Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Ljuddämpare till en pistol?

Om du vet bättre - tipsa!Hans skrev:Vad tyst det vart här![]()
MVH
Hans
grubblar varjagen
Det var ett försök till tips jag gav och MD är i rätt riktningvarjag skrev:
Om du vet bättre - tipsa!
grubblar varjagen
Jag är säker på att just du kan.
MVH
Hans
Är det bakdelen / slutsycket på en engelsk Welrod-pistol?
gissar
/ currahee
gissar
/ currahee
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Nej,currahee skrev:Är det bakdelen / slutsycket på en engelsk Welrod-pistol?
gissar
/ currahee
Sveahk quizzar vidare
- sveahk
Oj, skulle bara kolla vad en Welrod-pistol är...och hamnade tydligen direkt i facit
...
Fråga kommer.
Hans K
Fråga kommer.
Hans K
- sveahk
Intressant är att jag såg en Welrod-pistol för två veckor sedan, t.o.m. fotograferade den...
På samma ställe hittade jag det här blickfånget...
...där vi naturligtvis söker namnet.
Hans K
På samma ställe hittade jag det här blickfånget...
...där vi naturligtvis söker namnet.
Hans K
En mycket ovanlig ''hammerless'' revolver Gatling Dimancea - konstruerad av kapten Haralamb Dimancea i Rumäniens armé.
Tillverkade av den kortlivade engelska firman Gatling Arms Co. i Birmingham.
Fanns i bade .38 och .45 kalibrarna, frågans är en .45:a - vars trumma bara hade fem kamrar, .38:orna hade sex.
Förhoppningen var att Rumänien skulle acceptera vapnet som armérevolver - men det blev en besvikelse.
Dom köpte istället franska Lebel -
Varjag
Tillverkade av den kortlivade engelska firman Gatling Arms Co. i Birmingham.
Fanns i bade .38 och .45 kalibrarna, frågans är en .45:a - vars trumma bara hade fem kamrar, .38:orna hade sex.
Förhoppningen var att Rumänien skulle acceptera vapnet som armérevolver - men det blev en besvikelse.
Dom köpte istället franska Lebel -
Varjag
Hehesveahk skrev:Oj, skulle bara kolla vad en Welrod-pistol är...och hamnade tydligen direkt i facit...
Fråga kommer.
Hans K
Jag tittade med fingrarna på en Welrod på Hunts(?) vapenauktion för några år sedan, det hade varit extremt trevligt med en sådan i vapenskåpet...
Vi får väl se om mina samlingsplaner sätts i verket någon dag.
Som kuriosa har firman Brügger & Thomet nyligen lanserat en modernare version av Welrod.
Wehrtechnische Studiensammlung Koblenz?sveahk skrev:Intressant är att jag såg en Welrod-pistol för två veckor sedan, t.o.m. fotograferade den...
MVH
Hans
- sveahk
Inte oförväntat var det varjag som prickade in rätt svar...
...så står det...och bilden är som Hans förmodar mycket riktigt tagen i Wehrtechnische Studiensammlung Koblenz. För varje "Waffen-Narr" ett måste. Allt mellan himmel och jord, och ibland under den också. Bara handvapen-samlingen består av ca. 10.000 objekte.
Men om man önskar besöka samlingarna är det nog bäst att skynda på. De finansiella orosmolnen gör att huset ev. kommer att stängas för allmänheten - det hänger i luften.
Om man nu är där, så rekommenderar jag varmt att gå runt hörnet och besöka Fachbuchhandlung Collectiana - helt avstämd på vad som visas i "museet". 25.000 militära titlar om ALLT - även på icke-tyska språk...fört av "gamla" fru Christine Wirtz, som säger att hon håller öppet så länge Studiesamlingarna är öppna för allmänheten.
Varjag tar skott...
Hans K
...så står det...och bilden är som Hans förmodar mycket riktigt tagen i Wehrtechnische Studiensammlung Koblenz. För varje "Waffen-Narr" ett måste. Allt mellan himmel och jord, och ibland under den också. Bara handvapen-samlingen består av ca. 10.000 objekte.
Men om man önskar besöka samlingarna är det nog bäst att skynda på. De finansiella orosmolnen gör att huset ev. kommer att stängas för allmänheten - det hänger i luften.
Om man nu är där, så rekommenderar jag varmt att gå runt hörnet och besöka Fachbuchhandlung Collectiana - helt avstämd på vad som visas i "museet". 25.000 militära titlar om ALLT - även på icke-tyska språk...fört av "gamla" fru Christine Wirtz, som säger att hon håller öppet så länge Studiesamlingarna är öppna för allmänheten.
Varjag tar skott...
Hans K
Instämmer. http://www.yelp.de/biz/collectiana-koblenz väl värt ett besök.sveahk skrev:Fachbuchhandlung Collectiana
MVH
Hans
Tack sveahk
...ser att tyskarna envisas med att kalla .38:a för 9mm. Quatsch - Inga verktyg i England för 9mm fanns när Gatling gjorde revolvrarna -
Men det var en passus. Tillbaka i tiden och ett - - som blivit synonymt med ett visst vapen......vilket?
Varjag
...ser att tyskarna envisas med att kalla .38:a för 9mm. Quatsch - Inga verktyg i England för 9mm fanns när Gatling gjorde revolvrarna -
Men det var en passus. Tillbaka i tiden och ett - - som blivit synonymt med ett visst vapen......vilket?
Varjag
- sveahk
Om det är en idegran eller engelska yew tree, kanske ett Robin Hood verktyg, the Longbow...?
Hans K
Hans K