Allmänbildning
- Usquebaugh
- Medlem
-
hans lindquist
- Medlem
Re: Allmänbildning
30cm skrev:Vilka böcker är allmänbildning att läsa? Jag tänkte läsa några böcker under sommaren när skolan inte tar så mycket tid och då vill jag läsa böcker som alla "ska" ha läst.
Formidable Lundahumoristen Falstaff Fakir ger i boken "Envar sin egen professor" följande lätttillämpade lästips:
"Mycket läsning gör Dig klok, därför läs varenda bok."
Bättre kan det knappast sägas.
Med nog så litterär sommarhälsning
Hasse L
Senast redigerad av 1 hans lindquist, redigerad totalt 24 gånger.
-
hans lindquist
- Medlem
Som högst rekommendabel sommarläsning syns mig Folkungaträdet IochII av Verner von Heidenstam. Vår kanske bästa medeltidsskildring såväl historiskt som språkligt. Huvudpersonen, den landstigne vikingen Folke Filbyter kan beskådas som staty i Carl Milles version på torget i Linköping.
Läs och njut
hasse l
Läs och njut
hasse l
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Armfeldt skrev:
Det är ju en otroligt viktig bok och inflytelserik och Platon skrev bra och intressant.
En av mina favoritfilosofer är Karl Popper men angående Platon anser jag nog att Popper hade fel. Platons stat är inget idealsamhälle utan bara en konsekvens av ett resonemang och den handlar egenligen om rättrådighet. Den första utkastet till idealstat förkastar Platons/Sokrates samtalspartner Glaucon som en stat för grisar eftersom det var en väldigt enkel stat med bara det nödvändigaste(sid 122). Då övergår vi till en stat i "feber", säger Platon. Det är denna stat som sedan omtalats som Platons utopi.
Denna stat går dock under enligt sin egen logik, vilket ju inte heller brukar vara fallet med utopier.
I Platons idela stat råder aristokrati och de bästa styr. Men i sinnevärlden finns inget evigt och så småningom övergår staten till en Timokrati där de modiga och starka så småningom tar över makten. Nästa steg är oligarkin där klyftorna växer och de fattiga blir fler och fler. De fattiga blir så många att de tar över och detta steg kallar Platon demokrati. Jämlikhet blir det viktiga, vilket eliminerar krav på kompetens. I demokrtin fins tre klasser kvar: drönare, de arbetsamma och massan. Drönarna mjölkar de arbetsamma för att hålla sig väl med massan och massan väljer de som lovar mest och drönarna börjar manövrera ut varandra och snart uppstår Tyranniet. Under tyrannen är alla osäkra eftersom tyrannen dödar opposition och all intelligens i staten och han styrs av rädsla och omger sig med utländska livvakter.
Det var en liten slarvig sammanfattning. Platons sk ideala stat där förnuft och ideér råder bryts sakta ner till en diktatur där oförnuftet råder och där den styrande är slav under sina drifter. Det är således en ganska ödmjuk utopi.
Som sagt är boken mycket läsvärd eftesrom Platon är en av de viktigaste filosoferna och i denna bok förklaras Platons filosofi och syn på kunskap som doxa och episteme. Grottliknelsen är ju känd. Men jag är rädd för att den svenska upplagan är lite torr jämfört med den engelska som jag läste.
Ja, jag har läst The Republic,( den engelska översättningen av Desmond Lee från 1974.Penguin classics).Har du läst Staten-böckerna?
Det är ju en otroligt viktig bok och inflytelserik och Platon skrev bra och intressant.
En av mina favoritfilosofer är Karl Popper men angående Platon anser jag nog att Popper hade fel. Platons stat är inget idealsamhälle utan bara en konsekvens av ett resonemang och den handlar egenligen om rättrådighet. Den första utkastet till idealstat förkastar Platons/Sokrates samtalspartner Glaucon som en stat för grisar eftersom det var en väldigt enkel stat med bara det nödvändigaste(sid 122). Då övergår vi till en stat i "feber", säger Platon. Det är denna stat som sedan omtalats som Platons utopi.
Denna stat går dock under enligt sin egen logik, vilket ju inte heller brukar vara fallet med utopier.
I Platons idela stat råder aristokrati och de bästa styr. Men i sinnevärlden finns inget evigt och så småningom övergår staten till en Timokrati där de modiga och starka så småningom tar över makten. Nästa steg är oligarkin där klyftorna växer och de fattiga blir fler och fler. De fattiga blir så många att de tar över och detta steg kallar Platon demokrati. Jämlikhet blir det viktiga, vilket eliminerar krav på kompetens. I demokrtin fins tre klasser kvar: drönare, de arbetsamma och massan. Drönarna mjölkar de arbetsamma för att hålla sig väl med massan och massan väljer de som lovar mest och drönarna börjar manövrera ut varandra och snart uppstår Tyranniet. Under tyrannen är alla osäkra eftersom tyrannen dödar opposition och all intelligens i staten och han styrs av rädsla och omger sig med utländska livvakter.
Det var en liten slarvig sammanfattning. Platons sk ideala stat där förnuft och ideér råder bryts sakta ner till en diktatur där oförnuftet råder och där den styrande är slav under sina drifter. Det är således en ganska ödmjuk utopi.
Som sagt är boken mycket läsvärd eftesrom Platon är en av de viktigaste filosoferna och i denna bok förklaras Platons filosofi och syn på kunskap som doxa och episteme. Grottliknelsen är ju känd. Men jag är rädd för att den svenska upplagan är lite torr jämfört med den engelska som jag läste.
- Halifírien
- Medlem
Är den engelska versionen mycket bättre? Att "härskarringen" gör sig bättre på originalspråket är givet, men när vi nu har en bok vars originalspråk varken är engelska eller svenska så tycker åtminstone jag att skillnaderna borde vara mindre.
Själv har jag nu läst ca halva "staten", på svenska för att den engelska är svårare att komma över och att jag blir så yr i bollen av att läsa djup, engelsk litteratur. Jag har svårt nog med att hänga med i Platons krångliga ordklyverier på vanlig svenska, så i hopp om att jag inte går miste om alltför mycket god litteratur så tänker jag fortsätta med min sommarläsning på modersmålet.
Sen måste jag slå ett slag för Jaroslav Haseks "soldaten Svejk", kanske inte allmänbildning, men i alla fall en underbar krigssatir.
Själv har jag nu läst ca halva "staten", på svenska för att den engelska är svårare att komma över och att jag blir så yr i bollen av att läsa djup, engelsk litteratur. Jag har svårt nog med att hänga med i Platons krångliga ordklyverier på vanlig svenska, så i hopp om att jag inte går miste om alltför mycket god litteratur så tänker jag fortsätta med min sommarläsning på modersmålet.
Sen måste jag slå ett slag för Jaroslav Haseks "soldaten Svejk", kanske inte allmänbildning, men i alla fall en underbar krigssatir.
Jag har läst ett antal Platondialoger på svenska och jag tror min fördom mot svenskan har med att det var ganska gamla översättningarsom jag hittat på antikvariat. Men givet att det är en ny översättning borde ju språket vara friskt och modernt och flyta på bra.Är den engelska versionen mycket bättre? Att "härskarringen" gör sig bättre på originalspråket är givet, men när vi nu har en bok vars originalspråk varken är engelska eller svenska så tycker åtminstone jag att skillnaderna borde vara mindre.
Det kan vara svårt att hänga med i ordvändningarna ibland. Men dialektiken han använder är ju användbar i bl a detta forum. Fast då rekommenderar jag Gorgias som träning i dialektik, men det vore ju å andra sidan outhärdligt om alla diskuterade som Sokrates.Själv har jag nu läst ca halva "staten", på svenska för att den engelska är svårare att komma över och att jag blir så yr i bollen av att läsa djup, engelsk litteratur. Jag har svårt nog med att hänga med i Platons krångliga ordklyverier på vanlig svenska, så i hopp om att jag inte går miste om alltför mycket god litteratur så tänker jag fortsätta med min sommarläsning på modersmålet.
Det finns bara en
"Some Priciples of Maritime Strategy" av Kulian S. Corbett
Hade fler läst den hade vi haft det lite bättre här i Sverige.
Men det är inget större fel på de andra förslagen heller (förutom Stridberg, läs von Heidenstam istället)
Esaias Tegnér "Lär inte arbetarna läsa för då läser de bara aftonbladet och lär sig dumheter"
slutstats
läs mycket men inte aftonbladet.
"Some Priciples of Maritime Strategy" av Kulian S. Corbett
Hade fler läst den hade vi haft det lite bättre här i Sverige.
Men det är inget större fel på de andra förslagen heller (förutom Stridberg, läs von Heidenstam istället)
Esaias Tegnér "Lär inte arbetarna läsa för då läser de bara aftonbladet och lär sig dumheter"
slutstats
läs mycket men inte aftonbladet.
-
kajsaklara
- Ny medlem
allmänbildning
serier och tv-program man måste känna till: (enligt mig ; )
törnfåglarna
forsytesagan
nord och syd
goda grannar
svenska hjärtan
hem till byn
mordkommissionen
morden i midsomer
ett fall för frost
vilse i pannkakan
mumlan
fragglarna
törnfåglarna
forsytesagan
nord och syd
goda grannar
svenska hjärtan
hem till byn
mordkommissionen
morden i midsomer
ett fall för frost
vilse i pannkakan
mumlan
fragglarna
Varför tycker du den [boken om inbördeskriget] är så dålig? Som europé kan det väl vara väldigt nyttigt att få en amerikansk syn på denna konflikt? Förklara gärna vad du menar.loop skrev:Om det är boken som handlar om spanska inbördeskriget, så är det Hemmingways kanske sämsta bok. Läs "Den gamle och havet" istället.Gutekrigaren skrev:Klockan klämtar för dig av Hemingway, lämpligen efter Och solen har sin gång dock.
Karel Carek Salamanderkriget
Jag tycker mest att det är en av Hemmingways sämre böcker. Det handlar inte om hans syn på kriget. Tycker inte att den är representativ för hans författarskap. Men det var över 10 år sedan jag läste den och något annat av Hemmingway så jag minns inte så mycket av den, mer än att jag tyckte den var dålig och inte uppfyllde de förväntningar jag hade på en bok av Hemmingway. Men om man läser den för att få en amerikansk syn på inbördeskriget så kan den kanske vara ok.Löwe skrev:Varför tycker du den [boken om inbördeskriget] är så dålig? Som europé kan det väl vara väldigt nyttigt att få en amerikansk syn på denna konflikt? Förklara gärna vad du menar.loop skrev:Om det är boken som handlar om spanska inbördeskriget, så är det Hemmingways kanske sämsta bok. Läs "Den gamle och havet" istället.Gutekrigaren skrev:Klockan klämtar för dig av Hemingway, lämpligen efter Och solen har sin gång dock.
Karel Carek Salamanderkriget
mvh