Quiz: Flaggor
- Dag den vise
- Medlem
Re: Flagg-quiz
Åland?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jovisst är det Ålands inofficiella flagga efter frihets- och inbördeskriget. Din fråga.
- Dag den vise
- Medlem
Då är det alltså min tur. Vilken regim som kommit till makten under en revolution hade först en flagga som var så lik ett dåvarande (men inte nuvarande) grannlands att man var tvungen att byta ut den till en som var mer lik landet ifrågas nuvarande flagga(men samtidigt som inte är samma)?Bonus till den medlem som bifogar en bild av flaggan.
- Dag den vise
- Medlem
En ledtråd, flaggan jag talar om fanns bara några år under sjuttonhundratalets slut.
- Dag den vise
- Medlem
Ännu en ledtråd; det är Nederländernas flagga denna fana var mycket lik.
- Dag den vise
- Medlem
En sista ledtråd; Allons enfant de la patrie!
Frankrike
/CvD
/CvD
- Dag den vise
- Medlem
Visst är det Frankrike, men innan jag helt överlämnar frågan till dig vill ja ha en bild på denna första version av trikoloren.
Denna kanske?Dag den vise skrev:Visst är det Frankrike, men innan jag helt överlämnar frågan till dig vill ja ha en bild på denna första version av trikoloren.
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipe ... .svg[/img]
- Dag den vise
- Medlem
Nästan rätt, men det finns faktiskt en ännu tidigare version av trikoloren, och det är just den jag är ute efter.
Jag förslår att du ger svaret, det står helt still på quizen. Du har kanske gett en för svår fråga...
- Dag den vise
- Medlem
Svaret är att den första trikolorens färger låg horisontalt med rött överst, vitt i mitten och blått underst (hittar dock inget bildbevis på nätet för tillfället). Frågan går nu till den som törs ta den!
Jag svarade rätt ju! Den är horisontalt med rött överst, vitt i mitten och blått underst DU behöver bara vända skärmen så ser du detDag den vise skrev:Svaret är att den första trikolorens färger låg horisontalt med rött överst, vitt i mitten och blått underst (hittar dock inget bildbevis på nätet för tillfället). Frågan går nu till den som törs ta den!
- Dag den vise
- Medlem
Fast den skulle ha varit rättvänd för att det skulle ha räknats som rätt. Men då frågan är fri kan du ta den i alla fall.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Då det inte har dykt upp någon fråga på länge så tar jag och ställer en ny fråga. Under sommar-OS i Berlin 1936 upptäcktes att två länder hade likadana flaggor, vilka två länder var det? Och vad gjordes åt det?