Quiz: Rysslands historia

Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Rysslands historia

Inlägg av varjag » 18 juli 2012, 13:27

Lasse Odrup skrev:En okvalificerad gissning är att de försumliga var de krigsfångar som Finland tog under vinterkriget. Några avrättades när de kommit hem till sovjetparadiset men c:a 5000 placerades i Gulag.
Men vilka var i så fall de 20000 - 30000 "handupphållare" som lägren ursprungligen var byggda för?
Jodå Lasse Odrup, det är alldeles riktigt. Finland repatrierade omkring - 5570 sovjetiska krigsfångar 1940 och det är dom frågan handlade om.
Redan före repatrieringen, anlände i Finland ett specialkommando om 50-60 man från NKVD, vars uppgift var
''skapa klarhet om de tillfångatagnas ställning'' - SAMT, inte minst, vara helt säkra på att varenda en utan undantag - skulle återbördas till Moderlandet.
''Klarheten'' gällde naturligtvis om individer gett sig frivilligt och om de på något sätt ''hjälpt fienden''........ 8-)

Allesammans skickades per järnväg (med NKVD vakter på tågen!) - tillbaka till Yuski-lägren. Där noggrannare silduk kunde appliceras rörande deras ''hållning'' under kriget. Hållningen - måste ha varit urusel enligt sovjetiska begrepp....

Omkring 500 av dom tilldelas ''nio gram'' var i Yuski. 4354 man dömdes till katorga i från 5 - 8 år.
Katorga = Hårt Arbete i GULAG. Detsamma som en utdragen dödsdom.
Domarna lär ha utdelats utan logik - amputerade förfrysningsfall ''kunde få en Åtta'' - medan en oskadad lyckost kom undan med en Femma.
Enkel matematik visar att det var bara omkring 13% av fångarna som varit Oförvitliga Sovjetmedborgare & Soldater.

Körde delvis denna fråga för att skingra utopierna om att sådana öden enbart drabbade de sovjetsoldater som togs till fånga av tyskarna 1941-45. Om, varom världen bara fick insikt genom Solzhenitsyn på 1970-talet.
Som givetvis sargade sina ansikten och revo sina kläder i bestörtning... över Sovjetregimens grymhet.
Bara en liten påminnelse om att de verkliga förhållandena - även gällde 1939-1940!

Ja så - dom 20000 - 30000 ''handupphållarna'' - vilka var dom?

Jo - det var det fångantal som Röda Armén beräknades ta - på sin Segermarsch till Helsingfors! För vilka Yuski-lägren
anlagts :)

Din fråga, Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 18 juli 2012, 15:42

Tackar. Det här var något nytt även om jag hade på känn att de 5000 var de krigsfångar som togs av Finland under vinterkriget.

Vi går över till något åtminstone lite mindre tragiskt. Bilden visar en kreativ människa men för vissa är han mest känd som hattmakare eller snarare hattkreatör. Vilken huvudbeklädnad talar vi om?
Bilagor
Kreatör.jpg
Kreatör.jpg (29.28 KiB) Visad 263 gånger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 18 juli 2012, 20:30

Vår hatt- och uniformskonstruktör hade som sagt många strängar på sin lyra men det är huvudbonaden som blivit mest berömd i militäriska kretsar även om han var en erkänd målare.
Vilken huvudbeklädnad söker vi?
Bilagor
Aljenusjka.jpg
Aljenusjka.jpg (90.06 KiB) Visad 254 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 juli 2012, 21:16

Whoops - där knyckte vår Lasse O. en fråga som jag hade ''på hyllan'' - :D
Viktor Vasnetsov - konstnären som designade Budyenovkan - tygmössan som kommit bli symbolen för
20- och 30-talens sovjetsoldater.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Budenovka

Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 18 juli 2012, 21:30

varjag skrev:Whoops - där knyckte vår Lasse O. en fråga som jag hade ''på hyllan'' - :D
Viktor Vasnetsov - konstnären som designade Budyenovkan - tygmössan som kommit bli symbolen för
20- och 30-talens sovjetsoldater.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Budenovka

Varjag
Ja, vad finns det mer att tillägga utom att jag till min tillfredsställelse kunnat hinna före varjagen i en klassisk rysk fråga :D

Varjagen hittar nästa ryska beklädnad eller något annat specifikt ryskt.

Lasse O

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 juli 2012, 23:35

Tack Lasse O. - budyenovkan var en bra fråga, så vi tänker uppenbarligen i ganska lika spår :)
Varjagen hittar nästa ryska beklädnad
Ryssland har ju knappast varit känt för modekläder. Men däremot excellerat i järnpraktisk utrustnig för de ryska vintrarna. Vilka gjort mången rysslandsresenär - i både lovliga och olovliga ärenden - gröna av avund.....

Vi söker TRE sådana saker - vilka kan dom vara?, Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 19 juli 2012, 12:39

Åtminstone en av dem måste vara "telogreikan", den vadderade jackan.
Om de andra två skall vara typiskt ryska saker så blir det knepigare. T ex björnskinnsmössor används över hela världen och filtstövlar är inte okända t ex här i Finland. Min hustru brukar använda sådana på vintern men då håller jag mig några meter ifrån henne, ty hiskligare fotplagg än filtstövlar finns inte, särskilt inte på kvinnor.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 juli 2012, 13:03

Lasse Odrup skrev:Åtminstone en av dem måste vara "telogreikan", den vadderade jackan.
Om de andra två skall vara typiskt ryska saker så blir det knepigare. T ex björnskinnsmössor används över hela världen och filtstövlar är inte okända t ex här i Finland. Min hustru brukar använda sådana på vintern men då håller jag mig några meter ifrån henne, ty hiskligare fotplagg än filtstövlar finns inte, särskilt inte på kvinnor.
Och vår Lasse O. knäckte den gåtan utan svårighet :)
För att hålla sig varm i isande kyla, måste först Fötterna - vara varma. För vilket de ryska valenki - svarade...

http://en.wikipedia.org/wiki/Valenki

- sen Kroppen, som skyddades av den vadderade jackan - telogreikan

http://www.google.com.au/#hl=en&output= ... 23&bih=542

- och sist, Huvudet , som täcktes av Ushankan

http://en.wikipedia.org/wiki/Ushanka

Om man studerar frusna likhögar av sovjetsoldater, vintern 1941/42 - noterar man lätt att dom har befriats från sina
valenkis, telogreikas och ushankas. Av desperata tyska soldater, som frös ihjäl i sina ''cell-ull''-uniformer.
Ryssarna frös också - men i de flesta fallen, inte - ihjäl...
Valenki - skulle vara Tre Nummer för Stora för foten - och ge plats till ryska fotlappar och plenty av torrt hö - det höll sovjetfossingarna vid liv. När tyska Knobelbecher (järn-nitade läderstövlar) - ledde till omedelbar förfrysning!

Lasse pulsar vidare i snön!
Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 19 juli 2012, 14:35

Nu är varjagen alldeles för vänlig eftersom jag bara tänkte högt :D men vi pulsar vidare i snön, vilket jag f ö har gjort alldeles för mycket. Numera har kläder mot kyla bara ett akademiskt intresse för mig och helst kurar den äldste Bouvieren och jag ihop oss framför den öppna spisen vid dåligt väder.

Nå, valenkin och usjankan var nya begrepp för mig. Tydligen sker det också numera en export av pälsmössor till väst, förmodligen till vissa aktivisters förtret.

En annan vara som har exporterats från Ryssland omfamnades av miljoner människor men exporten skedde bara under några få år och avbröts 1892, då myndigheterna i flera länder stoppade verksamheten.

Vilken export talar vi om? Bilden ger en ledtråd.
Bilagor
Sickan & Edvin.jpg
Sickan & Edvin.jpg (30.39 KiB) Visad 218 gånger

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 19 juli 2012, 22:30

Och det är inte kokain som Sickan använder sig av men filmens titel ger svaret på St Petersburgs tvivelaktiga exportsuccé 1889 till 1892.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 juli 2012, 22:54

En influensaepedemi kallad Ryska Snuvan......,Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 20 juli 2012, 12:06

varjag skrev:En influensaepedemi kallad Ryska Snuvan......,Varjag
Visst är det så men det var faktiskt en pandemi, inte en epidemi. Ungefär en miljon människor anses ha dött av ryska snuvan som först rapporterades i St Petersburg, därav namnet.
Vågar man gissa att ursprunget låg någonstans i Asien?
Symptomen var typiska: den hastigt påkommande sjukdomskänslan med kroppsvärk och smärtor i korsryggen, dov huvudvärk, frossbrytningar och symptom från svalg och luftvägar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3663443

Ledtråden är en bild från filmen Ryska snuvan med bl a Sickan Carlsson och Åke Söderblom. Filmen är en blodig drift med dåtidens bolsjevism och dyrkan av profeten Marx. Den fick dåliga recensioner i Ny Dag.

Varjag hostar vidare.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 juli 2012, 13:50

Vågar man gissa att ursprunget låg någonstans i Asien?
Jo - alldeles säkert! Det mesta ''onda'' kommer från öster - :D Själv gick jag ned med den s.k. ''Asiaten'' på sent 50-tal
det var ett Helvete! varjagen låg verkningslös ''på varv'' i fjorton dagar och stapplade i ytterligare fjorton - innan livsandarna återvände!
Och - tack för frågan Lasse O.
En f.d. svensk Statsminister i diskussion om en sovjetisk ministerkollega - utbrast upprört:

Tror Ni att Herr Xzxzxzxzx ljuger?

Ja - det tror jag

...mm..men detta är ju oerhört...absolut otänkbart!

Vem var den sovjetiske ministern? Den svenske f.d. Statsministern - och vad handlade diskussionen om?

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 20 juli 2012, 23:44

den f.d.Statsministern var i många avseenden en ganska -
inskränkt.jpg
inskränkt.jpg (6.86 KiB) Visad 175 gånger
- herre :wink:

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 juli 2012, 01:50

Ett fragment. Det år Östen Undén, under sex dygn i oktober 1946 tillförordnad statsminister. Men russen han talade med? Ingen aning. Möjligen kan det ha handlat om Wallenberg.

Låst