Quiz: Andra världskriget
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Quiz: Andra världskriget
Bravo. Men hur mycket kaffe fick man ta ut?
currahee skrev: ↑22 april 2020, 20:43Tobak och kaffe
Ransonering började den 27 maj 1942 och även vid tobaksransoneringen tillämpades ett poängsystem, i huvudsak baserat på råvarukvantiteten i de olika produkterna. Man sammankopplade tobaksvaror och kaffe. Den som tog ut tobakskort fick avstå en viss del av kafferansonen.
/ currahee
VarjagInlägg av varjag » tis maj 03, 2005 12:17 pm
Som vanligt - väcker Östgörakorrespondenten's - radannonser impulser. Måste kommentera Hans av 2:a maj och 'förlorade kaffekort'. Detta gäller ransonerings-korten, som var livsviktiga och bara utficks månadsvis mot s.k. Personkort. Bland de viktigaste, var 'kaffe' - 'matfett' och 'kött/fläsk' - korten. För er som trodde att kaffekorten gällde kaffebönor - tänk om. Här var det rostade ekollon och annat krafs som bryggdes till en svart dryck i s.k. 'surr' = surrogat. Det 'finaste' surrogaten kom från Tyskland och hette 'Dosca-Frank' - brunsvarta runda kakor i röd pappersrulle, som maldes på kaffekvarn till pulver och lades i kokande vatten - eller silades genom 'Melitta-påse' (uppfanns c:a 1924) - så att den eftertraktade mörka brygden kunde avnjutas. På att spå - i kaffesump, var inte en tanke!
Ett halvt kilo per 15 veckor har nämnts ibland. Jag gissar att det kunde variera olika år... Och volymprodukten som folk faktiskt drack var givetvis surr; dvs de olika surrogaten.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
På tal om kaffe-surr. Minnet kommer från min barndom. (Polen 60-talet). Vi hade faktiskt Kawa zbozowa, dvs Säd-kaffe, som en kommersiell produkt, fastän det gick att köpa kaffe i affärerna. Var faktiskt ganska gott.
Användes gärna som något slags kaffe för barn, men säkert också många vuxna drack ibland. Ganska billigt och ganska gott, som sagt.
Användes gärna som något slags kaffe för barn, men säkert också många vuxna drack ibland. Ganska billigt och ganska gott, som sagt.
Tack! Skall fundera lite å återkommer.
Ja, nu har jag det.
Det är en hyfsat välkänd person.
Senast redigerad av 2 StefanZ, redigerad totalt 23 gång.
Jag var läkare till yrket, barnläkare till specialitet. (Men under krigstid var jag militärläkare) Jag var duktig så jag städslades gärna som privatläkare hos de rika. Men jag hjälpte allra helst de fattiga. Jag skrev mycket, jag engagerade mig socialt. Jag menade att det är fattigdom och förtryck som skapar kriminalitet och dåliga seder, inte tvärtom. Under min tid som ung läkare upptäckte man orsaken till många smittsamma sjukdomar; att de orsakades av bakterier och virus. Det fanns inga effektiva botemedel än, så många föräldrar försökte isolera och överbeskydda sina barn. Felaktigt, tyckte jag. Det är därför jag skrev om "Barnets rätt till sin egen död". Barnen måste testa, måste leka, måste uppleva, ja måste ta risker. Även om det går illa ibland...
Jag anlade flera barnhem. Jag ville att barnen skulle fostras där till goda medmänniskor och goda medborgare. Jag var mycket för barnens rättighet och deras rätt till kärlek till dem. Jag tycker nog att jag lyckades bra!
Så kom nazisterna, så kom kriget.
Jag överlevde inte nazismen. Inte jag och inte flertalet av mina barn jag försökte skydda. Men minnet om mig och vad jag försökte uppnå, mina skrifter och mina idéer lever kvar... Så även minnet och röster om och av mina barn...
Vem är jag?
Jag anlade flera barnhem. Jag ville att barnen skulle fostras där till goda medmänniskor och goda medborgare. Jag var mycket för barnens rättighet och deras rätt till kärlek till dem. Jag tycker nog att jag lyckades bra!
Så kom nazisterna, så kom kriget.
Jag överlevde inte nazismen. Inte jag och inte flertalet av mina barn jag försökte skydda. Men minnet om mig och vad jag försökte uppnå, mina skrifter och mina idéer lever kvar... Så även minnet och röster om och av mina barn...
Vem är jag?
Skulle bli förvånad om det vore någon annan än Janusz Korczak
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."
Mången tack för det.
Med detta anagram söker jag en plats som var en viktig järnvägsknut till ett förintelseläger.
Ark War Usa
Jaha, vi befinner oss i Galizien
Synd det inte var japanska regissörer - annars hade jag svarat Kurasawa. Nu får jag ta fram kartboken.
Jaså, historiskt sett ligger både förintelselägret och anagrammet i den historiska regionen Galizien, men under kriget hamnade de i varsitt distrikt, åtskilda med inte mer än en halvmara.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Wikipedia skrev:Under andra världskriget deporterades tusentals judar från Rava-Ruska till det nazistiska förintelselägret Bełżec.
Stämmer bra det, Rawa-Ruska blev ett nav för deportationer av judar från hela Galizien på dess väg till gaskamrarna i Belzec.
Holsten får ta över.
Holsten får ta över.