Skådespelare som deltog i kriget...
Kan inte låta bli att berätta om den välkände schackstormästaren Savielly Tartakower, först polack (med judisk bakgrund) sedan boende i Frankrike. Känd som en godmodig farbror med kulmage, runda glasögon och opressad kostym.
En mycket duktig teorietiker men många av hans idéer en smula opraktiska. Han har själv berättat lite om sin tid som frivillig militär i de Gaulles fria fransmän och baserad i England, han har berättat om de schackmatcher de brukade ordna mellan militärer från olika nationer.
Häromdagen på Göteborgs utmärkta stadsbibliotek hittar jag en bok av sovjetiske stormästaren David Bronstein: Trollkarlens lärling. (The apprentice of the wizard?). Tartakower är givetvis en stor inspitationskälla för den kreative och självständigt tänkande Bronstein. Och vad berättar Bronstein då om Tartakower? Jo, mycket riktigt, att han var med, att han var aktiv vid underrättelsetjänsten, att han vid flera tillfällen har landsatts med fallskärm i det ockuperade Frankrike.
Äras den som äras bör, och härmed vill jag att Savielly Tartakower blir känd även för andra meriter än som en ytterst kreativ och duktig schackmästare.
En mycket duktig teorietiker men många av hans idéer en smula opraktiska. Han har själv berättat lite om sin tid som frivillig militär i de Gaulles fria fransmän och baserad i England, han har berättat om de schackmatcher de brukade ordna mellan militärer från olika nationer.
Häromdagen på Göteborgs utmärkta stadsbibliotek hittar jag en bok av sovjetiske stormästaren David Bronstein: Trollkarlens lärling. (The apprentice of the wizard?). Tartakower är givetvis en stor inspitationskälla för den kreative och självständigt tänkande Bronstein. Och vad berättar Bronstein då om Tartakower? Jo, mycket riktigt, att han var med, att han var aktiv vid underrättelsetjänsten, att han vid flera tillfällen har landsatts med fallskärm i det ockuperade Frankrike.
Äras den som äras bör, och härmed vill jag att Savielly Tartakower blir känd även för andra meriter än som en ytterst kreativ och duktig schackmästare.
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 22 gånger.
Om vi nu ska prata presidenter så deltog ju John F Kennedy i kriget som befälhavare på en mindre båt. På grund av en skada han ådrog sig i samband med att båten skadades (eller sänktes, är på jobbet så jag har inte tillgång till min privata bibbla) skadade JFK ryggen, en skada han led av resten av sitt liv. Och vilken tydligen skulle varit orsaken till att han föredrog att sitta i en gungstol...
Hans äldre bror (vilket jag tyvärr glömt namnet på) och ansedd som familjens guldkalv dog i en flygkrasch utanför Frankrike.
Hans äldre bror (vilket jag tyvärr glömt namnet på) och ansedd som familjens guldkalv dog i en flygkrasch utanför Frankrike.
- subskipper
- Medlem
PT 109 var JFK befälhavare på. Hans bror omkom väl för övrigt i samband med utprovandet av radiostyrda "självmordsbombare". Man genomförde en del försök med bombplan fyllda med sprängämnen. De skulle lyfta manuellt och piloterna hoppade så fort de konstaterat att radiolänken fungerade som de skulle. I fallet brodern Kennedy exploderade tydligen planet innan han hann ut.Patrik skrev:Om vi nu ska prata presidenter så deltog ju John F Kennedy i kriget som befälhavare på en mindre båt. På grund av en skada han ådrog sig i samband med att båten skadades (eller sänktes, är på jobbet så jag har inte tillgång till min privata bibbla) skadade JFK ryggen, en skada han led av resten av sitt liv. Och vilken tydligen skulle varit orsaken till att han föredrog att sitta i en gungstol...![]()
~Henric Edwards
-
Senilo
- Tidigare medlem
Skådespelare som deltog i kriget
Jean Gabin var stridsvagnsförare i 2:a fria franska pansarfördelningen. När man marscherade in i Paris och Gabin hoppade ur stridsvagnen trodde folk att det var fråga om en filminspelning.
James Stewart var med i kriget
Ja, jag vet att James Stewart var med i kriget. Han vann dessutom de andra inkallades aktning då han vägrade göra bruk av de rikedomar han gjort inom filmen utan levde under samma villkor som de och på precis samma lön som de gjorde. Han förekommer som presentatör på en journalfilm om Thunderbolt som jag har i min ägo.
Jag har dessutom en bild på Clark Gable stående vid sin B-17 bombare
[/img]
Ni har väl inte glömt gamle Charles Bronson som var akterskytt på en B-29:a?
Jag minns mig ha läst om David Niven att han var oerhört iskall. Han lär ha vandrat in på ett Luftwaffeflygfält utklädd till hög tysk officer och rutit ut order och härjat så det blev rena hönsgården där. Det var i en bok om spionage jag läste, tyvärr har jag glömt titeln...
mvh: ACE
Jag har dessutom en bild på Clark Gable stående vid sin B-17 bombare
[/img]
Ni har väl inte glömt gamle Charles Bronson som var akterskytt på en B-29:a?
Jag minns mig ha läst om David Niven att han var oerhört iskall. Han lär ha vandrat in på ett Luftwaffeflygfält utklädd till hög tysk officer och rutit ut order och härjat så det blev rena hönsgården där. Det var i en bok om spionage jag läste, tyvärr har jag glömt titeln...
mvh: ACE
- Bilagor
-
- clarkgable.jpg (61.92 KiB) Visad 3256 gånger
Och eftersom allting finns på Internet hittade jag givetvis den här länken
http://www.jodavidsmeyer.com/combat/mil ... _wwii.html
http://www.jodavidsmeyer.com/combat/mil ... _wwii.html
Desmond Llewelyn (Q i James Bond) är ju inte med 
"On why Desmond Lewellen disliked Americans: In World War II, Desmond was rescued from a German POW camp by an American GI. When he told the soldier he'd been there for five years, the American replied, "Aw, cut it out. War's only been on for three years", forgetting that it was only the United States that had been at war for three years. Upon telling his story to Ian Bulloch, an American stuntman on the set of Thunderball, Bulloch replied, "Maybe the Yank should've left you there!""
ww.imdb.com
"On why Desmond Lewellen disliked Americans: In World War II, Desmond was rescued from a German POW camp by an American GI. When he told the soldier he'd been there for five years, the American replied, "Aw, cut it out. War's only been on for three years", forgetting that it was only the United States that had been at war for three years. Upon telling his story to Ian Bulloch, an American stuntman on the set of Thunderball, Bulloch replied, "Maybe the Yank should've left you there!""
ww.imdb.com
Alec Guinness (Star Wars) operated a British Royal Navy landing craft on D-Day.
James Doohan ("Scotty" on Star Trek) landed in Normandy with the U.S. Army on D-Day.
Donald Pleasance (The Great Escape) really was a R.A.F. pilot who was shot down, held prisoner and tortured by the Germans.
David Niven was a Sandhurst graduate and Lt. Colonel of the British Commandos in Normandy.
James Stewart flew 20 missions as a B-24 pilot in Europe. Retired with the rank of General.
Clark Gable (Mega-Movie Star when war broke out) was a waist gunner flying missions in a B-17 in Europe.
Charlton Heston was an Army Air Corps Sergeant in Kodiak.
Earnest Borgnine was a U.S. Navy Gunners Mate 1935-1945.
Charles Durning was a U.S. Army Ranger at Normandy.
Charles Bronson was a tail gunner in the Army Air Corps.
George C. Scott was a U.S. Marine.
Eddie Albert (Green Acres TV) was awarded a Bronze Star for his heroic action as a U.S. Naval officer aiding Marines at the horrific battle on the island of Tarawa in the Pacific Nov.'43.
Brian Keith served as a Marine rear gunner in several actions against the Japanese on Rabal in the Pacific.
Lee Marvin was a marine on Saipan when he was wounded.
John Russell was a Marine on Guadalcanal.
Robert Ryan was a U.S. Marine who served with the O.S.S. in Yugoslavia. Tyrone Power (an established movie star when Pearl Harbor was bombed) joined the Marines, was a pilot flying supplies into, and wounded Marines out of Iwo Jima and Okinawa.
Audie Murphy , little guy from Texas, Most Decorated serviceman of
WWII.
/Patrick
James Doohan ("Scotty" on Star Trek) landed in Normandy with the U.S. Army on D-Day.
Donald Pleasance (The Great Escape) really was a R.A.F. pilot who was shot down, held prisoner and tortured by the Germans.
David Niven was a Sandhurst graduate and Lt. Colonel of the British Commandos in Normandy.
James Stewart flew 20 missions as a B-24 pilot in Europe. Retired with the rank of General.
Clark Gable (Mega-Movie Star when war broke out) was a waist gunner flying missions in a B-17 in Europe.
Charlton Heston was an Army Air Corps Sergeant in Kodiak.
Earnest Borgnine was a U.S. Navy Gunners Mate 1935-1945.
Charles Durning was a U.S. Army Ranger at Normandy.
Charles Bronson was a tail gunner in the Army Air Corps.
George C. Scott was a U.S. Marine.
Eddie Albert (Green Acres TV) was awarded a Bronze Star for his heroic action as a U.S. Naval officer aiding Marines at the horrific battle on the island of Tarawa in the Pacific Nov.'43.
Brian Keith served as a Marine rear gunner in several actions against the Japanese on Rabal in the Pacific.
Lee Marvin was a marine on Saipan when he was wounded.
John Russell was a Marine on Guadalcanal.
Robert Ryan was a U.S. Marine who served with the O.S.S. in Yugoslavia. Tyrone Power (an established movie star when Pearl Harbor was bombed) joined the Marines, was a pilot flying supplies into, and wounded Marines out of Iwo Jima and Okinawa.
Audie Murphy , little guy from Texas, Most Decorated serviceman of
WWII.
/Patrick
Joo, han omnämns i Boken citizen soldiers (tror jag det var)av Stephen E Ambrose som handlar om kriget på västfronten, den Amerikanska sidan, från landstigningen i normandie till krigsslutet. Han (James Stewart) var tydligen väldigt populär om jag minns rätt från bokenSchwalbe skrev:Jag har for mej att James Stewart var inom amerikanska bombflyget.
/Micke
- Private Snafu
- Medlem