Quiz: Tidigmodern tid
Re: Quiz-Tidigmodern tid
Enbart bilden kanske är lite väl svår (inser jag i efterhand) så jag lägger till ett par ledtrådar:
På sätt och vis är hans verk tidstypiska för slutet av tidsepoken men kanske inte som man normalt tänker sig det.
Född i Frankrike, adlig. När han dör så har vi hunnit in i "Revolutionernas och Imperialismens tid" men drygt 66% av hans liv ligger inom tidsepokens ramar. Han tillbringade cirka 38% av sitt liv i olika former av fängsligt förvar.
Hans kanske mest namnkunniga verk författades på ett lite udda format.
På sätt och vis är hans verk tidstypiska för slutet av tidsepoken men kanske inte som man normalt tänker sig det.
Född i Frankrike, adlig. När han dör så har vi hunnit in i "Revolutionernas och Imperialismens tid" men drygt 66% av hans liv ligger inom tidsepokens ramar. Han tillbringade cirka 38% av sitt liv i olika former av fängsligt förvar.
Hans kanske mest namnkunniga verk författades på ett lite udda format.
Några ledtrådar till:
Blev generallöjtnant vid 24 års ålder, men det är inte för sitt krigiska värv som han blivit känd. Han var en libertin och han har fått låna sitt namn till ett substantiv. Bilden ovan är det enda kända porträttet.
Blev generallöjtnant vid 24 års ålder, men det är inte för sitt krigiska värv som han blivit känd. Han var en libertin och han har fått låna sitt namn till ett substantiv. Bilden ovan är det enda kända porträttet.
Det är ju Markis de Sade för tusan!
Karaktären bäst skildrad i ''120 Days of Sodom'' -
(men så klart har jag läst den...
)
Varjag
Karaktären bäst skildrad i ''120 Days of Sodom'' -
Varjag
Ka-tjing!
Varjag vinner äran och nästa fråga.
Varjag vinner äran och nästa fråga.
Tack Axial
En - - vari - - gjorde en betydande upptäckt.
Vem var mannen, vad hette skeppet - och vad upptäckte han?, Varjag
En - - vari - - gjorde en betydande upptäckt.
Vem var mannen, vad hette skeppet - och vad upptäckte han?, Varjag
Skeppets namn - i översättning var ''Lilla Duvan''. Upptäckten - var en hel kontinent!
Varjag
Varjag
Han var den förste europé som landsteg på den kontinent där varjagen bor.....
, Varjag
Då blev det lättare – Holländaren Willem Janszoon som med skeppet Duyfken 1606 som förste europé når Australiens fastland? Duyfkenser inte ut som ett riktigt högsjöfartyg utan mer som någon äldre fartygstyp?
Och då blev det träff! Janszoon landade i Carpentariagulfen i närheten av nuvarande Weipa - och blev den förste europé som satte fossarna på Oz-jorden.Amund skrev:Då blev det lättare – Holländaren Willem Janszoon som med skeppet Duyfken 1606 som förste europé når Australiens fastland? Duyfkenser inte ut som ett riktigt högsjöfartyg utan mer som någon äldre fartygstyp?
Du har rätt om Duyfken - ett litet skepp - lämpad för de rekognoseringsturer holländarna gjorde från Java.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duyfken
1999 byggdes en replika av henne i Perth. Helt i ek. Som bara kunde anskaffas - från Lettland
http://en.wikipedia.org/wiki/Willem_Janszoon
Amund sätter ny kurs, Varjag
Tack Varjag, jag fortsätter med att helt enkelt undra vad som hände i Sverige den 18:e februari 1753?
Kan det vara då som den gregorianska kalendern infördes i Sverige? Årtalet vet jag stämmer, men jag har inte kollat upp datumet.Amund skrev:Tack Varjag, jag fortsätter med att helt enkelt undra vad som hände i Sverige den 18:e februari 1753?
Den frågan blev inte långlivad.ERland skrev:Kan det vara då som den gregorianska kalendern infördes i Sverige? Årtalet vet jag stämmer, men jag har inte kollat upp datumet.Amund skrev:Tack Varjag, jag fortsätter med att helt enkelt undra vad som hände i Sverige den 18:e februari 1753?
Du har helt rätt, den 18:e februari har aldrig inträffat i Sverige utan efter den 17:e blev det 1:a mars direkt för att hinna i kapp den Gregorianska kalendern.
ERland tar därmed över frågeställandet - Varsågod!
Tack för det Amund! Då frågar jag följande:Amund skrev:ERland tar därmed över frågeställandet - Varsågod!
Vilka två viktiga händelser i Sveriges historia inträffade, enligt den gregorianska kalendern:
1. 16 november 1632 ?
2. 11 december 1718 ?
GIIA respektive KXII dödsdagar?
Stämmer bra det, för som framgår av förra frågan hade vi när dessa händelser inträffade ännu inte infört den gregorianska kalendern i Sverige, utan vi känner dessa dagar under de datum de inträffade i den julianska kalendern.Der Löwe skrev:GIIA respektive KXII dödsdagar?
Din fråga, Der Löwe (von Norden?).