Specialarbete om ett slag.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 4 februari 2004, 12:25

När jag gick i nian och skulle skriva mitt fördjupningsarbete om WWII föll mitt val på Operation Merkur (Tyskarnas luftinvasion av Kreta). Ett bra ämne som är hyfsat begränsat, och som de flesta nog inte heller känner till. Det bjuder det upp till mysigt skrivande om hur Operationen innebar "graven" för det tyska fallskärmsvapnet, men samtidigt lämnade ett eko över hela världen, och som nog får sägas ledde till den stora luftlandsättningen innan D-dagen och Operation Market Garden. Vidare disskuterade jag lite runt hur skrämmande det måst ha tett sig i brittermas ögon, att tyskarna hade kommit på ett sätt att kringå deras havsherravälde.

Lycka till i valet!

/Adde

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 4 februari 2004, 13:20

Adde M skrev:[...]

Vidare disskuterade jag lite runt hur skrämmande det måst ha tett sig i brittermas ögon, att tyskarna hade kommit på ett sätt att kringå deras havsherravälde.

Lycka till i valet!

/Adde
Speciellt även som britterna förlorade den totala överlägsenhet i sjöstridskrafter som de haft i östra Medelhavet, efter det första slaget i historien där ena sidan använde enbart luftstridskrafter, och den andra enbart sjöstridskrafter. Britterna förlorade tre kryssare och sex jagare, samt fick större skador på tre slagskepp, ett hangarfartyg, sju kryssare och fyra jagare.

/Johan

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 5 februari 2004, 15:45

Ok tack för tipsen. Har försökt göra lite researsch angående operation: Barbarossa. Fråga: Hur många ingick i en infanteridivision och vad, och hur många i en pansardivison?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 5 februari 2004, 16:26

Jocke. skrev:Ok tack för tipsen. Har försökt göra lite researsch angående operation: Barbarossa. Fråga: Hur många ingick i en infanteridivision och vad, och hur många i en pansardivison?
För Tyskland finns allt här: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/inh ... erungH.htm (dock måste kunna lite tyska)

Rumänien: http://www.worldwar2.ro/organizare/?art ... anguage=en

Soviet: http://www.lostbattalion.com/FormationF ... 112RD.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 6 februari 2004, 16:03

VI har just avslutat om första världskriget och ska till och börja med andra världskriget på måndag.
Nu ska jag äga mina klasskamrater, funderar också på att göra ett arbete om finska vinterkriget, eller market garden (har just sett 'en bro för mycket' ;))

För att tillägga är våran historiebok full av fel och myter, bla. fel bilder :x

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 6 februari 2004, 16:17

Har lyckats övertala min So-lärare om att jag ska få göra ett arbete om vk II. Börjar också med det på måndag.

Skriv svar