Några gamla pistoler

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Några gamla pistoler

Inlägg av MD650 » 24 september 2013, 17:55

lampros skrev: Har jag gjort det då?

På 50-talet stod det om "eldmarsch" i SoldF. Se citat. Det står om "eldmarsch" på s 142 f. (På samma sida nämns "eldstöt".)
Det var i all välmening menat som jag skrev då det förekommer att en del blandar ihop begreppen.
Ber om ursäkt ifall jag förstört din eller för den delen någon annans dag med mitt plumpa inlägg.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 24 september 2013, 18:07

OK, no harm done.

varjag
Saknad medlem †

Re: Den Fula Franska Ankungen.....

Inlägg av varjag » 25 september 2013, 12:00

Ja, kära läsare - när jag nu fått doppa pennan i ''varjagvitriol'' om franska skjutvapen - är det dags för en upprättelse för -
Charles Petter konstruerade relativt snabbt en väl genomtänkt och ganska elegant pistol som vann Commissionens gillande
-och hans M1935A -
Den Fula Ankungen.jpg
Den Fula Ankungen.jpg (17.94 KiB) Visad 1301 gånger
Som - misshandlad i franska händer - blev en flopp! Men - Charles Petter - sålde konstruktionen och sitt patent i den - till
Schweizerische Industrie Gesellschaft (SIG), i Neuhausen i Schweiz 1937!
Som filade på och utvecklade konstruktionen - till - en pistolvärldens Svan!
SIG P 210.jpg
SIG P 210.jpg (33.07 KiB) Visad 1301 gånger
P 210 - pistolskytterörelsens Gunstling, i 9mm Para eller 7,65mm Para - genom enbart byte av pipan. I .22 LR övningsversion...
Schweizisk armépistol 1948, Dansk ditto 1949, Tyska GSG 9 omkring 1952 m.fl. m.fl. - det här är en ytterst välgjord om träffsäker pistol som utgjört ett bänkmärke för denna typo av vapen.
Redan 1946, hade klockrikarna - kopierat FN Brownings - staggermagasin. Och erbjöd SIG 44/16 - med 16-skotts magasin...
SIG 4416.jpg
Men - här står vi vid varjaggränsen för ''gamla pistoler'' - så snart tillbaka i tiden.....forts. följer....

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 25 september 2013, 13:43

varjag skrev:SIG P 210
Jag vill minnas att Armén hade några för tävlingskytte. Jag har en polare som äger en, mycket trevlig att skjuta med - pistolen då och inte polaren. Gå med i skytteklubben och träffa trevliga kamrater.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 september 2013, 04:01

Hans skrev:
varjag skrev:SIG P 210
Jag vill minnas att Armén hade några för tävlingskytte. Jag har en polare som äger en, mycket trevlig att skjuta med - pistolen då och inte polaren. Gå med i skytteklubben och träffa trevliga kamrater.

MVH

Hans
För dom som har erfarenheter av SIG-pistolen elller vill veta mera om dess framfart i det svenska pistolskyttet - är denna
länk......

http://privat.bahnhof.se/wb810999arne/a ... hausen.htm

- synnerligen läsvärd.
Tack för den Hans!

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re:Några Flygarpistoler

Inlägg av varjag » 27 september 2013, 13:09

Jag berörde tidigare i korthet ''luftstrider med pistoler'', där ''Magnificent Men in their Flying Machines'' skjöt på varandra med
pistoler, revolvrar och halvautomatiska gevär. Innan den synkroniserade kulsprutan som skjöt genom propellerfältet - gjorde slut på såna dumheter och effektiviserade slakten i luften.

Bortsett från den österrikiska ''Dubbelpistolen'' som jag presenterade där, blev några andra typer populära på den allierade sidan.
Här handlar det mest om den engelska Royal Flying Corps, ett utskott av armén - och hänvisad till arméns utrustning.
Vilket inte alls passade killarna i RFC! En brittiska armén - var ju en av de mest stock-konservativa vad gällde införandet av en automatisk pistol. Och följden var - att armén helt enkelt inte hade något annat än Webleyrevolvrar att erbjuda sina flygare...
Webley Mk VI .455 med stödkolv.jpg
Webley Mk VI .455 med stödkolv.jpg (23.14 KiB) Visad 1177 gånger
- i stil med denna Mk VI med löstagbar axelkolv.
Den engelska Flottan, hade redan 1912 antagit Webleys .45-kalibriga pistol -
Webley No. 1 Mk. 1 M.1913 Royal Navy.jpg
Webley No. 1 Mk. 1 M.1913 Royal Navy.jpg (14.39 KiB) Visad 1177 gånger
att beväpna, i första hand Marinsoldater med. Royal Marines, var ju en relativt liten kår - och antalet Webleypistoler för Royal Navy var gansk litet fast jag inte vet hur många.
Men Flygkårens folk - beställde direkt från Webley - sin egen variant av Flottans pistol -
Webley&Scott .455 Mk 1 No.2.jpg
Webley&Scott .455 Mk 1 No.2.jpg (38.5 KiB) Visad 1177 gånger
Mark I No. 2 - med ställbart bakre sikte - och arrangemang för en lustig bananformad axelkolv.....
1287717321.jpg
1287717321.jpg (18.46 KiB) Visad 1177 gånger
Dessa Webleypistoler var engelskt grovsmide av bästa sorten. Tunga, klumpiga, avig kolvform och vinkel och - tydligen notoriskt opålitliga i smutsiga fältförhållanden. Dessutom påstås att deras ammunition - .455 Webley Automatic -
Patron .455 Webley Automatic.jpg
Patron .455 Webley Automatic.jpg (5.85 KiB) Visad 1177 gånger
laddades med kordit (Flottans favorit? :) ), vilken slaggade de fina toleranserna i det diagonalt rörliga reglingsblocket - och inte gjorde vapnen populära. (Patronen skulle inte komma att laddas med nitrocellulosakrut förrän 1941 8O )
Magasinet fattade 7 patroner.
Patronen är ifråga om prestanda nästan identisk med den amerikanska .45ACP. Men givetvis INTE i dimensioner.

Dessa Webleypistoler, är ju ganska väl dokumenterade i både ord och bild i litteraturen - men en sak som INTE dokumenterats
är - hur sällsynta dom faktiskt är. Inkl. Flottans, RFC's och kommersiell försäljning - tror jag inte totala antalet tillverkade kan vara flera än 10 000 - 12 000 stycken. Vilket gör dom till rariteter idag.
Jag ägde en en gång ett kommersiellt sålt exemplar med högglanspolerad blånering - och varumärke från en vapenhandlare
i Calcutta! Det var en dyrgrip - som jag ogärna skildes ifrån.

Hur var den att skjuta med??
En gäspning!!
Dessutom var ammunitionen dyrbar och svåråtkomlig t.o.m här. Jag tyckte aldrig om typen.

forts. följer.....

Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 27 september 2013, 14:04

Tack för inläggen om pistoler, de äro fixstjärnor på min himmel.

I ämnet har jag annars funderat på detta. Varjag nämnde till exempel någonstans att pistoler i krig dödat väldigt då. Försumbart. Min gissning är att vad pistolen haft som avgörande roll är snarare som 1) mordvapen och 2) sportvapen.

Detta med mordvapen har kort berörts i tråden. Var det inte något om en Abwehragent som sa typ: "Man siktade, tryckte av, två skott -- och hoppades att offret haft ett gott liv..." Jo det var det nog. Tack för den varjag. Och som privathistoriker vågar jag påstå att lönnmord med handeldvapen i 9 fall av 10 utförs med pistol nära inpå. Att som Schakalen i Frederic Forsyths bok ligga på ett hustak och idka prickskytte mot offret torde vara högst sällsynt. Visst, nu gällde det (ett fiktivt) anslag mot president de Gaulles liv. Men ändå. Ta sig inpå offret torde vara Regel 1. Se för detta bland annat boken "Vedergällning" av George Jonas (1984), om Mossads motattack mot de palestinier som utfört attacken mot israeliska OS-truppen vid München-OS 1972.

Annars är såklart detta med pistolen som sportvapen en högst ädel och legitim syssla.

Och generellt får jag säga att detta med pistolkonstruktion verkar högst intrikat. Jag menar, gevär, karbiner och k-pistar har alla någon form av låda där slutstycket stoppas in. Det kan vara intrikat det med (rekyldrift, gasdrift etc). Men pistolen är nästan mer avancerad: mantel, pipa och slutstycke i någon form av mekanisk förbindelse, med eller utan fast regling etc. Det är ingalunda så att "pistol = litet vapen = enkelt", menar jag. Nog fungerar automatpistoler som det är tänkt, men som mekaniskt fenomen är det hela en smärre vetenskap. Vilket denna tråd eminent visat.

Sedan kan man ju göra reflektionen: all denna möda före FVK att konstruera automatpistoler, till vilken nytta var det rent försvarsmässigt? Pistoler dödade ju ändå så få. Man hade kunnat behålla revolvrar som personlig beväpning för officerare och stabsfolk. Visst, automatpistolen ledde omsider till kpisten, men samtidigt fanns ju kulsprutan som kunnat få konstruktörerna att tänka i termer av automatiskt handeldvapen, hanterbart av en man.

Så pistolutveckling med allt vad det innebär är lite l'art pour l'art -- konst för konstens egen skull. Och varför inte.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 27 september 2013, 14:54

Jag tror det var John Keegan som vid något tillfälle påstod att armépistoler under WW2 orsakade större tapp på den egna sidan än vad de dödade fiender. :)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 27 september 2013, 15:17

Min personliga syn är att en pistol är ett 'backup' vapen som förhoppningsvis inte skall behövas användas alls - men om allt går åt pipan (!) kan den vara bra att ha. Hursomhelst är det en moralhöjare som kan få folk att ta större risker med än utan.

http://godgunsandgrits.blogspot.be/2010 ... leman.html

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 27 september 2013, 16:38

Hans skrev:Hursomhelst är det en moralhöjare som kan få folk att ta större risker med än utan.
NKVD håller nog med. ;)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 27 september 2013, 18:08

Sarvi skrev:
Hans skrev:Hursomhelst är det en moralhöjare som kan få folk att ta större risker med än utan.
NKVD håller nog med. ;)
:lol:

Hursomhelst är det en moralhöjare som kan få folk, som har en med sig själv, att ta större risker.
Blev det riktigt svensket ny?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 september 2013, 05:11

lampros skrev:
I ämnet har jag annars funderat på detta. Varjag nämnde till exempel någonstans att pistoler i krig dödat väldigt då. Försumbart. Min gissning är att vad pistolen haft som avgörande roll är snarare som 1) mordvapen och 2) sportvapen.

Detta med mordvapen har kort berörts i tråden. Var det inte något om en Abwehragent som sa typ: "Man siktade, tryckte av, två skott -- och hoppades att offret haft ett gott liv..." Jo det var det nog. Tack för den varjag. Och som privathistoriker vågar jag påstå att lönnmord med handeldvapen i 9 fall av 10 utförs med pistol nära inpå. Att som Schakalen i Frederic Forsyths bok ligga på ett hustak och idka prickskytte mot offret torde vara högst sällsynt. Visst, nu gällde det (ett fiktivt) anslag mot president de Gaulles liv. Men ändå. Ta sig inpå offret torde vara Regel 1. Se för detta bland annat boken "Vedergällning" av George Jonas (1984), om Mossads motattack mot de palestinier som utfört attacken mot israeliska OS-truppen vid München-OS 1972.
Jadu lampros, pistolernas roll i krig - har varierat mycket mellan olika länders arméer. En del, notabelt Tysklands - var ytterst
pistol-minded. Truppofficerarna i fält bar alltid pistol och - förväntades också delta i striden ''Mit Pistole in Hand....'' Vilket också tycks ha uppbackats av en hög kompetensnivå i pistolskytte i den tyska officerskåren. Mindre så i t.ex. Sovjet eller England.
Sovjet tilldelade officerarna och u-off pistoler och revolvrar, men i begränsat antal . Då man tidigt insåg att k-pisten var både
billigare och effektivare. Denna välkända propagandabild av en ung rysk officer -
USSROfficerTT33.jpg
USSROfficerTT33.jpg (63.52 KiB) Visad 1111 gånger
- med en Tokarev TT 33 i handen - är allt annat än symptomatisk för Röda Armén. Snarare ytterst ovanligt efter 1941.

I England, det sista land i världen - som införde automatpistoler i markstyrkorna, var dom till 1943-4 så ovanliga att Mr Keegans
uttalande om förlusterna bland egen personal, nog handlar mera om de klantiga Webley- och Enfieldrevolvrar varmed De Förenade Kungadömenas unga män skickades i fält.

I USA var tilldelningen av pistol hög till arméofficerare och U-officerare men ej till arméns manskap. US Marines däremot i Stilla Havet tycks nästan alla, förutom gevär eller karbin - ha haft en 45:a på höften. Japanska officerare bar alltid pistol .

Pistolernas verkan mot Fienden - var summa summarium - ytterst ringa. Som mordvapen, hade dom dock en viss betydelse.
I Japans och Tysklands arméer.....Japanska officerare använde gärna sina Nambu's - till att lämna den jordiska Jämmerdalen.
Tyska officerare, hade ju också en tendens att välja samma utväg - när läget blev ''Utsiktslöst''. Speciellt på östfronten då
livet i krigsfångenskap i Sovjet var ett värre öde än en kula ur den egna pistolen.

''Den egna pistolen'' - vad avser högre tyska officerare - var ofta en liten Walther eller Mauser fickpistol i 6,35mm. Som vid behov
var fullt tillräcklig för att lämna det jordiska.
Jag erinrar mig att Fältmarkskalken von Paulus, när han symboliskt kapitulerade till ryssarna, överräckte en liten Walther 6,35:a
- och därmed gjorde Der Phürer ytterst besviken :(

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: En till - Flygarpistol

Inlägg av varjag » 28 september 2013, 05:37

Som jag skrev ovan, lämnade den engelska Webley-pistolen mycket övrigt att önska till den personal som tilldelades vapnet.
Men flygarna i Royal Flying Corps - var mera högröstade i sina krav än gråbassarna i skyttegravarna. Och - fick amerikanska
Colt-pistoler!
Colt för Royal Flying Corps.jpg
- som denna. I allt en standard M.1911 - men, kamrad för den engelska .455-patronen. Notera att kalibern anges på mantelns
högra sida som ''.455'' och på magasinets botten - som ''.455 Eley''.
Det här var en specialserie om, vad jag minns - 8000 pistoler från Colt som var den populäraste modellen bland alla i Imperiets
styrkor. Alla .455-pistoler bar ett serienummer som började med bokstaven ''W'' - om vilket dom också blev unika.

Här ett ärrigt exemplar till -
RFC .455 Colt.jpg
- mycket liknande en som jag köpte och med vilken följde en liten historia, som sann eller osann - förtjänar återges;

Säljarens far, soldat i Egypten 1916-18, hade åsett en nödlandning ''nånstans i öknen'' av ett aeroplan.....
Vars pilot och spanare bara snabbast ville tillbaka till civilisationen.
Säljarens far - lämnades kvar att bevaka flygplanet - och för den uppgiften överräckte piloten sin Coltpistol med sju patroner!

Ingen efterfrågade senare Colten - och så, hamnade den i varjagens giriga händer :D

Vars experimentlusta så klart ledde till konstaterandet, att det gick att skjuta .45ACP i .455:an. Men absolut inte att kamra en
.455Auto i en amerikansk 45:a 8-)

forts. följer...

Varjag

Eken
Medlem

Inlägg av Eken » 29 september 2013, 20:38

Ang. pistolers användning i krig så finns det ett amerikanskt talesätt: “The only purpose for a pistol is to fight your way back to the rifle you should have never laid down.” :)

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 30 september 2013, 10:57

Min erfarenhet av pistol i Svensk militär verksamhet kommer då främst från utlandstjänst, det är ytterst tacksamt att i mitt fall ha kunnat växla från ksp/ak till pistol vid hussök, patrullering i trånga gränder samt givetvis vid samverkan med lokala förmågor då det inte alltid är lämpligt att bära på "långvapen" och stridsutrustning.

Sedan tycker jag det är en trygghet att ha ett vapen att falla tillbaka på om primärvapnet skulle fallera, sannolikt helt känslomässigt men iallafall :)

Skriv svar