Världens äldsta demokrati?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 augusti 2004, 18:17

Man kan ha demokrati utan att ha parlamentarism. Den senare går ut på att folket väljer till ett parlament och de som får majoritet i detta bildar regering, i teorin dvs, för i sverige har det inte varit så på länge. Sedan finns också något som kallas presidentstyre, som också är demokrati, men valen till den verkställande makten (presidenten) och den lagstiftande makten (kongressen) är skilda åt. Starkaste exemplet är USA.

Demokrati betyder folkstyre, och det har vi, om än indirekt och represantivt sådant. men som jag nämt förut är detta troligen bättre än direkt sådant.

Som sagt diskussionen börjar mer handla om vad som egentligen är demokrati. Och visst har Dalmas rätt i att folk behandlades som boskap.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 18 augusti 2004, 10:05

Perra skrev:Man kan ha demokrati utan att ha parlamentarism. Den senare går ut på att folket väljer till ett parlament och de som får majoritet i detta bildar regering, i teorin dvs, för i sverige har det inte varit så på länge. Sedan finns också något som kallas presidentstyre, som också är demokrati, men valen till den verkställande makten (presidenten) och den lagstiftande makten (kongressen) är skilda åt. Starkaste exemplet är USA.

Demokrati betyder folkstyre, och det har vi, om än indirekt och represantivt sådant. men som jag nämt förut är detta troligen bättre än direkt sådant.

Som sagt diskussionen börjar mer handla om vad som egentligen är demokrati. Och visst har Dalmas rätt i att folk behandlades som boskap.
ja, nu har jag inte hängt med i den tidigare diskussionen... Förlåt att jag glider lite i ämnet.

Parlamentarism är väl ingen omöjlighet utan demokrati. Säg att endast män fick besluta vilka som ska sitta vid makten, i säg en fyra års period. Har vi då ett folkstyre? Inte i min bok.
Demokrati utan parlamentarism är ju något som blir allt mer realistiskt med den teknik vi besitter idag.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 18 augusti 2004, 13:02

überjunge konstaterar
Parlamentarism är väl ingen omöjlighet utan demokrati. Säg att endast män fick besluta vilka som ska sitta vid makten, i säg en fyra års period. Har vi då ett folkstyre? Inte i min bok.
Demokrati utan parlamentarism är ju något som blir allt mer realistiskt med den teknik vi besitter idag.
Som sagt jag sa att demokrati går att ha utan parlamentarism, inte att parlamentarism nödvändigtvis är demokrati :) .

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 6 december 2004, 05:01

Lite OT. Cato skrev tidigare om Alltinget på Island.

Jag anser inte att Alltinget anno år 1000 (år 930 exakt) var demokratiskt, men nog är det anmärkningsvärt med den historiska kontiniuteten. Förövrigt heter platsen, som jag tror du refererar till, Thingvellir (med reservation för stavelsen). Missminner jag mig inte så används den sporadiskt för överläggnignar etc. Jag antar att herrgården som ligger där fyller en liknande funktion som "vårat" Harpsund, då det är den Isländska statsministerns sommarresidens.

/Robert Sköld[/quote]

Gudbjorn
Utsparkad

Re: Världens äldsta demokrati?

Inlägg av Gudbjorn » 18 maj 2005, 00:41

Cato skrev:Såg på svt morgon för några veckor sedan och då sa hovets presschef Elisabeth Tarras -Wahlberg att kungen nu skulle besöka världens äldsta demokrati -Island (efters kunges "fiasko" i Brunei).

Kan man verkligen säga att den styrelsemodel som Island hade år 1000 är den första demokratin i världen ?
Nå ja... Det finnes mange former for demokrati. Vil ikke påstå at det er det eldste. Vært demokartiske former i sverige og norge tidligere også. Der var det også TING flere plasser, og en konge måtte bli valgt på ting for å kunne kalle seg konge. Tingene fungerte også som domstoler. Hovets presschef er vel ikke helt oppdatert på svensk historie. Moderne demokrati på island kan settes til 1944 da øya ble selvstendig nasjon.
Island reklamerer sikkert med visse saker og dette med demokrati er vel i reklame syfte... :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 maj 2005, 01:05

De förenklar väl lite kantänka... Alltinget är ju på sätt och vis äldst, då det är det "folkvalda" parlament i världen som har längst (nästan) obruten historia.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 18 maj 2005, 20:52

Belisarius skrev:De förenklar väl lite kantänka... Alltinget är ju på sätt och vis äldst, då det är det "folkvalda" parlament i världen som har längst (nästan) obruten historia.
Man kan också ifrågasätta hur folkvalt det gamla alltinget var. Det bestod i själva verket av 39 ärftliga godar som tillsammans styrde Island. Aristokrati är därför en mer passande benämning på Islands dåtida statsskick. Sedan när Island förlorade sin självständighet reducerades alltinget till att bli en domstol som försvann när domstolsväsendet omorganiserades 1800, även om det återupprättades 1845 efter krav från folket.

För att en församling ska anses vara ett parlament måste det ha lagstiftningsmakt och rätt att införa skatter. Under större delen av sin existens uppfyllde inte alltingen dessa villkor.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 maj 2005, 22:12

Vem hade den makten då? Kungen? Hade Island en Kung?

Upplys en ovetande om Islands historia. :)

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 18 maj 2005, 22:27

Belisarius skrev:Vem hade den makten då? Kungen? Hade Island en Kung?

Så länge Island var självständigt hade alltingen makten över lagstiftningen och beskattningen, men därefter tog den norska centralmakten över.

De 39 godorden var för övrigt ärftliga på ett sådant sätt att en person kunde inneha flera godord. I början av 1200-talet var till exempel den välkände historikern Snorre Sturlasson i besittning av majoriteten av Islands godord och var då Islands mäktigaste man och två gånger dess lagman. När han mördades 1241 utbröt dock anarki, vilket ledde till att islänningarna erkände den Norske kungens överhöghet två decennier så att lag och ordning kunde återupprättas.
Senast redigerad av 1 Örjan, redigerad totalt 18 gånger.

Gudbjorn
Utsparkad

Inlägg av Gudbjorn » 18 maj 2005, 22:27

Belisarius skrev:Vem hade den makten då? Kungen? Hade Island en Kung?

Island har aldrig haft en egen kung...
De har hatt felles konge med Norge og Danmark.
Med norsk konge hadde de indre selvstyre. Delvis demokratisk, slik det også var ved andre Ting i Norveg.
Under de Danske konger mistet Islenningene den formen for demokrati og selvstyre.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 18 maj 2005, 22:33

Gudbjorn skrev:Island har aldrig haft en egen kung...
Jodå, Island var 1918-1944 ett självständigt kungarike i personalunion med Danmark. Ungefär som Sverige och Norge 1814-1905. Full självständighet uppnåddes 1944 när en republik upprättades.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 18 maj 2005, 22:36

Käckt, tackar. :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 maj 2005, 14:38

Djinghis Khan skrev:För mig är den äldsta demokratin USA, även om större delen av det här landets befolkning inte ens erkänner förenta staterna som en demokrati...

/DK M
Det var Thomas Jefferson som elegant definierade demokratin sålunda;

Demokrati - är de 51 procentens tyrranni över de de andra fyrtionios!
En formel som tyvärr väl håller vatten än idag.......varjag

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 20 maj 2005, 15:49

Djinghis Khan skrev:För mig är den äldsta demokratin USA, även om större delen av det här landets befolkning inte ens erkänner förenta staterna som en demokrati...

/DK M
De amerikanska statsvetarna med Robert Dahl i spetsen hävdar att USA är den äldsta demokratin och att de blev det på 1830-talet. En invändning mot deras tänk är att Dahls demokrati-modell (polykrati) är skräddarsydd för att passa de amerikanska förhållandena och att det därför inte är märkligt att de blir först. Enligt Leif Lewin (skytteansk proffessor i vältalighet och statskunskap) blev Nya Zeeland den allra första demokratin 1888. Det finns säkert många förespråkare för Storbritannien också, och överhuvudtaget blir det svårt att peka ut den första demokratin i modern tid eftersom det är så oerhört besvärligt att definera begreppet demokrati. Till exempel: Kan en stat vara en demokrati även om den inte har kvinnlig rösträtt? I ett historiskt perspektiv är svaret ja eftersom många europeiska länder införde det väldigt sent (Schweiz på 70-talet). Men idag skulle vi nog inte acceptera sådana stater som demokratier. På 90-talet räknades Serbien som en diktatur trots att det sätt regeringspartiet missbrukade sin ställning inte skiljde sig nämnvärt från förhållandena i USA ett sekel tidigare.

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 21 maj 2005, 04:21

Serbien räknades som diktatur endast av propagandaskäl. Tyranni ja! Diktatur nej!

Skriv svar