Mina problem med KGB

Skriv svar
annmari
Utsparkad

Re: Mina problem med KGB

Inlägg av annmari » 18 maj 2009, 14:00

Hej!
Innan jag berättar vidare viill jag berätta lite om skuggningstekniker man kunde använda sig av i Tallinn, när man hade KGB efter sig. Blev man ex skuggad i Gamla stan i Tallinn så kunde man ställa sig mot ett skyltfönster, och se eventuella skuggor i bakgrunden.Ett annat sätt var också det att man kunde gå in i en dörr och in på en bakgård för att sedan gå ut genom en annan dörr. men detta krävde att man hade kännedom om detta. Jag minns när KGB jagade mig nedför Domberget då tänkte jag på detta men jag var alltför nervös för och göra det /

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 maj 2009, 14:11

Intressant.

Som redan nämnts så blir trådar "flaggade" när nya inlägg dyker upp (som detta), så man behöver inte kungöra när man skall eller inte skall skriva. Om det inte dröjer veckor mellan inläggen, eller vilka förväntningar man nu ingett folk. :)

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 18 maj 2009, 14:26

Hej!
Hexmaster får en gammal tant fråga vad som menas med flaggade trådar ? / Ps Nåja jag är inte så gammal 54 år det är rena ungdomen /'

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 maj 2009, 15:05

När det dyker upp inlägg som jag inte har läst, så får tråden en liten markering som visar detta: "Här finns nytt". Och så dyker tråden upp när jag klickar på "Visa nya inlägg"-länken på forumets första sida. Så det räcker att skriva inlägg som faktiskt för tråden vidare.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 18 maj 2009, 15:20

När man använder funktionerna "visa nya inlägg" eller "visa aktiva trådar" kommer trådar med nytt oläst material upp med en liten röd flik. När man klickar på denna, kommer man direkt till det olästa inlägget.

Enkelt och överskådligt.

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 18 maj 2009, 15:56

Hej!
Ja kära ungdomar man lär sig lite datateknik av er, tänk vilken nytta den hade gjort mot KGB /

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 maj 2009, 16:18

annmari skrev: ...tänk vilken nytta den hade gjort mot KGB /
Eller av KGB mot alla andra. Undrar hur det hade gått för KGB i en datoriserad värld - hade det varit ungeför som i Kina idag eller hade de hållt det nere i nivå med Nordkorea - förmodligen någonstans mitt emellan.

MVH

Hans

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 18 maj 2009, 16:24

Hej!
Jag tror du har rätt Hans /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 18 maj 2009, 20:04

Hej!
Återigen har jag haft mycket och göra, men ska ändå försöka återkomma imorgon och berätta mer /

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 maj 2009, 07:47

annmari skrev:Hej!
Återigen har jag haft mycket och göra, men ska ändå försöka återkomma imorgon och berätta mer
Förtydligande: Skriv när du har något att skriva (för det har du ju bevisligen). Inlägg som detta kommer i fortsättningen att raderas eftersom de inte tillför något.

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 19 maj 2009, 13:32

Hej!
Jag har idag varit i kontakt med Forum för levande historia. Dom verkar intresserade av och arrangera ett föredrag med mig någon gång framöver. Jag återkommer när jag vet mera detaljer. /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 19 maj 2009, 16:02

Hej!
Jag har nu haft telkontakt med forum för levande historia, och dom har visat intresse. jag fick maila dom info om föredraget så håll nu tummarna att det går vägen. /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 20 maj 2009, 20:42

Hej!
Jag vill också säga att Viru hotell på dentden va KGBs egna hotell.På adra våningen fanns rum för videoövervakning av turistrummen, smt avlyssnignscentral. Jag kommer ihåg hur jag en gång när jag kom in gneom foajen gick upp till andra vånignwen och kände på dörrhandtaget och det var låst. Högst upp på hotellets högsta våning fanns ett telefonrum avsett för KGB. Hela Viru är byggt av Finska byggnadsarbetare men var avsett för västerländska turister. KGB hade också prostituerade där som hade till uppgift och lura och förföra utländska turister. /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 22 maj 2009, 21:07

Hej!
När Juri Andropov var högsta chef för KGB, så åkte han till Tallinn och ble mer eller mindre förskräckt när han såg hur stor och effektiv den estniska oppositionen var mot sovjetmakten. Jag kommer inte riktigt ihåg exakt när han var där men jag tror det var någon gång på slutet av 70-talet eller början på 80-talet,/
Jag återkommer senare med mer info

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 22 maj 2009, 21:42

Hej!
Vill också tilllägga till mitt tidigare inlägg om Andropov, när han såg vilken effektivitet den estniska oppositionen hade, gav han direkta order ocm att krossa oppositionen direkt. Tack och lov så jobbade oppositionen så bra underjordiskt så han lyckades inte med det. Många blev kallade till förhör hos Tallinns KGB några hundra blev förhörda. / Många av mina vänner inom oppositionen blev i samma tid arreterade av KGB, bla Mart Niklus, Lagle Parek Heiki Ahonen etc ,

/ Ann-Mari

Skriv svar