En sak bara, den här typen av argumentation...
Jag har personligen hört sådana historier från några judar som hade flytt till Sovjet och som såg polackerna som större hot än tyskarna. Jag vet inte vilka åtgärder som skulle ha varit "helt främmande i mellankrigstidens Polen", men tydligen tillämpades åtgärder som gjorde att judarna blev rädda för och fientligt inställda mot polackerna.
....påminner om: "En frusen KB-elev har sagt till mig i matkön att......och det måste vara sant".
Jag tänker inte svara på MC´s kommentarer här då jag känner att jag har bemött hans selektiva historieuppfattning tillräcklig många gånger.
Men en sak är viktig att ta upp och det är hans påstående om att Polens judar välkomnade den Röda armén i september 1939. Det är sant att så var fallet, men var vanligast bland judar som var fattiga, unga eller kommunister. Faktum är att många av dessa gjorde sig skyldiga till fruktansvärda övergrepp mot polska bönder och markägare eller kolonisatörer.
Att Polens judar inte skulle ha fått nog av det sovjetiska systemet är bara strunt. När nazityska repatrieringskommissioner började att åka runt i städer i fd östra polska områden, bl a Lwow, så anmälde sig tiotusentals polsk-judiska flyktingar till repatriering. De gjorde det av flera skäl, de ville inte bli sovjetiska medborgare, de ville inte förlora egendom i polska områden som annekterats av Tyskland och de hade fått nog av sovjetisk "gästfrihet". Vad gjorde sovjeterna med dessa polsk-judiska flyktingar? Jo, man deporterade dem österut som bestraffning.
Källa, Jan T Gross, Revolution from abroad.