Quiz: Andra världskriget
-
patrik blom
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Ubåtsnätet i Öresund? Mellan Viken och Hornbaek.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Helt rätt! Du seglar vidare. Svenska KA satte upp ett 57 mm kanonbatteri i Viken för att flankera den tyska ubåtsspärren. Spärrnäten var tyska.
-
patrik blom
- Medlem
Trevligt, tack!
Bakgrund till min fråga: Jag lyssnar gärna till webkanalen SR Minnen, som har många gamla program av historiskt intresse. Vad sägs t ex om att höra dottern till Sveriges siste guvernör på S:t Barth (i Västindien) berätta om öns återlämnade till Frankrike 1878 och den svenska kolonins avsegling till hemlandet, i ett program från 30-talet?
I ett program från 1980 om vissa händelser under andra världskriget medverkade bl a journalisten Alf Martin, Göteborgs Handels- och Sjöfartstidnings och den svenska radions Londonkorrespondent. Han berättade bl a om den brittiske politikern Richard Butler, under en tid andreman på Foreign Office. Alf Martin var anställd av Handelstidningen men hade sin arbetsplats på Manchester Guardian's Londonredaktion. Där ansågs Butler uttala sig "som ett orakel i gamla tider". Varje gång Butler hade hållit ett anförande samlades redaktionens politiska medarbetare för att försöka räkna ut vad han egentligen hade sagt eller menat. Normalt formerade man sig då till tre olika "linjer"; "Butler menar A", "Butler menar B", och "Butler menar C". Jag misstänker att man på dåtida brittiskt vis anordnade vadhållning om vilket som var rätt. Sedan fick man avvakta tllls det så småningom framgick vad Butler hade menat.
Fråga: Med denna skildring, som var ny för mig, avsåg Alf Martin att kasta ljus över en specifik händelse under andra världskriget som berörde Sverige. Vilken?
Bakgrund till min fråga: Jag lyssnar gärna till webkanalen SR Minnen, som har många gamla program av historiskt intresse. Vad sägs t ex om att höra dottern till Sveriges siste guvernör på S:t Barth (i Västindien) berätta om öns återlämnade till Frankrike 1878 och den svenska kolonins avsegling till hemlandet, i ett program från 30-talet?
I ett program från 1980 om vissa händelser under andra världskriget medverkade bl a journalisten Alf Martin, Göteborgs Handels- och Sjöfartstidnings och den svenska radions Londonkorrespondent. Han berättade bl a om den brittiske politikern Richard Butler, under en tid andreman på Foreign Office. Alf Martin var anställd av Handelstidningen men hade sin arbetsplats på Manchester Guardian's Londonredaktion. Där ansågs Butler uttala sig "som ett orakel i gamla tider". Varje gång Butler hade hållit ett anförande samlades redaktionens politiska medarbetare för att försöka räkna ut vad han egentligen hade sagt eller menat. Normalt formerade man sig då till tre olika "linjer"; "Butler menar A", "Butler menar B", och "Butler menar C". Jag misstänker att man på dåtida brittiskt vis anordnade vadhållning om vilket som var rätt. Sedan fick man avvakta tllls det så småningom framgick vad Butler hade menat.
Fråga: Med denna skildring, som var ny för mig, avsåg Alf Martin att kasta ljus över en specifik händelse under andra världskriget som berörde Sverige. Vilken?
-
tommyjonason
- Medlem
Var inte Rab Butler inblandad i något försök till fredsförhandlingar med Tyskland i samband med Frankrikes fall? Möjligen på uppdrag av Lord Halifax. Butler lämnade förslaget till svenske ministern Björn Prytz som skulle vidarebefordra det till tyskarna via Sverige. Churchill var ju premiärminister vid denna tid, så jag vet inte hur inblandad han var i detta. Kanske inte alls. I så fall nästan en statskupp.
(vad som hänt på bilden vet jag inte. En tårta?)
(vad som hänt på bilden vet jag inte. En tårta?)
-
patrik blom
- Medlem
Du är på rätt spår Tommy, men det du sagt hittills är fel.
-
tommyjonason
- Medlem
Då kanske det var Churchill i själva verket som låg bakom. I så fall måste det ha varit en del hysch hysch om detta senare under kriget.
-
patrik blom
- Medlem
Nja, poängen med Alf Martins beskrivning är att Butler uttryckte sig "som ett orakel" dvs dunkelt och gåtfullt, och att det kunde vara svårt att förstå vad han egentligen sade och menade även för erfarna brittiska politiska journalister. För att inte tala om en svensk diplomat, som inte var utbildad diplomat utan f d affärsman.
Nåt förlöjligande av Birger Dahlerus?
Varjag
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Nej, inte rätt det heller. Birger Dahlerus var såvitt jag vet fortfarande verksam i näringslivet när han högst inofficiellt agerade diplomat, eller snarare budbärare. Den man som vid ett specifikt tillfälle drabbades av Butlers enligt Alf Martin orakelmässigt dunkla uttalanden, med problematiska konsekvenser för Sverige, hade lämnat affärslivet - han hade bl a varit VD för SKF - och blivit svensk minister i London. Tommyjonason har i samband med en tidigare fråga visat oss en bild av hans arbetsplats.
-
patrik blom
- Medlem
Hmm ... jag börjar undra om jag uttryckte mig oklart när jag ställde frågan. Här är i alla fall svaret.
Det handlar om det s k Prytz-telegrammet, från Sveriges londonminister Prytz till UD, som gav den svenska regeringen intrycket att britterna inte skulle avvisa en förhandlingsfred med tyskarna på rimliga villkor. Detta tolkades som att ett svenskt fredsinitiativ skulle välkomnas, och att Sverige kunde acceptera tyskarnas krav på transitering av materiel och soldater genom Sverige till Norge, eftersom kriget föreföll bli kortvarigt. Den person Prytz hade talat med var Rab Butler, då andreman på brittiska UD, som tog emot Prytz eftersom utrikesminister Halifax var upptagen.
Detta har diskuterats tidigare här. Det som var nytt för mig sedan förra gången, och möjligtvis för några andra, var journalisten Alf Martins uppgift att brittiska politiska journalister ansåg att Butlers uttalanden brukade vara "orakelmässiga", dunkla och svårtolkade. Eftersom Prytz inte var utbildad diplomat utan hade fått posten på sina meriter från näringslivet, där folk som uttalar sig dunkelt och svårtolkat knappast tolereras, förefaller det möjligt att han inte riktigt förstod de svar han fick av Butler.
Prytz' besök på Foreign Office föranleddes av att Frankrike, genom marskalk Pétain, hade anhållit om vapenvila samma dag.
Churchill blev rasande när kung Gustaf lite senare efterhörde britternas och tyskarnas intresse för hans medverkan för att möjliggöra inledande fredssonderingar. Även tyskarna avböjde.
Frågan är fri såsom fågeln i morgonstunden!
Det handlar om det s k Prytz-telegrammet, från Sveriges londonminister Prytz till UD, som gav den svenska regeringen intrycket att britterna inte skulle avvisa en förhandlingsfred med tyskarna på rimliga villkor. Detta tolkades som att ett svenskt fredsinitiativ skulle välkomnas, och att Sverige kunde acceptera tyskarnas krav på transitering av materiel och soldater genom Sverige till Norge, eftersom kriget föreföll bli kortvarigt. Den person Prytz hade talat med var Rab Butler, då andreman på brittiska UD, som tog emot Prytz eftersom utrikesminister Halifax var upptagen.
Detta har diskuterats tidigare här. Det som var nytt för mig sedan förra gången, och möjligtvis för några andra, var journalisten Alf Martins uppgift att brittiska politiska journalister ansåg att Butlers uttalanden brukade vara "orakelmässiga", dunkla och svårtolkade. Eftersom Prytz inte var utbildad diplomat utan hade fått posten på sina meriter från näringslivet, där folk som uttalar sig dunkelt och svårtolkat knappast tolereras, förefaller det möjligt att han inte riktigt förstod de svar han fick av Butler.
Prytz' besök på Foreign Office föranleddes av att Frankrike, genom marskalk Pétain, hade anhållit om vapenvila samma dag.
Churchill blev rasande när kung Gustaf lite senare efterhörde britternas och tyskarnas intresse för hans medverkan för att möjliggöra inledande fredssonderingar. Även tyskarna avböjde.
Frågan är fri såsom fågeln i morgonstunden!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
På FHS ställdes frågan: Vem var NN?
Svar: Han som sålde spunnet socker på Kiviks marknad.
Men vem var han?
Svar: Han som sålde spunnet socker på Kiviks marknad.
Men vem var han?
-
patrik blom
- Medlem
En montenegrinsk kunglighet? Eller hög officer.
Den blivande marskalken, Pietro Badoglio i ungdomsupplaga. Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Frågan går till Varjag!
Tack Stellan
Sex högtidliga - Vems aska vilar i ''burken'' - och vilka - var dom sex?
Varjag
Sex högtidliga - Vems aska vilar i ''burken'' - och vilka - var dom sex?
Varjag