som får dig att tycka "tekniska apparater" är viktigare än "turism"? (Eller tycker du båda begreppen är onödiga ? :-) )

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 8 juli 2004, 00:24

Men Elof, du försvarar alltså att man ska satsa miljader miljoner dollars på att lyckas få några jävlit lyckligt lottade människor att uppleva tyngdlöshet och se vår planet ifrån ett annat perspektiv. Ja menar visst låter det häftigt, men detta argument bleknar snabbt då man tänker på miljöaspekten och den begränsade publik som kommer åt detta nöje.

Dessa miljader miljoner dollars hade kunnat satsas på bättre saker som ger positiv näring åt våran produktion på den här planeten, ex. bostäder etc.

Personligen tycker jag att det är uppenbart att staten ska förbjuda sådant här. Sen kan man ifrågasätta detta och hata staten och inte vilja ha med den att göra, släppa marknaden helt lös osv. men det har ju aldrig gått tyvärr (även om nyliberalerna gjorde ett tappert försök i en sorglig period i dettta sekels historia).

Hmm kanske blev lite för mycket politik, ni får ursäkta i så fall.

/Max

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 8 juli 2004, 08:41

Fiskebat: Du låter som någon gammal rå komunist, i ett komunistiskt samhälle kanske man kunde förbjuda det, men inte i ett kaptialistiskt. De är privata pengar som används, vad menar du med "positiv näring" de genererar jobb/skatteintekter om inget annat, vad tror du att miljadärerna skulle bränt pengarna på annars, lyxbåtar privatflyg etc är du inte upprörd över det, eller varför inte kortskiktig valuta spekulation som inte generar "något" för resten av befolkningen.

Fiskebat: Har du köpt något onödigt? tex en tripp till gröna lund eller liknande, är det inte skandal att folk lägger ut hundratals kronner för att åka något så inproduktivt som en berg och dalbana, att inte staten förbjuder detta och tar några hundra kroner från dig för du behöver uppenbart inte dessa pengar.

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 8 juli 2004, 11:48

8O Hmm, gammal rå kommunist det vore nått de.

Ja77: Visst det du har rätt i är att de antagligen inte skulle bränna pengar på något annat än andra onödiga saker bla. saker som du räknde upp. Jag är inte så dum (för att vara gammal rå kommunist) så jag kan fatta det med. Jag antar att jag bara blev frustrerad över meningslösheten i detta, men det är väl enbart mitt problem.

Jag tycker ditt exempel om gröna lund är fullständigt orimiligt då man knappast behöver utveckla ett super högteknologiskt skepp som ska starta och landa hundratals gånger när det väl sätts i system och tära på jjordens resurser. Förvövrigt är exemplet grönan något som nästan alla har råd med.

Även berg och dalbana inproduktiviten som du kallar det är ju ännu ett konstigt exempel. Vi är ju bara människor och således djur och sålede tycker vi om att ha roligt annars tappar vi livslusten, därför ska man självklart få ha roligt och glöm det där med att ja är någonsorts stalinists som vill begränsa alla och inskränka den personliga friheten för det är bara trams. Tycker du inte att den bergodalbane ex. är lite långsökt när vi faktiskt pratar om revolutionerande miljaders dyra rymdskepp.

/Max

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 8 juli 2004, 15:40

Fiskebat skrev:Men Elof, du försvarar alltså att man ska satsa miljader miljoner dollars på att lyckas få några jävlit lyckligt lottade människor att uppleva tyngdlöshet och se vår planet ifrån ett annat perspektiv. Ja menar visst låter det häftigt, men detta argument bleknar snabbt då man tänker på miljöaspekten och den begränsade publik som kommer åt detta nöje.

Dessa miljader miljoner dollars hade kunnat satsas på bättre saker som ger positiv näring åt våran produktion på den här planeten, ex. bostäder etc.

Personligen tycker jag att det är uppenbart att staten ska förbjuda sådant här. Sen kan man ifrågasätta detta och hata staten och inte vilja ha med den att göra, släppa marknaden helt lös osv. men det har ju aldrig gått tyvärr (även om nyliberalerna gjorde ett tappert försök i en sorglig period i dettta sekels historia).

Hmm kanske blev lite för mycket politik, ni får ursäkta i så fall.

/Max
Visst, men varför alls "tillåta" charterresor, eller solsemestrar till Maldiverna eller resor till Azorerna? Det är ju helt onödigt, och dessutom oerhört dåligt för miljön i och med alla flygresor? Det och massbilismen lär var bra mycket värre miljöproblem än några få rymdfärder för privatpersoner.

Detta är ju ett projekt finaniserat helt o hållet med privata medel. Visst kan man reagera på det, och tycka att det är "osmakligt", men det är väl inte värre än att köpa privata flygplan o dyl. Hade dessa pengar inte gått till detta projekt hade de använts till något annat affärsprojekt, inte gått till Röda Korset. Vad ska man göra annars, konfiskera pengarna i stället?

Sedan vet jag inte om man ska förbjuda det ur säkerhetssynpunkt, men den frågan är jag inte så insatt i....
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 8 juli 2004, 15:44

Fiskebat skrev:
Även berg och dalbana inproduktiviten som du kallar det är ju ännu ett konstigt exempel. Vi är ju bara människor och således djur och sålede tycker vi om att ha roligt annars tappar vi livslusten, därför ska man självklart få ha roligt och glöm det där med att ja är någonsorts stalinists som vill begränsa alla och inskränka den personliga friheten för det är bara trams. Tycker du inte att den bergodalbane ex. är lite långsökt när vi faktiskt pratar om revolutionerande miljaders dyra rymdskepp.

/Max
Allt är ju relativt. En del går på Gröna Lund, en del som har mer pengar vill göra mer exotiska grejor. T e x bestiga de högsta bergen på jorden.

Vad går egentligen gränsen för vad som är "rimligt"? Är det rimligt att ha råd att åka på 14-dagars semester på Maldiverna?

Ska jag vara ärlig tycker jag nästan det är värre att man bränner massor med skattepengar på (ganska) ineffektiva regeringskontrollerade rymdprogram än att folk satsar privata pengar på detta. Då sker det åtminstone av egen vilja.

Men som sagt, det blir mycket politik av detta :D .

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 8 juli 2004, 18:04

Ja77, lite ironiskt kallade en Tysk rymd-vetare detta projekt för en "berg- och dal-bana" projekt, se http://www.nyteknik.se/art/35520 själv tycker jag som sagt att
detta är otroligt intressant. Om mänskligheten lyckas få fram ett billigt sätt att färdas ut i rymden så vore en mån-bas och gruvdrift på månen möjlig?
Själv blev jag ledsen när GWB som en av sina första saker som president var att stoppa Venturestar projektet, som skulle bli rymdfärjans ersättare. Det projektet var fullt av problem, men med facit i hand (Columbia kraschen) så skulle dom fortsatt och struntat i Irak kriget.
Fiskbat, man provar faktiskt en sorts rymdfärja uppe i Norrbotten http://www.flug-revue.rotor.com/FRTypen ... Phoeni.htm vilket
ger arbetstillfällen där uppe, varför skulle staten förbjuda sånt?

Skriv svar