Löwe skrev:Orm, du är kung!Orm skrev:Däremot är det säkerligen riktigt att påstå att Bin Ladin misstolkat islam utifrån det islamparadigm som idag råder. Denna trosuppfattning är dock ,liksom för alla religioner, under konstant förändring. Kort sagt kan man säga att Bin Ladin är som ett par plattåskor; -han gick hem förr, han går inte hem nu, kanske går han hem någon gång i framtiden. Men viktigast av allt är att när han går hem så får man hiskligt ont i fötterna.Kanske för att inte jag skickar pengar till terrorister, bombar in plan i byggnader och spränger ambassader?Lindir skrev:Löwe skrev:
Kristendom och Islam bygger båda på att vara snäll. Bin Laden är inte snäll. Slutsats: Ja han har misstolkat islam.
Säg den religion som inte bygger på det ...
Han tycker nog att han är "snäll". Hur vet du att det är han som har missuppfattat saken och inte du?![]()
Nä jag fattar, allt är relativt, men jag tror faktiskt inte Bin Laden ser sig som snäll. Han är så radikal att han tycker att just snällhet är en av den islamiska världens problem, som hindrar en kraftmätning med kristendomen. Han ser sig som en modig kämpe, inte som en snäll lekfarbror (såvida han inte gullar med getterna och skalbaggarna i grottan förstås, mellan varven).
Frågan borde väl också vara hur han (usama) uppfattar oss, förmodligen som ett hot, jag tycker hans uppfattning påminner om Hitlers, typ vi är bäst ingen annan därför ska ni bort.