Favoritkompositör?

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 2 september 2003, 15:12

Wagner och Bach, båda måste ha varit musik-genier

Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem

Chopin!

Inlägg av Fr33drik » 8 oktober 2003, 11:22

Som pianospelare måste jag väl svara Chopin! :)

Fredrik

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 8 oktober 2003, 18:25

Jag är inte bra på klassisk musik men Vivaldi är ganska sjön.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 8 oktober 2003, 23:14

Rachmaninov har jag börjat att lyssna på det senaste. Jag fick upp öronen för Shostakovich i tv-serien Musikens makt i Ryssland som gick för drygt ett år sedan. Har hört att det kommer i repris någon gång i framtiden. Mycket bra program med Valery Gergiev från Mariinsky teatern i St Petersburg.

Thorbjörn
Senast redigerad av 1 Thorbjörn Wikström, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 9 oktober 2003, 00:55

Thorbjörn Wikström skrev:Rachmaninov har jag börjat att lyssna på det senaste. Jag fick upp öronen för Shostakovich i tv-serien Musikens makt i Rysslan som gick för drygt ett år sedan. Har hört att det kommer i repris någon gång i framtiden. Mycket bra program med Valery Gergiev från Mariinsky teatern i St Pertersburg.
Ah! Trevligt inlägg! Rachmaninoff är en fantastisk tonsättare för piano, Sjostakovitj är min personlige favorit över alla andra, Gergiev är förmodligen världens bäste levande dirigent och Marijnskijteatern är ett av världens allra bästa operahus, åtminstone vad gäller rysk opera.

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 9 oktober 2003, 01:09

Hej!

Jag hoppas att jag kommer att få möjlighet att se Gergiev på Mariinski någon gång, är i Spb ibland på genomresa till mer nordliga provinser. Dock är biljettpriserna horribla har jag hört av mina ryska vänner. Men jag ser fram mot det.

Lindir: Vad gör du på operan hemma i Gbg? Har fått för mig att du arbetar där?

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 9 oktober 2003, 01:19

Thorbjörn Wikström skrev:Jag hoppas att jag kommer att få möjlighet att se Gergiev på Mariinski någon gång, är i Spb ibland på genomresa till mer nordliga provinser. Dock är biljettpriserna horribla har jag hört av mina ryska vänner. Men jag ser fram mot det.
Opera är tyvärr dyrt i större delen av världen, om man inte har saftiga statsbidrag. Det är säkert värt sitt pris att se dem på hemmaplan, dock. Själv har jag tyvärr inte varit där, men däremot haft turen att få se dem i full aktion i Finland några gånger. Dels leder Gergiev en musikfestival i Sankt Michel (Mikkeli) varje sommar där han bl a brukar ge konserter med sin operaorkester, dels brukar de framträda vid den stora operafestivalen i Nyslott (Savonlinna). De är inte heller billigt, men en upplevelse klart utöver det vanliga.
Thorbjörn Wikström skrev:Lindir: Vad gör du på operan hemma i Gbg? Har fått för mig att du arbetar där?
Sjunger, mestadels i kören. Just nu står det faktiskt en rysk opera på repertoaren, Tjajkovskijs dramatiska mästerstycke Spader Dam (som annars finns i en svårslagen inspelning med just Gergiev och Mariinskijteatern).

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 9 oktober 2003, 01:35

Opera är tyvärr dyrt i större delen av världen, om man inte har saftiga statsbidrag. Det är säkert värt sitt pris att se dem på hemmaplan, dock. Själv har jag tyvärr inte varit där, men däremot haft turen att få se dem i full aktion i Finland några gånger. Dels leder Gergiev en musikfestival i Sankt Michel (Mikkeli) varje sommar där han bl a brukar ge konserter med sin operaorkester, dels brukar de framträda vid den stora operafestivalen i Nyslott (Savonlinna). De är inte heller billigt, men en upplevelse klart utöver det vanliga.
Det är sant, har för mig att han har gjort ett par gästspel i Stockholm också. Kommer att hålla utkik även om det känns mest lockande att se han på sin hemmaplan. Teatern är vacker och mytomspunnen.

Sjunger, mestadels i kören. Just nu står det faktiskt en rysk opera på repertoaren, Tjajkovskijs dramatiska mästerstycke Spader Dam (som annars finns i en svårslagen inspelning med just Gergiev och Mariinskijteatern).
Ok, jag lyssnade lite på den då premiären spelades på P2. Intressant att den spelas på ryska, min sambo förstod dock genast att den manliga huvudrollen inte spelades av en svensk. Är dock imponerad av de icke rysktalande som sjunger på ryska. (Detta gäller även franska/italienska) Hur förbereds de som skall sjunga på ett okänt språk? Detta gäller naturligtvis även kören.

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 9 oktober 2003, 01:48

Thorbjörn Wikström skrev:Hur förbereds de som skall sjunga på ett okänt språk?
Vi sjunger nästan alltid på främmande språk, så det är svårt att separera det från det vanliga arbetet. Instuderingen sker integrerat vad gäller text/språk och musik, och behövs extra hjälp så kommer någon språkcoach och petar i uttal och annat. Översättningar får vi naturligtvis ut på papper som vi får läsa in själva.

Italienska och tyska är så vanligt förekommande att folk är vana, men ryskan har tagit lång tid att pressa in i de ovana munnarna. Själv var jag tjänstledig under det arbetet, så jag vet inte hur de gick till väga. Dock har kören från och med förra året en tvättäkta ryska som kormästare, så det behövdes knappast någon större mängd utomstående hjälp. Dessutom har vi en ryss i kören. Solisterna har gnällt en del (inte huvudrollsinnehavaren som är ukrainare och har det i blodet, förstås, men di svenske), men jag tycker de sköter klarar det bra. Dessutom är gästdirigenten som har denna föreställning ryss (från Mariinskijteatern, för övrigt), så vi flyter omkring i ett väl ombonat ryskt fostervatten.

Drygt ett halvår tog hela instuderingen (naturligtvis parallellt med andra föreställningar och instuderingar) för kören - solisterna har nog hållit på längre med att idissla de ryska fonemen.

I övermorgon byter vi för övrigt huvudrollsinnehavare från den mycket bra ukrainaren till en ryss som jag inte vet något om.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 9 oktober 2003, 09:30

Jag har varit på Spader Dam, en mycket bra föreställning måste jag säga.
(min brorsa är med i barnkören)

Skriv svar