Kan Boromir ha träffat Eomer?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 21 maj 2004, 18:54

Usquebaugh skrev:
Calan skrev:Men nästan inget av Tolkiens land så är kungarna särskilt insatta i sådana saker. Deras uppgift är nästan alltid att kriga och försvara landet. Eller sköta byteshandel eller andra saker som ger ekonomisk inkomst...
Jo, men vem är ytterst ansvarig? Om inte kungen själv har tid får han ju delegera dessa uppgifter till personer som kan utföra dem. Man kan ju inte ha en elit (kung, rådet, m.fl.) som är både skriv- läs- och historiekunniga och en befolkning som är analfabeter... :?

/A
Varför inte? Så är det väl på många platser även i vår värld idag. Kungen behöver bara ge order muntligt och hans undersåtar kan utföra dessa muntligt och kungen behöver bara kunna läsa och skriva kanske för att kunna kommunicera med t.ex. Gondors kung som kanske lever efter en mer skriftlig tradition.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 21 maj 2004, 19:38

Usquebaugh skrev:Tro du inte kungen, Grima eller de andra i styrande rådet behärskade läs- och skrivkonsten. Kom ihåg att kung Theoden var född och uppväxt i Gondor...
Det är ganska troligt, det kan jag hålla med om, fast det står ingenstans uttryckligen. Men det berodde i så fall att de hade behov av det i utrikesaffärerna, jag håller fast vid att majoriteten av befolkningen inte behövde något sådant som skrivkunnighet.
Usquebaugh skrev:Enkla gårdar eller provosoriska tältstäder kan väl nästan anses som ett getto jämfört med palatset i Edoras... :wink:
Nej, det tycker jag inte. Gårdar är gårdar och getton är getton, och vem säger att man är mindre lycklig bara för att man bor enkelt?
Usquebaugh skrev:Är det bättre att bönderna går hungriga än kungen bara för att hans jobb är viktigare?
Rent logiskt sett ja, eftersom det är viktigare för landet att kungen hålls vid liv än en bonde. Moraliskt sett är detta förståss öppet för diskution, men faktumet att kungen hade högre levnadsstandard än allmogen tycker jag inte gör Rohan till ett exceptionellt ojämställt land, inte ens med dagens mått.
Usquebaugh skrev:Ja, så kanske man också kan se det, jag föredrar nog den modernare vägen. :D
Visst är det härligt att leva i en demokrati, alla kan fritt uttrycka sin åsikt! :D
Jag tycker det finns för- och nackdelar med båda vägarna, ingen behöver vara "mer att föredra" än den andra, allt beror på vad man vill uppnå.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 21 maj 2004, 22:10

Måste vi diskutera dagens politik från ett land i Tolkiens värld? Det jag ville komma fram till förut var att säkert inte ens Tolkien själv hade lagt upp djupa politiska system för sina länder i sagorna, då tycker jag att det är onödigt för oss att diskutera det...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 22 maj 2004, 00:49

Calan skrev:
Varför inte? Så är det väl på många platser även i vår värld idag. Kungen behöver bara ge order muntligt och hans undersåtar kan utföra dessa muntligt och kungen behöver bara kunna läsa och skriva kanske för att kunna kommunicera med t.ex. Gondors kung som kanske lever efter en mer skriftlig tradition.
Man får nog ta hänsyn till att det är skillnad mellan dagens läge och Rohan. Om ett land i dag ska framstå som ett land som utvecklas är det nog bra med en befolkning där inte större delen är analfabeter. Hur många av de länder idag på de platser du beskriver tror du att demokrati råder. Nog inte speciellt många...

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 22 maj 2004, 00:53

Calan skrev:Måste vi diskutera dagens politik från ett land i Tolkiens värld? Det jag ville komma fram till förut var att säkert inte ens Tolkien själv hade lagt upp djupa politiska system för sina länder i sagorna, då tycker jag att det är onödigt för oss att diskutera det...
Ok, jag såg inte detta inlägg innan jag hann skicka iväg det förra. Jag ber om ursäkt, jag håller med dig om att det är betydligt roligare att diskutera Tolkiens verk istället. Vi slutar denna diskussion nu. :wink:

/A

Ygge
Medlem

Inlägg av Ygge » 22 maj 2004, 05:08

Usquebaugh:

Jag håller med dig men det jag tänkte på var det att Rohan inte behövde ha utvecklats på det sättet. Muntlig tradition fungerade nog väldigt bra där och i de länder i vår värld som befolkningen mest består av analfabeter behövs det ju inte vara diktatur eller annat. Demokrati är nog däremot lättare att genomföra där men det ä nog en annan diskussion.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 23 maj 2004, 15:05

Jag håller med dig om att Rohan nog har en passande kultur för muntliga traditioner och historier.

/A

Skriv svar