Börjar bli rörigt... Men iaf Andor är Gåvans land, Númenor. Men visst har jag känt att valar kunde gjort mer, men i kriget mot Sauron så orsakade människorna ju sitt eget fall (syftar på Númenor). Det var ju inte valars fel att Sauron kunde dödshota människor och alver. För så länge Númenors makt hade stått kunde inte Sauron besegra dom med vapenmakt.Eöl mörkalven_ skrev:Alltså självklart brydde de sig om människorna, men ville inte låta deras krig omskapa länderna igen. Isari var där självklart, och de var ju begränsade till midgårds krafter och antog fysiskt skepnad. Men jag känner när jag läser Simarillion att valar kunde känna sig mer igen på alverna än människorna, vilkas öde är okänt (förutom för mandos då), och därför bidade de sin tid i Valinor och startade inget krig mot Sauron.Lórien skrev:Vill bara påminna om att valar skickade istari till Midgård. Och det var tack vare en av dom här istari (Gandalf) Sauron kunde störtas. Utan han skulle dom inte klarat och stå emot.Eöl mörkalven_ skrev:Har precis läst simarillion, och vad som egentligen händer med människorna efter döden är väldigt vagt, och skiljer sig mkt från vad som står i De förlorade sagornas böcker. I Simarillion stod det att ingen förutom Manwë och Mandos vet vad som händer med människorna, men att de kommer vara med i "fulländningen".Gothmog II skrev:Vad ni valar-hatare glömmer är att vid människans uppvaknande började alvernas borttynnande och att Ilúvatar gett människan frihet att forma sitt eget öde medan alverna dog och färdades till Mandos salar för i slutändan kämpa mot Melkor i den sista striden. Människorna däremot färdades utanför Ardas väggar för att senare vävas in i den musik som Eru Ilúvatar inte ens avslöjat för ainur.
Ainur brydde sig kanske inte så mkt om Midgård, men sedan Noldor flytt Valinor och människorna vaknade skiljde sig de två världarna alltmer, och ifall Ainur skulle starta krig mot Sauron så kanske det skulle skapa så mkt oreda att människorna och djuren skulle dö ut, såsom skedde vid Vredens Krig. Ulmo hjälpte ju alltid människorna och alverna tex, eftersom han inte "bodde" i Valinor.
Att påstå att valar inte bryr sej om människor lika mkt som alver är löjligt. Gav inte valar dúnedain Andor?
Vad är Andor föresten?
Gothmog II, förlåt om jag förolämpade dig, men så jag känner iaf :)
Självklart brydde sig gudarna, men de lät över ansvaret till isari och människornas mod.
eldens ring
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Nej, men fortfarande skulle nog Numenor ha fallit på ett eller annat sätt. Människornas törst efter makt ledde ju dem till deras fall. Ifall inte Sauron hade kommit till Numenor och Dunedain hade krossat allt mot från honom skulle de kanske till och med pressat alverna på makt och kunnande, de sista kungarna före Ar-Pharazon var ju rätt arroganta mot andra makter än de själva.Lórien skrev:Börjar bli rörigt... Men iaf Andor är Gåvans land, Númenor. Men visst har jag känt att valar kunde gjort mer, men i kriget mot Sauron så orsakade människorna ju sitt eget fall (syftar på Númenor). Det var ju inte valars fel att Sauron kunde dödshota människor och alver. För så länge Númenors makt hade stått kunde inte Sauron besegra dom med vapenmakt.Eöl mörkalven_ skrev:Alltså självklart brydde de sig om människorna, men ville inte låta deras krig omskapa länderna igen. Isari var där självklart, och de var ju begränsade till midgårds krafter och antog fysiskt skepnad. Men jag känner när jag läser Simarillion att valar kunde känna sig mer igen på alverna än människorna, vilkas öde är okänt (förutom för mandos då), och därför bidade de sin tid i Valinor och startade inget krig mot Sauron.Lórien skrev:Vill bara påminna om att valar skickade istari till Midgård. Och det var tack vare en av dom här istari (Gandalf) Sauron kunde störtas. Utan han skulle dom inte klarat och stå emot.Eöl mörkalven_ skrev: Har precis läst simarillion, och vad som egentligen händer med människorna efter döden är väldigt vagt, och skiljer sig mkt från vad som står i De förlorade sagornas böcker. I Simarillion stod det att ingen förutom Manwë och Mandos vet vad som händer med människorna, men att de kommer vara med i "fulländningen".
Ainur brydde sig kanske inte så mkt om Midgård, men sedan Noldor flytt Valinor och människorna vaknade skiljde sig de två världarna alltmer, och ifall Ainur skulle starta krig mot Sauron så kanske det skulle skapa så mkt oreda att människorna och djuren skulle dö ut, såsom skedde vid Vredens Krig. Ulmo hjälpte ju alltid människorna och alverna tex, eftersom han inte "bodde" i Valinor.
Att påstå att valar inte bryr sej om människor lika mkt som alver är löjligt. Gav inte valar dúnedain Andor?
Vad är Andor föresten?
Gothmog II, förlåt om jag förolämpade dig, men så jag känner iaf
Självklart brydde sig gudarna, men de lät över ansvaret till isari och människornas mod.
Helt oförlåtligt, jag kommer skratta åt dig i Mandos salar när du dömds till evig pinaEöl mörkalven_ skrev:Gothmog II, förlåt om jag förolämpade dig, men så jag känner iaf
Valar bryr sig, fast inte genom människornas mod eftersom människorna är mer rädda för valar och har fri vilja att göra vad dom vill. Alverna är på valars sida automatiskt.
Det var törsten efter evigt liv som ledde till deras fall. Ja, men du har rätt...Eöl mörkalven_ skrev:Nej, men fortfarande skulle nog Numenor ha fallit på ett eller annat sätt. Människornas törst efter makt ledde ju dem till deras fall. Ifall inte Sauron hade kommit till Numenor och Dunedain hade krossat allt mot från honom skulle de kanske till och med pressat alverna på makt och kunnande, de sista kungarna före Ar-Pharazon var ju rätt arroganta mot andra makter än de själva.Lórien skrev:Börjar bli rörigt... Men iaf Andor är Gåvans land, Númenor. Men visst har jag känt att valar kunde gjort mer, men i kriget mot Sauron så orsakade människorna ju sitt eget fall (syftar på Númenor). Det var ju inte valars fel att Sauron kunde dödshota människor och alver. För så länge Númenors makt hade stått kunde inte Sauron besegra dom med vapenmakt.Eöl mörkalven_ skrev:Alltså självklart brydde de sig om människorna, men ville inte låta deras krig omskapa länderna igen. Isari var där självklart, och de var ju begränsade till midgårds krafter och antog fysiskt skepnad. Men jag känner när jag läser Simarillion att valar kunde känna sig mer igen på alverna än människorna, vilkas öde är okänt (förutom för mandos då), och därför bidade de sin tid i Valinor och startade inget krig mot Sauron.Lórien skrev: Vill bara påminna om att valar skickade istari till Midgård. Och det var tack vare en av dom här istari (Gandalf) Sauron kunde störtas. Utan han skulle dom inte klarat och stå emot.
Vad är Andor föresten?
Gothmog II, förlåt om jag förolämpade dig, men så jag känner iaf
Åhå! Vilken ära! Att få vara med i nån annans plan. En plan för Erus höga nöje måhända? Som människan betalar för, så klart.
Hela tiden är allt dom får spott och spä, och det skulle alltså uppvägas av att dom har en annan del i planen än de förstfödda..?
Känns inte som det är jämnt likförbannat.[/quote]
En annan sak är att Alverna är bunda med Arda och de delar dess glädje,sorg och lidande. De är dömda att gå under när Arda går under. Människorna är fria och när de dör behöver de inte stanna på Arda och de behöver inte tillbringa sin tid Valinor. Ni kanske tycke ratt det är orättvist att de inte får fara till Aman som alverna men det tycker inte jag. Det är människorna som har turen för de kommer att fulländas då Ainurs musik klingar på nytt.
Så länge Numenor hade Erus och Valars välsignelse skulle de aldrig ha gått under. INgen kunde mäta sig i makt med numenoranerna och deras stålbågar och pansarrustningar.
Vad ni inte har tagit med i er diskussion är att Melkor hade ett finger med i spelet när människorna faknade. Han fördärvade människorna genom att skapa rädsla och skepsis gentemot Valar. Det var också pga människorna (uldor den föbannande m fl) som gjorde att ALverna förlorade Beleriandkrigen och försäkrade MElkors seger. Säger bara Nirnaeth Arnoediad
svar på första posten
-Nenya (Vattnets Ring)
-Narya (Eldens Ring)
-Vilya (Luftens Ring)
Vilya var mäktigast av de tre. Alla gjordes av Celebrimbor som är (om jag inte misstar mig) Fëanors sonson. Vilya gavs till Gil-Galad av Lindon men han gav den till Elrond Halvalven
Gandalf kom sist och han såg gammal ut och var inte like iögonfallande som Saruman och de andra istari
Cirdan förstod däremot att Gandalf var den visaste och mäktigaste av de tre och då gav han Narya till Gandalf för han visste att han skulle kunne nyttja den bättre. Han sade till honom ta denna ring då den må stärka dig när du känner av den tyng som ålagts dig eller något liknande
Hela tiden är allt dom får spott och spä, och det skulle alltså uppvägas av att dom har en annan del i planen än de förstfödda..?
Känns inte som det är jämnt likförbannat.[/quote]
En annan sak är att Alverna är bunda med Arda och de delar dess glädje,sorg och lidande. De är dömda att gå under när Arda går under. Människorna är fria och när de dör behöver de inte stanna på Arda och de behöver inte tillbringa sin tid Valinor. Ni kanske tycke ratt det är orättvist att de inte får fara till Aman som alverna men det tycker inte jag. Det är människorna som har turen för de kommer att fulländas då Ainurs musik klingar på nytt.
Så länge Numenor hade Erus och Valars välsignelse skulle de aldrig ha gått under. INgen kunde mäta sig i makt med numenoranerna och deras stålbågar och pansarrustningar.
Vad ni inte har tagit med i er diskussion är att Melkor hade ett finger med i spelet när människorna faknade. Han fördärvade människorna genom att skapa rädsla och skepsis gentemot Valar. Det var också pga människorna (uldor den föbannande m fl) som gjorde att ALverna förlorade Beleriandkrigen och försäkrade MElkors seger. Säger bara Nirnaeth Arnoediad
svar på första posten
-Nenya (Vattnets Ring)
-Narya (Eldens Ring)
-Vilya (Luftens Ring)
Vilya var mäktigast av de tre. Alla gjordes av Celebrimbor som är (om jag inte misstar mig) Fëanors sonson. Vilya gavs till Gil-Galad av Lindon men han gav den till Elrond Halvalven
Gandalf kom sist och han såg gammal ut och var inte like iögonfallande som Saruman och de andra istari
Cirdan förstod däremot att Gandalf var den visaste och mäktigaste av de tre och då gav han Narya till Gandalf för han visste att han skulle kunne nyttja den bättre. Han sade till honom ta denna ring då den må stärka dig när du känner av den tyng som ålagts dig eller något liknande