graffiti!

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem

Inlägg av Kapitän zur See » 17 augusti 2003, 18:04

super_palle skrev:
Heroes In The Snow skrev:Tycker den mesta konsten saknar djup om jag ska vara ärlig. Sen kan folk få tycka att en tavla symboliserar t.ex. kärlek och har någon djupare innebörd, men det är bara skitsnack ändå. Stör mig på folk som man ser på tv ibland som står och "ser saker" i någon tavla som det ser ut som en 4-åring har gjort. Konst ska vara vackert, realistisk och avbilda saker. En fin tavla med något naturmotiv är vacker, ett par streckgubbar i rött med färgglada fyrkanter runt är shit.
jag kör på att konst ska ge mig någon form av känsla. den ska säga mig något eler beskriva något. om någon lyckas ge mig den känslan genom att måla ett underligt moln av färger så är det helt ok. om någon kör på ett säker kort och försöker ge mig den känslan genom att måla ett underbart landskap, en fors kanske en skog? då är det också bra (fast sådan konst riskerar att ibland bli tråkiga och intetsägande bilder på små röda stugor, icke bra, medan den ovannämnda mer abstrakta konsten ofta blir även detta något helt intetsägande objekt där man måste försöka leta upp "känslan"...det är svårt det där med konst).

//Palle
Jo, men jag får intrycket av att många konstnärer bara fyller duken med kladd för att sedan hitta på vad det ska föreställa. Ett bra exempel är en tavla som hängde i vår skolmatsal som enligt mig föreställde "ett fyrkantigt ansikte i gälla färger med en alltför stor mustasch" men som tydligen föreställde någon form av åldersnoja. Det är ok att måla abstrakt, men jag tycker mången konst ser ut att vara hophafsad utan större tanke, för att sedan wannabe-rika, medelålders kvinnor med ett glas rödvin i handen ska stå på något galleri och försöka låtsas se någon innebörd i det.
Men sen är jag inte värst konstintresserad heller. Men jag tycker graffitin är lika mycket konst som Picasso, trots att jag gjorde lumpen i Kristinehamn(med Picasso-skulpturen som tydligen föreställer hans fru?!?). :wink:

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 17 augusti 2003, 18:08

självklart kan graffiti vara lika mycket konst som picasso. jag tycker bara att denna graffiti som var här var mycket intetsägande, graffiti i övrigt är ju (olaglig?) konst målad på väggar.

och självklart är mycket abstrakt konst skit, men det är också mycket av landskapsmåleriet och graffitin. men ibland finns det pärlor så man ska inte dömma ut en hel konstgren.

//Palle

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 17 augusti 2003, 20:33

tobbe skrev:
Carolus XII skrev:Jag har gjort en del målningar... Men det har aldrig varit typ "olle was here".. Mest "vila i frid-Kung KarlXII"...Och då palle kan du inte säga att graffiti saknar djup! :P

//Fredde
Nä fy va löjligt.
Argh! :x

//Fredde

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 augusti 2003, 20:43

Det här är vacker konst av en bra konstnär:

Bild

Bild

Bild

Eller vad säger du Lindir!
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 2 gånger.

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 17 augusti 2003, 20:45

Anno skrev:Det här vacker konst av en bra konstnär:

Bild

Bild

Bild

Eller vad säger du Lindir!
Mycket skickligt gjort men jag skulle nog föredra kvinnor på bilderna.

/Jonathan

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 17 augusti 2003, 21:39

jag tycker statyn på den sittande mannen var bra, dom andra var snarare lite groteska.

//Palle

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 18 augusti 2003, 00:18

Jag förstår mig inte på "konst", tex i Piteå kommun så anlitades en konsnär som fick 10 000kr för lite böjd armering..
ungefär något sånt här.
/
|
|
|
|

Medans kommunen enligt min mening slösade massa pengar när de tog bort varker/fin grafitti från min skola..det var inte nå fult klotter där någan hade sprayat sitt "alias".

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 18 augusti 2003, 04:55

echo leader one skrev: vad är snyggast?
http://www.stick-up-kids.de/image/write ... daim21.jpg

http://www.tigtail.org/TIG/TVM/B/Europe ... ernica.jpg

jag förstår att den ena har historia! men inte fan är den snyggare! alltså den snygga får alla se gratis! eller den fula för 1000000000kr månling som man måste betala pengar för att se!

det är vad jag tycker! men vad tycker ni? jag vill inte veta historien om picassos målning utan vad ni tycker ser bäst ut?

Ja, det blir ofta frågan, vad är snyggast, eller vackrast. Men en och samma målning kan för mig vara fulare än en annan men samtidigt, om du menar med "se bäst ut", även vara bättre än en som är "snyggare". För mig behöver konst eller för att sortera ut graffiti en stund inte alls vara snygg. För mig är det sammanhanget som är det viktigaste. Den simplaste, till en början intetsägande pryl skulle kunna vara den bästa om den sitter i rätt sammanhang. Kanske är det titleln som förklarar verket? Eller tiden. All konst, form, design, håller inte för evigt.
super_palle skrev: "jag kör på att konst ska ge mig någon form av känsla. den ska säga mig något eler beskriva något. om någon lyckas ge mig den känslan genom att måla ett underligt moln av färger så är det helt ok. om någon kör på ett säker kort och försöker ge mig den känslan genom att måla ett underbart landskap, en fors kanske en skog? då är det också bra (fast sådan konst riskerar att ibland bli tråkiga och intetsägande bilder på små röda stugor, icke bra, medan den ovannämnda mer abstrakta konsten ofta blir även detta något helt intetsägande objekt där man måste försöka leta upp "känslan"...det är svårt det där med konst). "
Håller med helt

Det finns så mycket olika typer av väggmålningar dessutom. Saker placeras dessutom lätt in i ett fack. Människor sluter sig till att det här kallas för detta men det där ska kallas för det andra.

"Fri" konst (som graffiti eller annan valfri stil, teknik) bli just ganska subjektiv. Själv har jag ofta svårt för grejer där det finns en signatur, åtminståne om den blir för tydlig. Målningen, eller vad det är blir liksom stämplad. Som en affisch man kan köpa på Åhlens. För mig ska en målning kunna leva utan signatur, annars uppkommer inte det där "slaget i magen". Grafitti har ju en koppling till "tags" och ofta ser man namn men jag gillar dem helst separerade om inte signaturen tillför målningen något. I detta fall känns det lite stelt, om inte formen i mitten är själva signaturen. Att teckna copyrightsymbolen på en graffitimålning eller en annan typ av målning känns främmande för mig. Själv blir jag däremot inte alls visuellt påverkad av om målningen sitter på förbjudet område eller inte. Är den bra så är den bra.

Picasson däremot är för mig faktiskt just snyggare. (skulle inte behöva vara det bara för att den jämförs med en graffitimålning). Bättre är den på grund av budskapet, och rektionen jag får av att se på den. Men så har jag också sett den i verkligheten samt att Picasso är en svårslagen konstnär för mig. Och den är ordentligt stor, större än de flesta väggmålningar. Den här "vägg-Picasson" är ju förresten inte helt olik en del gammal grafitti man kunde se i New York och Latinamerika t.ex.

Du måste inte betala för att se Picasson, med jämna mellanrum är musséet gratis. Annars kostar det typ 30 spänn och det är väl just för att han inte målade den på en vägg. Det finns graffitikonstnärer eller någonting liknande graffitikonstnärer som blivit "etablerade" i Picassonivå vars målningar (inte gjorda på vägg) man också (för det mesta) måste betala för att se. Men ok jag förstår, denna är gratis och det är väl (tyvärr) en del av det som är det sköna med den mesta graffitin, att placera den vart som helst, utan beställning, vilket i sin tur kan leda till otrevliga situationer som även spetsar till den allmänna attityden till själva konstformen.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 18 augusti 2003, 17:27

Henneberg: jag håller med dig. jag ville bara citera en dikt av gunnar Ekelöf som passar perfekt med tanke på vad du skrev:

- MAN SÄGER -

man säger ingenting nytt då man säger:
ett konstverk är oberoende av sin konstnär!
det gör sig oberoende
och lever sitt eget liv
i sin egen fortvaro

detta visste de gamle, de anonyma
som aldrig signerade
eller endast satte sitt namn på den ikon
som de behöll för sig själva

- Gunnar Ekelöf

//Palle

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 7 september 2003, 22:15

var det bara jag som var i norrköping i lördas?? och kolla när dom graffa!! :lol: 8)

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 8 september 2003, 19:29

hahaha, dom har ju lagliga väggar där.. Där "graffas" det ju jämt!

//Fredde

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 8 september 2003, 19:42

Några barnsliga inlägg från Carolus XII & Anno, samt några som inte tillförde något av värde, rensades bort.

/Marcus
Senast redigerad av 1 Marcus, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 8 september 2003, 19:43

Lyft nivån på denna tråden om ni inte vill att den skall flyttas till Loungen.

/Marcus

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 9 september 2003, 05:57

Carolus XII skrev:hahaha, dom har ju lagliga väggar där.. Där "graffas" det ju jämt!

//Fredde
det vet jag väll! men nu var det så att det var tio års jubeleum.
/olle

Larsle
Ny medlem

Inlägg av Larsle » 28 september 2003, 20:50

DAIM piecen är jävligt nice.

Kan ju tipsa alla (graffare eller icke-graffare) att läsa Overground/Dom Kallar Oss Klottrare eller kanske nån av tidningar UP eller Kilroy om ni vill se lite fin graffiti och/eller läsa lite om hela kulturen...

Skriv svar