Media?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 19 september 2003, 10:59

Man kan ju tycka vad man vill om tidningarnas skriverier - vi läser det ju alla ivrigt. Men jag tycker ändå att de hycklar när de säger som Aftonbladets ansvarige utgivare Anders Gerdin:
Vi följer de svenska pressetiska spelreglerna. 35-åringen sitter anhållen på den svagaste grunden. Skulle det visa sig att han är oskyldig och vi publicerat hans namn och bild skulle hans liv vara förstört.
Enligt min mening är det faktum att 35-åringen gripits en viktig nyhet och hans namn borde därför publiceras - i synnerhet som det bara är att gå in på en utländsk hemsida för att ta reda på både namn och bild. Däremot är skriverierna om hans eventuella förflutna mer skadliga för honom.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 september 2003, 13:05

Jag tycker att de bara skulle ha skrivit: "35-åring gripen". Punkt slut.
Allt annat är bara dålig journalistik- jag tror jag aldrig har varit med om att pressen har kunnat sjunka så lågt tidigare....

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 21 september 2003, 15:43

Idag hittade jag denna artikel i Aftonblaskan:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 38,00.html

I samma tidning som har varit bland de värsta att sprida ut detta.
Är det inte höjden av dubbelmoral?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 21 september 2003, 16:17

Schwalbe skrev:I samma tidning som har varit bland de värsta att sprida ut detta.
Är det inte höjden av dubbelmoral?
Nja, det vet jag inte - det är ju inte Aftonbladets ledarsida som bekänner att de plötsligt vaknat till insikt, utan den fristående kolumnisten Jan Guillou. Och han har nog ganska fria händer när han skriver.

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 24 september 2003, 15:55

Rubber skrev:Man kan ju tycka vad man vill om tidningarnas skriverier - vi läser det ju alla ivrigt.
Tala för dig själv. Jag läser bara vad jag anser vara "bra journalistik". Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv köpt en kvällstidning t.ex. och jag byter kanal när jag ser att NK-mannens ex-flickvän eller "bästa" kompis sitter och talar ut med förvrängd röst på TV 3.

/ Orm

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 24 september 2003, 16:17

Jaha, nu blir denna diskussion återigen aktuell genom att man gripit en ny man, och släppt den gamla misstänkta. Nu så här i efterhand kan man ju verkligen diskuttera ifall media har gjort situationen för "35-åringen" obehglig genom att på ett Häxjaktliknande vis utmålat honom som mördare. Ur medias grävande i personens förslutna så var han i princip redan dömd, enligt mig

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 september 2003, 00:39

35-åringen har blivit förklarad som psykopat, mördare, har "out-ats" och troligen förlorat en stor del av sin vänkrets, så att han kommer få ett stort skadestånd av antingen rättsväsendet eller pressen verkar ganska troligt...

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 25 september 2003, 08:22

Han förtjänar alla eventuella skadestånd.

Jag undrar om det är möjligt att även kräva utländsk press på skadestånd. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 25 september 2003, 12:39

EU-domstolen?

Skriv svar