Israel vs Arabländerna Pansar

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 9 oktober 2003, 13:56


dom har en på sidan vid fronten som förvisso går att stänge . luftintaget där back är för luftkonditioneringen (AC) och till en viss dell till motorn
Detta är avgasröret, inget bra ställe att ta in luft till motorn.....Merkava 1-3 har luftkyld motor, vet inte om MTU motorn i Merkava 4 är vatten eller luftkyld.
Titta noga så ser du sotet från avgaserna på gallret.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 9 oktober 2003, 14:03

KA skrev:

dom har en på sidan vid fronten som förvisso går att stänge . luftintaget där back är för luftkonditioneringen (AC) och till en viss dell till motorn
Detta är avgasröret, inget bra ställe att ta in luft till motorn.....Merkava 1-3 har luftkyld motor, vet inte om MTU motorn i Merkava 4 är vatten eller luftkyld.
Nu lyckades jag blanda ihop dom. men det är ingen höjdare att ha ett avgas utsläpp på sidan av vagnen

Men motorn i Merkava MK4 är vätskekyld

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 9 oktober 2003, 14:12


men det är ingen höjdare att ha ett avgas utsläpp på sidan av vagnen
Varför inte det då, bättre att sprida ut varma avgaser mot marken än att sprida dem uppåt.
De flesta vagnarna har avgasutsläpp på sidan, bla Leopard 2.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 9 oktober 2003, 14:15

KA skrev:

men det är ingen höjdare att ha ett avgas utsläpp på sidan av vagnen
Varför inte det då, bättre att sprida ut varma avgaser mot marken än att sprida dem uppåt.
De flesta vagnarna har avgasutsläpp på sidan, bla Leopard 2.
För att ha den så långt fram en RPG 7 som träffar där hade utan problem skickat stridsvagnen på en längre service

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 9 oktober 2003, 14:16

KA skrev:

men det är ingen höjdare att ha ett avgas utsläpp på sidan av vagnen
Varför inte det då, bättre att sprida ut varma avgaser mot marken än att sprida dem uppåt.
De flesta vagnarna har avgasutsläpp på sidan, bla Leopard 2.
Min fråga är fortfarande inte besvarad vaför är det inte standard med motorn fram? Konservatism?

Edit: stavfel.
Senast redigerad av 1 Ja77, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 9 oktober 2003, 14:20

Luno skrev:
KA skrev:

dom har en på sidan vid fronten som förvisso går att stänge . luftintaget där back är för luftkonditioneringen (AC) och till en viss dell till motorn
Detta är avgasröret, inget bra ställe att ta in luft till motorn.....Merkava 1-3 har luftkyld motor, vet inte om MTU motorn i Merkava 4 är vatten eller luftkyld.


Nu lyckades jag blanda ihop dom. men det är ingen höjdare att ha ett avgas utsläpp på sidan av vagnen

Men motorn i Merkava MK4 är vätskekyld
Att bygga en strv är ju alltid en stor kompromiss, avgasutsläpp eller luftintag på sidan kanske inte är så jättebra? men måste vara bättre en en del ryska vagnar med intag där bak uppe som slås ut med en molotovcocktail.
sen om motorn slås ut vid en träff spelar kanske inte så stor roll hade den inte varit där hade något annat vitalt blivit skadat.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 9 oktober 2003, 14:22


För att ha den så långt fram en RPG 7 som träffar där hade utan problem skickat stridsvagnen på en längre service
Så du tror motorn ligger oskyddad bakom gallret? Avgaserna leds garanterat igenom ett pansarskyddat avgassystem - knappast "raka" rör in till motorn.

Merkava 3-4 är nog den bäst skyddade stridsvagnen i världen, så konstruktörerna har nog tänkt på det med ska du se :? .

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 9 oktober 2003, 14:34

KA skrev:

För att ha den så långt fram en RPG 7 som träffar där hade utan problem skickat stridsvagnen på en längre service
Så du tror motorn ligger oskyddad bakom gallret? Avgaserna leds garanterat igenom ett pansarskyddat avgassystem - knappast "raka" rör in till motorn.

Merkava 3-4 är nog den bäst skyddade stridsvagnen i världen, så konstruktörerna har nog tänkt på det med ska du se :? .
Självklart ligger inte motorn oskyddad men en RPG som flyger in genom gallret och exploderar.. Vart tror du kraften från explosion tar vägen? Det lär spränga upp ett stort håll i sidan på vagnen

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 9 oktober 2003, 14:40

Luno skrev:
KA skrev:

För att ha den så långt fram en RPG 7 som träffar där hade utan problem skickat stridsvagnen på en längre service
Så du tror motorn ligger oskyddad bakom gallret? Avgaserna leds garanterat igenom ett pansarskyddat avgassystem - knappast "raka" rör in till motorn.

Merkava 3-4 är nog den bäst skyddade stridsvagnen i världen, så konstruktörerna har nog tänkt på det med ska du se :? .
Självklart ligger inte motorn oskyddad men en RPG som flyger in genom gallret och exploderar.. Vart tror du kraften från explosion tar vägen? Det lär spränga upp ett stort håll i sidan på vagnen

Nja jag tror inte det de som designat Merkavan måste tänkt på detta, jag menar Rpg-7 är ju inte den ovanligaste vapnet imellanöstern precis och erfarenheter från strid ibebyggelse har de massor av.
Är det ett likadant utsläpp på andra sidan? i många moderna vapensystem så finns det minst en backup av delarna.
Den ser riktigt grym ut iallafall svårt och få in en tråäff på det tornet.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 9 oktober 2003, 14:42

Luno skrev:
KA skrev:

För att ha den så långt fram en RPG 7 som träffar där hade utan problem skickat stridsvagnen på en längre service
Så du tror motorn ligger oskyddad bakom gallret? Avgaserna leds garanterat igenom ett pansarskyddat avgassystem - knappast "raka" rör in till motorn.

Merkava 3-4 är nog den bäst skyddade stridsvagnen i världen, så konstruktörerna har nog tänkt på det med ska du se :? .
Självklart ligger inte motorn oskyddad men en RPG som flyger in genom gallret och exploderar.. Vart tror du kraften från explosion tar vägen? Det lär spränga upp ett stort håll i sidan på vagnen
En RSV granat/raket kommer explodera direkt i det första gallret, sedan kommer det ett antal tjockare plåtar i olika vinklar mm.
Mycket av effekten försvinner då i RSV-strålen, som är bäst mot en stående pansarplåt i samma matrial och tjocklek.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2964
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 9 oktober 2003, 14:53

Ja77 skrev:
KA skrev:

men det är ingen höjdare att ha ett avgas utsläpp på sidan av vagnen
Varför inte det då, bättre att sprida ut varma avgaser mot marken än att sprida dem uppåt.
De flesta vagnarna har avgasutsläpp på sidan, bla Leopard 2.
Min fråga är fortfarande inte besvarad vaför är det inte standard med motorn fram? Konservatism?

Edit: stavfel.

Oftast brukar föraren och skytten sitta där
på merkavan kan även 8 man få plats där bak det är förmodligen därför man flyttat fram motorn + att man ger besättningen lite extra skydd.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 9 oktober 2003, 14:53

Jag tror ni underskattar kraften från en RPG 7 det var ett par M1 Abrams som blev utslagna av RGP i irak kriget och ni tror fortfarande att en Merkava är stridsduglig efter en träff i sidan?

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 9 oktober 2003, 15:06

Luno skrev:Jag tror ni underskattar kraften från en RPG 7 det var ett par M1 Abrams som blev utslagna av RGP i irak kriget och ni tror fortfarande att en Merkava är stridsduglig efter en träff i sidan?
Det kan vara bättre om RSV-stridsdelen träffar ett "hålrum" med flera tunnare plåtar, en att träffa en lite tjockare plåt med känslig utrustning mm på andra sidan.
Sedan tror jag Merkava 3-4 har högre skyddsnivå än M1:orna, framför allt från lätta PV-vapen på nära håll. Tornkransen är bla skyddad bakifrån mot RSV-vapen.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 9 oktober 2003, 15:16

Fast merkava är av dom bästa stridsvagnarna i världen så kan dom bli utslagna. Det var en Merkava MK3 som blev total förstörd av en hemgjord mina och tre av besättning stupade

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 9 oktober 2003, 15:19

Luno: Alla stridsvagnar är sårbara för infanteri särskilt i bebygda trakter där de kan ligga infanteri i varanat fönster med antitank vapen....Sedan ska man även lyckas träffa luftintaget-avgasröret då kan man också spekulera i vad som händer om en RPG-7 träffar kanonröret det borde var lättare att träffa pågrund av storleken.


Men tänk dig ute i öknen fri sikt och inget fientligt infanteri som kan flanka vagnen och ett par 100 T-72 med export sikten 4 kilometer framför vagnen.

Skriv svar