Gettysburg

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 15 april 2004, 11:08

Necros skrev:
Angus skrev: synd att uppföljaren Gods and Generals inte höll samma mått. Robert Duvall var inte bra som Robert E. Lee.
Är pockad att hålla med dig Angus, efter att ha sett Gettysburg ett otal gånger så var man ju inte så lite spänd på vad uppföljaren Gods And Generals skulle ha att erbjuda. Blev tyvärr ganska så besviken, men det är väl smällar man får ta.

/Mikael Sundholm

Ja, I Gettysburg centrerades handlingen till de olika befälhavarna och slaget, Gods and Generals blev mer en slags biografi och utövande av personkulten kring den legendariske Stonewall Jackson. Hade det inte varit för Jeff Daniels mycket bra agerande som Joshua Chamberlain, hade filmen sjunkit mycket mer i mina ögon. Plus det lilla avsnittet om the Irish Brigade!

//EMS

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 25 april 2004, 20:06

Passar på att ställa frågan här istället för att öppna en ny tråd.
Såg "Gettysburg igår igen och kom att tänka på en sak. I den första delen av filmen så bär Överste Chamberlain en överstelöjtnants eklöv på sina kragspeglar men under den andra delen av filmen så reagerade jag över att han har en överstes örn istället på kragspeglarna. Min fråga är alltså. När under filmen blir han befodrad?

/Mikael Sundholm

Skriv svar