Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia

Låst
Giancarlo
Medlem

Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia

Inlägg av Giancarlo » 2 april 2011, 02:37

Svår där, Varjag...

Tror inte det blir enklare nu.

Följande vers och bild är relaterat till en stor händelse i Afrika:
Kom, kom / hej hej
Gör det, gör det / hej hej
Kom, kom / vem var det som ropade?
Det var jag!
Bild

Vadå?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 2 april 2011, 15:50

Trots militärparaden på bilden är frågan kulturell, och sportslig.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 2 april 2011, 23:16

Jag söker en mycket populär låt!

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 3 april 2011, 09:57

En populär låt som associeras starkt med ett stort evenemang som tog plats i Afrika förra året.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 3 april 2011, 22:00

Evenemang, Afrika, sportsligt - förra året - ja vad kan det vara? :D

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 4 april 2011, 18:18

Waka waka någon?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 4 april 2011, 18:32

Ja alltså, evenemanget är ju så klart Fotboll-VM. SydAfrika har ju arrangerat tre jätteturneringar sedan den politiska omvälvningen. De har haft VM i Cricket, Rugby och Fotboll. Men det musikaliska går jag bet på. Jag är antagligen för gammal.

Däremot vet jag en hel del om SydAfrikansk populärmusik på 60- 70- och 80-talen. För då var jag där i jobbet vid många och långa tillfällen. Men sedan 1990 har jag enbart följt med på TV. Och Fotboll-VM kolliderade med en eländigt intensiv arbetsperiod så det blev väldigt fragmentariskt.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 6 april 2011, 16:48

Ja fotbolls-VM är rätt. Det jag sökte var Zangalewa, en kamerunsk slagdänga som skrevs på 80-talet för kamerunska militärmarscher som sen skrevs om av Shakira och blevofficiell vm-låt och en jättehit.

Refrängen som jag översatt ovan från franska; lyder så här på originalspråk:
Zaminamamina hehe
waka waka he he
Zaminamina Zangalewa
Anawa a'a
Den är skrivet på en mycket förenklad variant av språket Fang (i södra Kamerun, Ekv. Guinea och Gabon) som talades i de inhemska fri-franska trupperna under andra världskriget som ett slags gemensamt kreolspråk för soldater som hade många olika modersmål, i Kamerun är detta ett typiskt militärspråk fortfarande.

Frågan är dock fri!

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 7 april 2011, 08:34

Då slänger jag in en fråga.

Jag söker en hamnstad. Den ligger i ett land som bara har två hamnar. Den jag söker är den mindre hamnen. Precis som så många andra länder i Afrika och Mellanöstern var detta tidigare en koloni. Med en Guvernör. I början var Guvernören stationerad i just denna hamnstad. Det fanns också ett antal Svenskar där. Lycksökare, Missionärer och Sjömän som bemannade de lokala ångfartygen. En av dessa skrev många skildringar om livet i kolonien. Ett liv som var ganska hårt. Innehållet i en av dessa skildringar har jag i färskt minne fast det var många år sedan jag läste det:

När Guvernörens hustru skulle bada i floden (som flyter förbi staden) måste speciella säkerhetsåtgärder vidtas. Floden vimlade nämligen av krokodiler. Det som man gjorde var att ett antal "lokala invånare" fick vada ut i vattnet och bilda en skyddande halvcirkel. Innanför denna kunde Guvernörsfrun vada ut i vattnet och doppa sig.

Vilken stad är detta.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 april 2011, 13:10

Kan det vara Takoradi???, Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 7 april 2011, 19:59

Nej. Takoradi är det inte. Men jag skall komma med en ledtråd.

Det här landets två hamnar ligger i en flod. Den inre hamnen, som är den större ligger så långt upp man kan segla från havet i denna stora flod. Därför att sedan kommer ett (för sjöfarten) förargligt vattenfall. Den andra och mindre hamn som jag frågar efter ligger längre ut. Sedan kan man undra varför denna yttre hamn över huvud taget kom till när merparten av landets rikedomar finns att finna längre in. Men skälet till att det över huvud taget blev en hamn längre ut är att mellan de här två hamnarna finns starka strömdrag och en jättevirvel. Ting som inte var lättforcerade för äldre tiders fartyg. Och som inte ens i dag är "piece of cake". Men när kolonialismen etablerades var den så långt in som det var förnuftigt att föra havsgående fartyg och därför var det ett naturligt "residens" också för guvernören.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 7 april 2011, 22:22

Banana i Kongo?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 8 april 2011, 07:01

Stellan närmar sig. Men det är inte riktigt.

Banana ligger förvisso i närheten. Disponeras av rätt land till och med. Men Banana är en liten markplätt som ligger i Cabinda som tillhör Angola, dvs Portugal under kolonialtiden. Banana hyrdes av Congo, dvs Belgien under kolonialtiden, för att vara lotsplats och radiostation. Platsen disponeras än i dag av Congo. Här ligger "Banana Pilot" och "Banana Radio". Detta ligger alltså vid inloppet till den stora floden som sträcker sig genom hela landet. Och man måste passera över riksgränsen Cabinda/Congo för att komma till den här hamnen som också var Guvernörens säte i början. En god bit längre upp i floden ligger den större hamn som numera är dominerande.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 april 2011, 19:22

Boma?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 9 april 2011, 21:06

Yessir.

När jag ställde frågan trodde jag att någon skulle "ta den" på rotmos. Men så blev det inte. Hur som helst - När man ankommer med fartyg till Congo (eller Zaïre som det hette i många år) så är det första man möter lotsen som kommer ombord utanför "Banana". Så fortsätter man upp för Congofloden till Boma. Vilket är den ursprungliga hamnstaden. Efter ytterligare många timmars seglation passerar man den så kallade "Djävulsgrytan" som är en jättelik virvel med en diameter på många hundra meter där vattennivån inne i virveln kan vara ett par meter under nivån utanför. Sedan man passerat denna så ankommer man till "Matadi" som är den rejält stora hamnstaden i landet numera.

En resa som "Donkeyman" har gjort vid flera tillfällen.

Frågan går till "Amund".

Låst