Alierade&sovjetiska krigsförbrytelser i tyskalnd 1944-19

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 26 april 2003, 22:24

Johan Elisson skrev:
tobbe skrev:Jasså du vet det? Varför är det då så farligt för oss andra att påpeka faktum?
Det är inget farligt, men till saken hör det att det du skrev inte hade något med frågan att göra.

/Johan
Hehe du citerade dig själv :D , men iallfall så har du rätt men jag tycker fortfarande att det är viktigt att förmedla en nyanserad bild och därför skrev jag det.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 april 2003, 01:31

Men för bövlen tobbe, nu får du sluta prata som en svensson( "han läser om kriget, alltså är han nazist"). Bara för att folk är mer intresserade av vad dom andra parterna i kriget gjorde för krigsförbrytelse, som man inte får lära sig i skolan av en konstig anledning, så behöver du inte komma och leka polis. Inga frågar är för dumma, det är därför vi som vill veta mer om kriget än vad svennsons tycker man ska veta, sammlas här på skalman. Om du vill belysa tyskarnas krigsförbrytelser så får du skappa egna trådar och låt oss som har mindre kunskaper om dom allierades och sovjets krigsförbrytelser prata i fred.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 27 april 2003, 12:35

Anno skrev:Men för bövlen tobbe, nu får du sluta prata som en svensson( "han läser om kriget, alltså är han nazist"). Bara för att folk är mer intresserade av vad dom andra parterna i kriget gjorde för krigsförbrytelse, som man inte får lära sig i skolan av en konstig anledning, så behöver du inte komma och leka polis. Inga frågar är för dumma, det är därför vi som vill veta mer om kriget än vad svennsons tycker man ska veta, sammlas här på skalman. Om du vill belysa tyskarnas krigsförbrytelser så får du skappa egna trådar och låt oss som har mindre kunskaper om dom allierades och sovjets krigsförbrytelser prata i fred.
Men vilka påhitt du kommer med. Jag har aldrig påstått nåt av det där. Är det inte menningen att man ska skapa debatt eller?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 april 2003, 12:46

tobbe skrev:
Anno skrev:Men för bövlen tobbe, nu får du sluta prata som en svensson( "han läser om kriget, alltså är han nazist"). Bara för att folk är mer intresserade av vad dom andra parterna i kriget gjorde för krigsförbrytelse, som man inte får lära sig i skolan av en konstig anledning, så behöver du inte komma och leka polis. Inga frågar är för dumma, det är därför vi som vill veta mer om kriget än vad svennsons tycker man ska veta, sammlas här på skalman. Om du vill belysa tyskarnas krigsförbrytelser så får du skappa egna trådar och låt oss som har mindre kunskaper om dom allierades och sovjets krigsförbrytelser prata i fred.
Men vilka påhitt du kommer med. Jag har aldrig påstått nåt av det där. Är det inte menningen att man ska skapa debatt eller?
Snarare du tobbe, eftersom det första du gör när vi pratar om dom allierades och sovjets brott gentemot Tyskland, så kommer du in med dina arguent som om något här i tråden skulle tro att dom alllierade och ryssarna var värst:
Samma som tyskarna tyckte om ryssarna då.
Vet vi redan!
Försöker bara förmedla en nyanserad bild. Det verkar som vissa tror att ryssarna var värst i kriget nämligen.
Åter igen tar du för givet att vi tycker att dom allierade och sovjet var värre eller att vi förnekar förintelsen.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 27 april 2003, 12:49

Anno skrev: Snarare du tobbe, eftersom det första du gör när vi pratar om dom allierades och sovjets brott gentemot Tyskland, så kommer du in med dina arguent som om något här i tråden skulle tro att dom alllierade och ryssarna var värst:

Ja eftersom det verkar som vissa tror det.
Vet vi redan!
Inte alla verkar det som
Åter igen tar du för givet att vi tycker att dom allierade och sovjet var värre eller att vi förnekar förintelsen.
Men ännu mera påhitt jag har aldrig påstått att någon förnekar förintelsen däremot har jag påstått att vissa inte är infomerade om de tyska krigsförbrytelserna annat än förintelsen.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 27 april 2003, 12:54

tobbe skrev:
Anno skrev: Snarare du tobbe, eftersom det första du gör när vi pratar om dom allierades och sovjets brott gentemot Tyskland, så kommer du in med dina arguent som om något här i tråden skulle tro att dom alllierade och ryssarna var värst:

Ja eftersom det verkar som vissa tror det.
Vet vi redan!
Inte alla verkar det som
Men ännu mera påhitt jag har aldrig påstått att någon förnekar förintelsen däremot har jag påstått att vissa inte är infomerade om de tyska krigsförbrytelserna annat än förintelsen.
Jaså, då med ger du att du går in i trådar där man pratar om dom andra ländernas brott och skjuter in kommentarar att tyskarna var värst för att folk ska veta dte! Sluta med det det börjar bli tröttsammt. Men om dom skulle börja argumetera att tyskarna inte var värst så kommer både jag och Johan stå där och argumentera mot dom tillsammans med dig.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 27 april 2003, 13:02

Okej jag ska sluta med det då. Iallfall försöka :wink: . Men det blir lite krångligt att skapa en tråd om tyska krigsförbrytelser då det är ett sånt ofantligt stort ämne.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem

Inlägg av Jonteman » 27 april 2003, 13:03

En nyanserad bild vore att ta upp terrorbombningen av Tyskland som de allierade gjorde. Det nämns knappt alls, men säger istället en väldans massa om "slaget om Storbrittaninen" som var ganska liten i jämförelse med de allierades bombningar.

Och "stalins hämnd" grejen, massvåldtäkter, folkfördrivningar och såndant. Och att många framför allt balter, "hejade" på tyskarna. Och att Sovjet var minst lika elaka som tyskarna var. Och att de hade tagit över en del länder innan kriget och så.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 27 april 2003, 13:39

Jonteman skrev:En nyanserad bild vore att ta upp terrorbombningen av Tyskland som de allierade gjorde. Det nämns knappt alls, men säger istället en väldans massa om "slaget om Storbrittaninen" som var ganska liten i jämförelse med de allierades bombningar.
Det är något som vi på forumet har diskuterat mycket iallfall.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 27 april 2003, 19:26

Korsriddaren skrev:Några regler fanns nog inte. Den enda bra tysken är en död tysk antar jag dom tänkte.
Ditt påstånde är fel förresten. Det finns exempel på ryssar som har behandlat tyskarna bra (tyvärr för få) och vissa exempel där ryssar hade skyddat tyska civilia från övergrepp.

Säkert samma sak med tyskarnas invasion av Sovjet.

Skriv svar