Quiz: Rysslands historia
Re: Quiz: Rysslands historia
På resa till Fjärran Östern. 
Nu har jag gått igenom hela "Vem är vem i Sovjetunionen" men inte ett spår efter en tyska som kommit upp sig i hierarkin, en dotter (?) vid namn Eva, frotterat sig med Kaganovitj och slutat sina dagar i Sibirien.
Kan jag få tillbaka de här timmarna av mitt liv?
Kan jag få tillbaka de här timmarna av mitt liv?
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Gissar på Nadezjda Krupskaja, Lenins fru. Får det inte helt hundra att gå ihop med ledtrådarna men hon bodde ändå i München och hamnade efter Lenins död i opposition till Stalin men togs till nåder och fick fortsätta vara med att driva sina idéer inom utbildningsväsendet och blev högt uppsatt.
Men egentligen var väl hennes enda uppgift att vara Lenins änka och inte ens det jobbet kunde hon vara säker på, åtminstone inte enligt Stalin?liljen skrev:Gissar på Nadezjda Krupskaja, Lenins fru. Får det inte helt hundra att gå ihop med ledtrådarna men hon bodde ändå i München och hamnade efter Lenins död i opposition till Stalin men togs till nåder och fick fortsätta vara med att driva sina idéer inom utbildningsväsendet och blev högt uppsatt.
Förlåt Lago och Liljen.
Nu skäms jag, jag har nog försökt vara alltför kryptisk i överkant här och försökt få alla att tänka fel, och lyckats alltför bra. Hur ska jag nu komma ur det här med hedern i behåll?
Det är krig (men inte i Sovjet), det är sensommar, och hon... är ingen person
Det är krig (men inte i Sovjet), det är sensommar, och hon... är ingen person
lago skrev:Kan jag få tillbaka de här timmarna av mitt liv?
Det är bara roligt med kryptiska frågor. Man lär sig alltid något nytt
fast lago är inte en mm närmare svaret.
Transsibiriska järnvägen? Sergej Witte var ju av tysk härstamning och Kaganovitj järnvägsminister och spåret slutar i Fjärran Östern. Lena kan vara den sibiriska floden...
Men en komet?
Men en komet?
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Ja, den här var lurig. Folk gillar ju marinhistoria här så man kanske skulle anat att något sådant var på g....
jag gissar nu på tyska hjälpkryssaren "Komet" som med hjälp av diverse sovjetiska isbrytare med pampnamn sommaren 1940 tog sig igenom nordostpassagen och sedan skrämde upp britterna ända nere på Nya Zealand.
jag gissar nu på tyska hjälpkryssaren "Komet" som med hjälp av diverse sovjetiska isbrytare med pampnamn sommaren 1940 tog sig igenom nordostpassagen och sedan skrämde upp britterna ända nere på Nya Zealand.
Bugar för liljen.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, det var inte illa. Isbrytaren Kaganovitj eskorterar "Hitlers Pirater". Jag tänkte i termer av båt, men med början då Lenin ännu blott var levande och inte mer levande än de levande.
Där satt den!liljen skrev:Ja, den här var lurig. Folk gillar ju marinhistoria här så man kanske skulle anat att något sådant var på g....
Fram till mitten av augusti 1940, efter att ha drivit omkring utanför Novaja Zemjla i Barents hav sattes kurs mot Matochkinsundet som förbinder Barents hav med Karahavet. Den 14:e tog man ombord två ryska lotsar, efter lite besvär assisterade slutligen världens då kraftigaste isbrytare Lenin henne till Vilkitskijsundet där isbrytaren Stalin mötte upp den 26:e, de tre fartygen förtöjdes intill varandra och kaptenerna intog förfriskningar ombord på Stalin. Dagen efter återvände Lenin till Karahavet och Komet hjälptes ut till öppet vatten i Laptevhavet och blev åter ensam den 28:e, nu med ledtråden som Lago löste
Komet hade då alltså floden Lena på sin styrbordssida.Med Lena vid sin sida
Nu gick det bra på egen hand ett tag, men två dagar senare kom Pacifikflottans isbrytare Kaganovitch till undsättning och hon fick följa henne tätt i hälarna eftersom isläget försämrades. Komet fastnade flera gånger och man fick även roderskada bl.a, men nu var det den 1:a september och det värsta var över. Ryssarna påstod att det fanns amerikanska krigsskepp i Berings sund och ville därför att Komet skulle återvända till Europa, men kapten Eyssen stod på sig och tog sig på egen hand vidare och den 5:e var man framme vid Berings sund.
Liljen fortsätter mycket välförtjänt!
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Tack!
Vi prövar istället med i allra högsta grad levande historia.
Vem har vi på bilden och vad är det för speciellt med henne?
Vi prövar istället med i allra högsta grad levande historia.
Vem har vi på bilden och vad är det för speciellt med henne?
- Bilagor
-
- sv.jpg (27.79 KiB) Visad 2641 gånger
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Gör mig inga illusioner om att det här var en lätt fråga.
Ni behöver inte kunna hennes namn, men vad som är speciellt dock. Ledtråd nedan:
Ni behöver inte kunna hennes namn, men vad som är speciellt dock. Ledtråd nedan:
- Bilagor
-
- l.JPG (15.11 KiB) Visad 2617 gånger
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Ny ledtråd.
Vad är det för grupp människor kvinnan tillhör och vad har de gemensamt?
Vad är det för grupp människor kvinnan tillhör och vad har de gemensamt?
- Bilagor
-
- två.jpg (34.57 KiB) Visad 2599 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Rör det sig om de s k gammeltroende? Göra korstecken med två i st f tre fingrar?