Mest anonyme diktator?
- D. Andersson
- Medlem
Turkmenistans diktator är en av de mest bissarra gamstalinisterna tycker i allafall jag. Han har infört en stalinistiskliknande personkult av sig själv, han har bytt ut alla gatnamnen i huvudstan till siffror, den turkmenska befolkningen får inte lära sig engelska eller resa utomlands eller umgås med utlänningar, självklart så torterar han en massa personer i fängelserna också.
Obote styrde Uganda innan och efter amin och jag tror faktiskt han mördade fler personer, trots det är det amin alla minns.
En annan diktator är han som styr namibia, han är lika psykopatisk som Mugabe och har hotat att döda alla vita(källa "New african" 1998 tror jag), men eftersom han kom till makten 10 år efter Mugabe så har han 10 år till att köra sitt land i botten.
Obote styrde Uganda innan och efter amin och jag tror faktiskt han mördade fler personer, trots det är det amin alla minns.
En annan diktator är han som styr namibia, han är lika psykopatisk som Mugabe och har hotat att döda alla vita(källa "New african" 1998 tror jag), men eftersom han kom till makten 10 år efter Mugabe så har han 10 år till att köra sitt land i botten.
- SuperPalle
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Superpalle skrev:
Jag vet dock inte fall landet är en enpartistat i formell mening eller fall man har förtäckt detta med västerländs lagstiftning som inte efterlevs.
Vad det gäller Ukraina råder ett liknande förhållande, med mycket korruption samt journalistmord med mera.
Nicolae Ceauqescu, var den sista diktatorn i Rumänien. Landet hade under dennes styre en persondyrkan kring denne. Man ignorerade inte sällan folkets bästa för att istället bygga stora (fåfänga) monument. Ordningen i landet säkerställdes genom säkerhetspolisen Securitate.
Jag tror dock inte att Ukraina och Vitryssland är diktaturer i klassisk mening, utan snarare västerländska demokratier som i själva verket är diktatoriska. Det ligger väl en viss skillnad i det.
Mvh
Robert Sköld
Vad det gäller Vitrysslands diktatur så styrs denna av en man vid namn Lukasjenko. Denna styr landet i egenskap av president, men många brukar likna samhället som en rest efter Sovjetunionen. Jag är nästan säker på att man från Vitryskt håll vill gå in i en union eller liknande med Ryssland. Vidare är samhället inte öppet i västerländsk mening, utan opposition tystas (oftast i form av jounalister som försvinner etc.).. Jag visste faktiskt inte att Vitryssland och Ukraina var diktaturer. Vilken sorts diktatur så att säga? Hur sköter dom sig?
Jag vet dock inte fall landet är en enpartistat i formell mening eller fall man har förtäckt detta med västerländs lagstiftning som inte efterlevs.
Vad det gäller Ukraina råder ett liknande förhållande, med mycket korruption samt journalistmord med mera.
Nicolae Ceauqescu, var den sista diktatorn i Rumänien. Landet hade under dennes styre en persondyrkan kring denne. Man ignorerade inte sällan folkets bästa för att istället bygga stora (fåfänga) monument. Ordningen i landet säkerställdes genom säkerhetspolisen Securitate.
Jag tror dock inte att Ukraina och Vitryssland är diktaturer i klassisk mening, utan snarare västerländska demokratier som i själva verket är diktatoriska. Det ligger väl en viss skillnad i det.
Mvh
Robert Sköld
Vitryssland är en flerpartistat även om de flesta partierna bojkottade förra valet. När det gäller Ukraina är situationen något bättre och statsvetarna brukar diskutera över varför Ukraina räknas som en diktatur medan Ryssland räknas som en demokrati när skillnaderna inte är så stora.
http://www.parties-and-elections.de/indexe.html
http://www.parties-and-elections.de/indexe.html
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- SuperPalle
- Medlem