Krigets dårar?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 5 maj 2002, 14:48

tobbe skrev:Hospital är ett engelskt ord som betyder sjukhus på svenska.
*sucka*
Du har inte tänkt på att låneord inte är något nytt?
Ge dig - inse att du är överbevisad. Den enda ursäkten jag kan ge dig är väl att ordet sällan används idag då man benämner dylika instutioner med ordet "sinnessjukhus".
Den enda gången ordet Hospital nyttjas är främst inom facklitteratur eller i mer seriösa framställningar. Läser du lite äldre böcker eller ser äldre filmer så är ordet legio.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 5 maj 2002, 15:02

Ok tyvärr men jag har aldrig hört nån säga det så eller läst det så det är väl inte konstigt att jag sa så?

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Ålder?

Inlägg av Mats » 5 maj 2002, 15:45

Tobbe - ålder? 8O

Zebulon
Medlem

Inlägg av Zebulon » 5 maj 2002, 16:05

"hospital = sinnessjukhus"

-Svenska akademins ordlista över svenska språket, nionde upplagan, 1952.
Den enda ursäkten jag kan ge dig är väl att ordet sällan används idag då man benämner dylika instutioner med ordet "sinnessjukhus".
Jo, det står ju <åld.> i SAOL, men det står trots allt med i tolfte upplagan (1998). Dessutom har de bytt ut "sinnessjukhus" till mentalsjukhus. Innebörden blir ju dock den samma i vilket fall som helst :)

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 5 maj 2002, 16:11

Det är aldrig fel att använda mycket ord, även om de skulle vara okända för vissa. Det berikar våra språkliga kunskaper. Även Tobbes... :wink: Hospital är förövrigt inte ett engelskt låneord utan det härstammar från latinet.

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem

Inlägg av Hans Rosenberg » 5 maj 2002, 16:50

Det var värst vad kontroversiellt ett ord kan vara; jag får väl försöka skriva mer modernt i fortsättningen...

SuperIre,

det var tråkigt att du inte tyckte om filmen. Nog för att filmen inte är en cineastisk milstolpe, men inte var den väl så dålig? Som jag nämnde tidigare, så är den ju inte en krigsfilm i ordets traditionella mening - stridsscenerna är få och måttligt intressanta - men jag uppskattar att den belyser andra aspekter på kriget än bara blodet och äran.

SuperIre
Medlem

Inlägg av SuperIre » 9 maj 2002, 00:30

Hans Rosenberg skrev:Det var värst vad kontroversiellt ett ord kan vara; jag får väl försöka skriva mer modernt i fortsättningen...

SuperIre,

det var tråkigt att du inte tyckte om filmen. Nog för att filmen inte är en cineastisk milstolpe, men inte var den väl så dålig? Som jag nämnde tidigare, så är den ju inte en krigsfilm i ordets traditionella mening - stridsscenerna är få och måttligt intressanta - men jag uppskattar att den belyser andra aspekter på kriget än bara blodet och äran.
Jag kanske är tråkig men jag tyckte faktiskt att den var dålig! Jag är inte för långsamma och djupa draman... Smaken är som baken - delad!

Det var inte meningen att gnälla på dig! ...Kul att du gillade filmen i alla fall! :)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 juli 2002, 00:55

Så har man sett filmen till sist. Jag tyckte den var bra, inte minst för att den tog upp frågan om vilka som är galnast: de som blivit knäppa av kriget, eller de som vill ut i det. Att Sassoon, Owen och Graves figurerade var intressant (svårt att inte ta med de båda förstnämnda, då de båda var patienter...), då jag har börjat skaffa böcker skrivna av VK1-veteraner. Hur som helst så kan filmen rekommenderas till de som är intresserade av den psykologiska aspekten av krig. Actionhungriga får söka sig någon annanstans, även om filmen inte är seg på något vis.

llcoolstar
Medlem

Inlägg av llcoolstar » 22 juli 2002, 09:51

Personligen blev jag besviken på filmen, hade väntat mig mer av den faktiskt men jag håller med dem som tyckte att den var seg.

Däremot undrar jag om filmen "På västfronten intet nytt" är något bra? Jag är alltid lite misstänksam mot filmatiseringar av böcker, men om någon har sett den kan ni kanske berätta er åsikt om den... boken är ju suverän.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 22 juli 2002, 12:09

llcoolstar skrev:Personligen blev jag besviken på filmen, hade väntat mig mer av den faktiskt men jag håller med dem som tyckte att den var seg.

Däremot undrar jag om filmen "På västfronten intet nytt" är något bra? Jag är alltid lite misstänksam mot filmatiseringar av böcker, men om någon har sett den kan ni kanske berätta er åsikt om den... boken är ju suverän.
Det beror på vilken "Västfront" du menar. Det finns en från 1930 som blev vida berömd på sin tid, och som fortfarande är sevärd (kan hittas i varuhusens reabingar om man har tur), och en från 1976. Den senare är välgjord och sevärd den med, och finns på DVD för typ 89:-.

Skriv svar