Utdöda djur.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 12 maj 2004, 19:40

Von Bing skrev:
tryggve skrev:
Von Bing skrev:Moropus vore nåt att bevara. Det rör sig om hästhuvud, klor som hos en sengångare, samt en mycket kraftig kropp.

Angående mammutar florerar vissa rykten att de fortfarande finns. Nån som vet mer?
Jag har hört vissa människor som påstår sig ha sett sabeltandade tigrar, men inte mammutar. Skulle det vara i t e x Sibirien då?
"Animal X" som går på Animal Planet (ibland är det väl med på Discovery Mix) gör ju program om sådana saker som t ex Bigfoot eller dessa utdöda djur som folk påstår sig ha sett. Men det förefaller ju som om det enda man hör är just ögonvittnen, det verkar aldrig finnas några fysiska bevis för att djuren existerar

Nordsibirier påstår att mammuten inte är utdöd. Men man vet aldrig vad man framställde i Stalinsovjets ljusskygga labb.
Tja, men finns det några fysiska bevis för att de har rätt? I så fall skulle det ju vara en sensation för alla djurparker. :)

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 12 maj 2004, 21:53

Sarvi skrev:Kanske inte ett helt renlärigt historiskt ämne, men eftersom jag är biolog så finner jag ämnet intressant.

Ett annat exempel på en hel fauna som utrotats av människan är fågelfaunan på öarna i Stilla Havet. Kolonisationen av den polynesiska övärlden, som inleddes för omkring 2000 år sedan, ledde till utrotandet av omkring 2000 arter av fåglar. Eftersom cirka 9000 arter av klassen Aves existerar idag, innebär detta att knappt 20% av antalet fågelarter har utrotats sedan Kristi födelse.

Biologer tenderar bli en smula ohövliga mot den sortens människor som insisterar på att alla urbefolkningar levde i någon form av oskuldens guldålder, i balans med naturen och annat i samma stil...
:lol: Jepp, det handlar väl om någon romantisk önskan att vara ett med naturen eller nåt? Bra inlägg från Sarvi tycker jag!

Dronten vore väl rätt kul att se tycker jag men bara namnet är kul också "Dront" vem kom på det?

Annars hör jag nog till dom som är rätt nöjd ändå, människan är en del av naturen och vad är det som säger att vår roll inte är att decimera andra arter? Liksom smittkoppors och HIVs roll är att decimera vårt antal?
Eller att vår utveckling har/kommer leda till att vi värnar resten av arterna - kanske t.o.m planeten. Rätt skrämande att vi faktiskt har valet att helt lämna vår planet för att kollonisera andra planeter i framtiden. Hur ska vi behandla eventuell mikrofauna på Mars t.e.x? Varför ska vi lämna jorden? ska vi börja begränsa vår egen population? Inte av ekonomiska eller politiska skäl utan av rent biologiskt ansvar? Vi kontrollerar ju viltpopulationer så varför inte oss själva i en avlägsen framtid? Kloning?
:lol: :lol: :lol: Spårade visst ur helt men men.......

Björn - som tycker viltvård är lika självklart som nödvändigt.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 12 maj 2004, 21:57

tryggve skrev:
Von Bing skrev:
tryggve skrev:
Von Bing skrev:Moropus vore nåt att bevara. Det rör sig om hästhuvud, klor som hos en sengångare, samt en mycket kraftig kropp.

Angående mammutar florerar vissa rykten att de fortfarande finns. Nån som vet mer?
Jag har hört vissa människor som påstår sig ha sett sabeltandade tigrar, men inte mammutar. Skulle det vara i t e x Sibirien då?
"Animal X" som går på Animal Planet (ibland är det väl med på Discovery Mix) gör ju program om sådana saker som t ex Bigfoot eller dessa utdöda djur som folk påstår sig ha sett. Men det förefaller ju som om det enda man hör är just ögonvittnen, det verkar aldrig finnas några fysiska bevis för att djuren existerar

Nordsibirier påstår att mammuten inte är utdöd. Men man vet aldrig vad man framställde i Stalinsovjets ljusskygga labb.
Tja, men finns det några fysiska bevis för att de har rätt? I så fall skulle det ju vara en sensation för alla djurparker. :)
Såg ett program om en eventuell mamut eller primitiv elefant, kommer inte riktigt ihåg. Men det var i en djungel inte på tundran i vart fall. Det var ett av dom här "bigfoottema" programmen på Discovery.
Hursomhelst spårade man "mamuten" och kom fram till att elefanterna i området varit så isolerade att inavel och regresion lett till att de påminde om en utdöd elefantras med en stor "knöl/puckel" på huvudet och de var enorma i förhållande till övriga elefanter i området.

/B

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 12 maj 2004, 23:50

UrsusRex skrev:Såg ett program om en eventuell mamut eller primitiv elefant, kommer inte riktigt ihåg. Men det var i en djungel inte på tundran i vart fall. Det var ett av dom här "bigfoottema" programmen på Discovery.
Hursomhelst spårade man "mamuten" och kom fram till att elefanterna i området varit så isolerade att inavel och regresion lett till att de påminde om en utdöd elefantras med en stor "knöl/puckel" på huvudet och de var enorma i förhållande till övriga elefanter i området.

/B

Det där påminner mig om somalier. Ett smalt och smäckert folkslag, och om man har sett en tjock somalier, har man sett världen. I en mellanstor svensk stad fanns det en två meter lång, 14 år gammal somalier av kraftig och fet kroppsbyggnad, men som hade ett väldigt litet och nästan fyrkantigt huvud. Det visade sig senare att hans far- och morföräldrar var kusiner och att han var av samma skrot och korn som elefanterna.

:lol:

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 14 maj 2004, 01:31

Sarvi skrev:Löwenham bad forummedlemmen vid namn Gyps att berätta mer om garfågeln. Inga gyps-fåglar, således.
Ville bara berätta att gam heter gyps på latin, således finns det visst gyps fåglar.

Skriv svar