Quiz: Heraldik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Heraldik-quiz
Från Finland till mer sydliga breddgrader, vapnet för en stad men vilken?

Salisbury i Zimbabwe, numera känt som Harare.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det är rätt. Kärvarna syftar på jordbruket och liljorna kommer från Kapprovinsens vapen, syftande på att många av stadens grundläggare utvandrat därifrån. Sköldhållarna är två sabelantiloper tagna från Rhodesia/Zimbabwes vapen och de bär sköldar med emblem för gruvverksamheten (hacka) och försvaret av staden (ett gevär). Lejonet i hjälmprydnaden är från Cecil Rhodes vapen. Valspråket vilket översatt blir ungefär "I diskriminering säkerhet" och är från familjen Traills vapen och syftar inte på rasdiskriminering utan på det nogranna valet av platsen där staden anlades. Detta vapen tilldelades av College of Arms 1939 och ersattes 1986 av ett nytt vapen för Harare.
Puh, jag har haft lite brådis de senaste dagarna, så jag får slänga in en lätt en - nå mottot suddade jag, annars hade det blivit allt för lätt
Ett familjevapen...
- Bilagor
-
- Nudå.jpg (25.03 KiB) Visad 1048 gånger
Vapnet är skapat för en fiktiv person (och hans släkt).
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Lord Peter Wimsey?
Så sant så. "Den mest trovärdiga manliga karaktär skapad av en kvinnlig författare" som jag ungefär minns ha läst på nätet när jag sökte efter vapnet. Hur som helst, Tyska orden går vidare.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ok, kan förstå att du täckte över valspråket som lyder "As my wimsey takes me". Nå ett nytt vapen, denna gång ett välkänt företag:

- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det är helt rätt, frågan är din Krook.
Måhända enkel men jag har en underliggande syfte
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Forshaga?
Forshaga är rätt!
Mitt underliggande syfte var att göra reklam för en kulturskatt, nämligen våra svenska kommunvapen.
Mitt underliggande syfte var att göra reklam för en kulturskatt, nämligen våra svenska kommunvapen.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ja det var ju ett lovvärt initiativ, alla svenska kommuner har nu också skaffat sig vapen med Tomelillas glada av silver i rött fält som det sista. Återkommer med ett nytt vapen.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ett nytt vapen, denna gång en spansk conquistadors vem?